Wettelijk samenwonen en 2de woonst huren

DolceVita
Topic Starter

Wettelijk samenwonen en 2de woonst huren

#1 , 30 mei 2011 15:41

Hallo,

Klein vraagje maar niemand weet er mij een antwoord op te geven :-)

Kan je als je wettelijk samenwonend bent nog een verblijfplaats huren?

Bv mijn vriend en ik gaan samenwonen in zijn huis en ik huur op mijn naam een appartement..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mei 2011 18:18

Wettelijk samenwonenden dienen op hetzelfde adres ingeschreven te zijn en er te verblijven. Indien de toestand anders is en een officiële instantie stelt dat vast , kan de wettelijke samenwoning de facto gewijzigd worden. Zo verliest u eventueel de voordelen van het wettelijk samenwonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DolceVita
Topic Starter

#3 , 31 mei 2011 08:06

Maar ons adres zou samen staan he. Ik zou enkel nog een appartement op mijn naam huren.

Reclame

jojan

#4 , 31 mei 2011 10:10

u kan gerust een tweede verblijfplaats huren.

wanton

#5 , 31 mei 2011 11:37

Op die manier kan het idd best dat u een appartement huurt. Maar wat is het voordeel? Ik herhaal : wettelijk samenwonenden worden veronersteld op hetzelfde adres te verblijven en te wonen. Op hetzelfde adres ingeschreven zijn is niet voldoende.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2011 11:54

Waarom zou je nog een afzonderlijk appartement huren? Om er te werken?

DolceVita
Topic Starter

#7 , 31 mei 2011 15:20

Wettelijk samenwonen ivm de zaak en een appartement huren omdat ik nogal gesteld ben op mijn momenten alleen.
Misschien is dit voor sommige mensen raar maar voor ons werkt het perfect.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 mei 2011 21:04

Zolang het niet met bedoeling is om één of andere vorm van fraude te plegen mag u zoveel woningen bewonen als u wenst (zowel in binnen- als buitenland).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#9 , 01 jun 2011 11:00

Wettelijk samenwonen ivm de zaak .
Ze willen blijkbaar profiteren van de voordelen van wettelijk samenwonenden voor hun zaak, en verder ieder hun eigen ding doen. Een vorm van fraude?

Mariette

#10 , 01 jun 2011 13:13

Ze willen blijkbaar profiteren van de voordelen van wettelijk samenwonenden voor hun zaak, en verder ieder hun eigen ding doen. Een vorm van fraude?
ik ken verschillende koppels die er buiten de gezamenlijke woning nog een apart optrekje op na houden; Moet ik die dan allemaal als frauderend beschouwen?

jojan

#11 , 01 jun 2011 14:00

volgens de wet mogen ze ook gerust hun eigen ding doen. art 213 van het BW is op wettelijke samenwoners niet van toepassing.

DolceVita
Topic Starter

#12 , 03 jun 2011 09:12

Voor alle duidelijkheid. We zijn dus degelijk wel een koppel. Dit heeft niks met fraude te maken.
Ik wou enkel en alleen weten of ik nog een 2de woonst kan huren.
Ik veronderstel ook dat dit geen gevolgen heeft voor de belastingen?
Aangezien ik zelf geen hypothecaire lening heb.

Franciscus

#13 , 03 jun 2011 09:19

Dat mag een 2 de appartement is geen probleem ...het kan zijn dat de gemeente wel een taks 2de verblijf heft...maar dat is het enigste.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”