Wij willen binnenkort een huis kopen (elk de helft) en gaan voor het eerst op hetzelde adres gedomicilieerd staan. We zitten echter een beetje in de knoop met de wijze van samenwonen.
Ik heb begrepen dat als je officieel samenwoont en je valt zonder werk, je beiden wordt samengeteld en veel minder uitkering krijgt dan wanneer je feitelijk samenwoont... (en dat geld hebben we, zoals iedereen waarschijnlijk, echt nodig om de lening te kunnen afbetalen).
Anderzijds zijn we bang dat we bij feitelijk samenwonen 1. onszelf niet voldoende kunnen beschermen zoals bij wettelijk samenwonen, te weinig rechten hebben als bv iemand komt te overlijden 2. misschien geen lening van de bank kunnen krijgen, omdat ik het loon van mijn vriend zeg maar nodig heb om te kunnen bewijzen dat we de lening aan kunnen (ik verdien minder dan mijn vriend

Dan lees ik weer dat als je wettelijk samenwoont eigenlijk beschouwd wordt als getrouwden, dus waarom zou dit geen goed excuus zijn om meteen in het huwelijksbootje te stappen?