Huis kopen: feitelijk of officieel samenwonen... of trouwen?

FrancisB
Topic Starter

Huis kopen: feitelijk of officieel samenwonen... of trouwen?

#1 , 13 jun 2011 21:33

Beste,

Wij willen binnenkort een huis kopen (elk de helft) en gaan voor het eerst op hetzelde adres gedomicilieerd staan. We zitten echter een beetje in de knoop met de wijze van samenwonen.

Ik heb begrepen dat als je officieel samenwoont en je valt zonder werk, je beiden wordt samengeteld en veel minder uitkering krijgt dan wanneer je feitelijk samenwoont... (en dat geld hebben we, zoals iedereen waarschijnlijk, echt nodig om de lening te kunnen afbetalen).

Anderzijds zijn we bang dat we bij feitelijk samenwonen 1. onszelf niet voldoende kunnen beschermen zoals bij wettelijk samenwonen, te weinig rechten hebben als bv iemand komt te overlijden 2. misschien geen lening van de bank kunnen krijgen, omdat ik het loon van mijn vriend zeg maar nodig heb om te kunnen bewijzen dat we de lening aan kunnen (ik verdien minder dan mijn vriend :oops: )

Dan lees ik weer dat als je wettelijk samenwoont eigenlijk beschouwd wordt als getrouwden, dus waarom zou dit geen goed excuus zijn om meteen in het huwelijksbootje te stappen? :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 jun 2011 08:04

1) Opnemen van beding van aanwas in de akte (kan voor zowel vruchtgebruik als volle eigendom) lost dit op. Gewoon vragen aan uw notaris (een goede voorziet dit zelf).
2) Normaal geen probleem voor de bank, ze kijken naar het totaal van uw inkomsten tesamen, ook indien enkel feitelijk samenwonend.

jojan

#3 , 14 jun 2011 11:07

Wettelijk of feitelijk samenwonen maakt voor het krijgen van een uitkering geen verschil. Bovendien kan u zich via de Vlaamse overheid gratis verzekeren tegen inkomenverlies gedurende 10 jaar.

"De verzekering gewaarborgd wonen is een gratis verzekering die u als werkende persoon kan afsluiten wanneer u een hypothecaire lening aangaat voor het bouwen, kopen of renoveren van een woning. De Vlaamse overheid betaalt de verzekeringspremie.
Wanneer u tijdens die periode onvrijwillig werkloos of arbeidsongeschikt wordt, kan u een tegemoetkoming in de aflossing van uw lening krijgen."
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

Als u wettelijk samenwoont hebt u minder erfrechten dan wanneer u gehuwd bent. Bij wettelijk samenwonen erft u enkel het vruchtgebruik op de woning. Als er geen gezamelijk kinderen zijn kan dit belangrijk zijn omdat in dit geval de ouders/broers en zussen van de overledene de naakte eigendom van de woning erven. Voor de verschillen tussen huwen en samenwonen (feitelijk of wettelijk) kan u terecht op de website van de notarissen: http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”