huurgeld huishoudgeld volwassen kinderen

tradifolie
Topic Starter

huurgeld huishoudgeld volwassen kinderen

#1 , 23 jun 2011 08:54

Hallo?
Graag een vraagje ..
Ik heb een samengesteld gezin...mijn dochter is 15, zijn zoon is 23...
Wij wonen sedert 2009 samen..kan ik of wij per terugkerende aan de oudste zoon huurpacht of leefgeld vragen ?
Hij heeft een eigen studio met badkamer en keuken in onze woning, krijgt kost en inwoon en was en plas.
Nooit heeft hij 1 cent bijgedragen.
Ikzelf ben 1/3 eigenaar van onze woning.
Wat zou een oplossing zijn om toch een beetje recuperatie te krijgen...?
Dank voor jullie antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2011 09:23

Studeert deze zoon nog of werkt hij reeds? Wat bedoel je met "per terugkerende"? Huur vragen voor maanden / jaren die reeds gepasseerd zijn? Ik vrees dat dit er niet zal inzitten. Als je de studio al aan de zoon van je partner wil verhuren, zal je op zijn minst een huurcontract moeten opstellen. Dit kan moeilijk in het verleden starten, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tradifolie
Topic Starter

#3 , 23 jun 2011 10:36

hij heeft al verschillende werken gehad...en ja,momenteel is hij aan het werk.
alles wordt hier thuis voor hem gedaan, maar hij heeft nog nooit iets moeten bijdragen in het levensonderhoud....moet zelfs de werkjes thuis niet doen van mijn partner..zoals gras afrijden enzo.
wat indien hij dit huur kontrakt niet wil tekenen? kan ik onderhoudsgeld vragen,mits mijn partner dit niet wil...(hij is een aangenomen , geadopteerde zoon van mijn partner...)
wat is de oplossing om toch een beetje recuperatie te k rijgen?

Reclame

Fiekes

#4 , 23 jun 2011 10:46

Je zal toch eerst bij je partner een oke moeten krijgen
Maar voor een inwonend werkend kind is het niet abnormaal dat er een bijdrage gevraagd word zonder huurcontract ...

tradifolie
Topic Starter

#5 , 23 jun 2011 11:13

kan ik als 1/3 eigenaar van de woning nu een huurkontrakt voorleggen?
en qua onderhoud..ik betaal het eten,maak het klaar , doe de was en de plas,ook vr hem..
kan ik echt niets recupereren? ...

tradifolie
Topic Starter

#6 , 23 jun 2011 11:14

jij woont nl in een studio aanpalend aan de woning

Gebruiker21

#7 , 23 jun 2011 11:27

Je zal toch eerst bij je partner een oke moeten krijgen
Maar voor een inwonend werkend kind is het niet abnormaal dat er een bijdrage gevraagd word zonder huurcontract ...
Neen, dit is niet abnormaal, maar juridisch gezien kan je dit niet verplichten. Uiteraard hoeven ouders niet eindeloos hun kinderen te financieren. Het enige wat de TS kan doen, is een huurcontract opstellen en dit voorleggen aan de zoon. Als de zoon dit weigert, zullen stappen moeten ondernomen worden om de zoon uit het huis te zetten. Maar dan ben je het wel erg ver aan het drijven.

Ik denk inderdaad ook dat de TS best eerst overeenkomt met haar partner vooraleer over verder stappen na te denken. Als de partner de zoon gratis wil laten inwonen, denk ik niet dat de TS erg veel kan doen (buiten partner hiervoor verlaten en een strijd om het huis te beginnen...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#8 , 23 jun 2011 11:30

kan ik als 1/3 eigenaar van de woning nu een huurkontrakt voorleggen?
en qua onderhoud..ik betaal het eten,maak het klaar , doe de was en de plas,ook vr hem..
kan ik echt niets recupereren? ...
Nogmaals: praat eerst met je partner! Als jullie beiden geen gemeenschappelijk standpunt innemen, dan zie ik niet in hoe jij iets aan de zoon zou kunnen opleggen. Jij wil een huurcontract, maar waarom zou die zoon dit tekenen als zijn vader hem gratis bij hem laat wonen?

Fiekes

#9 , 23 jun 2011 11:57

Tom, ik ben het helemaal eens met je !

eylis

#10 , 23 jun 2011 12:51

als ik de situatie goed begrepen heb:
woning is wel van de stiefmoeder....(vader is met zijn meerderjarige kind ingetrokken wij haar)
vader zou misschien best de de fijngevoeligheid moeten hebben om aan zijn partner te vragen of zijn zoon daar wel gratis mag wonen...
als de zoon geld verdient, is het maar meer dan logisch dat hij bijdraagt aan de leefkosten en onderhoud.
al zeker omdat er geen onderhoudsplicht is tussen stiefmoeder en meerderjarige verdienende stiefzoon.
een bedrag (all-inn: voeding, was,plas, wonen en energieverbruik...)
1/3 van het maandelijks inkomen;
Dat is realistisch: als hij eens geen werk heeft: dan draagt hij ook iets minder bij.
niet echt ok van de vader...

Gebruiker21

#11 , 23 jun 2011 14:38

woning is wel van de stiefmoeder....
Waar maak je dit uit op? Als ik goed lees is de stiefmoeder 1/3 eigenaar van de woning. Dan vermoed ik dat de vader 2/3 eigenaar is.

eylis

#12 , 23 jun 2011 15:45

ze is mede-eigenaar:redelijkewijze zou de vader zelf moeten voorstellen dat de zoon een kleine woonvergoeding betaalt.
al was het maar een symbolisch bedrag.
en voor de boterhammen al helemaal....

tradifolie
Topic Starter

#13 , 23 jun 2011 15:56

dank je wel voor jullie antwoorden..
ik ben inderdaad maar 1/3 eigenaar, maar dit neemt niet weg dat ik alle werk op mij neem..samen met mijn job.
Is het niet logisch dat hij ook eens zijn was insteekt ? dat hij eens het gras afrijd?
voor mijn partner is zijn zoon een heilig beestje....die niets moet doen ..
ik begrijp dat ik dit met mijn partner moet oplossen, maar van het financiele wil hij niets horen...ik vind alleen dat die jongen van 23 iets moet bijdragen, en mijn vraag ..op welke manier?

eylis

#14 , 23 jun 2011 15:59

doe zijn was
niet meer
poets zijn kamers
niet meer
voorzie in de ijskast
geen lekkers meer

kerel zal rap over de brug komen...

Gebruiker21

#15 , 23 jun 2011 16:21

Ik kan eylis alleen maar bijtreden. Vraag gewoon dat hij meehelpt. Toen ik nog thuis woonde, hielp ik ook mee. De afwas, tafel dekken, gras afrijden, stofzuigen, klusjes rond het huis. Verder gaf ik ook mijn maaltijdcheques af toen ik begon te werken. Ik vond dit allemaal niet meer dan normaal.

Maar je moet als ouders uiteraard wel "aan hetzelfde zeel trekken". Als jij verwacht dat je stiefzoon helpt in het huishouden, maar uw partner verwacht dit helemaal niet, dan zit je daar al met een zeer groot probleem. Probeer uw partner te overtuigen dat het voor de ontwikkeling van zijn zoon echt beter is als hij leert dat niet alles hem in de schoot geworpen wordt, en dat hij in het "echte leven" echt wel wat meer uit zijn pijp moet komen...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”