Domiciliering bij vriendin bij vertrek buitenland

ETEKE
Topic Starter

Domiciliering bij vriendin bij vertrek buitenland

#1 , 02 jul 2011 18:55

Dag beste,
als koppel zouden wij naar het buitenland verhuizen, als ik(de man) op brugpensioen ben op 56 jaar.
Wij kunnen bij een vriendin, die weduwe is, bij haar komen "wonen".
Onze vraag is, als wij daar ingeschreven zijn, zou dat iets veranderen voor haar, wat betreft haar inkomen als weduwepensioen? Minder inkomsten, meer belasting, enz.
Met vriendelijke groeten, en alvast bedankt.
Eteke en vrouw.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2011 19:13

zie hier op deze link inzake referentieadres
Ik denk dat dit over het algemeen een 'iets' betere regeling is.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... cat%5D=100" onclick="window.open(this.href);return false;

ETEKE
Topic Starter

#3 , 03 jul 2011 11:39

Bedankt voor het snelle antwoord.
Maar het referentieadres telt maar voor 7 groepen, waar wij niet toebehoren.
Als bruggepensioneerde wordt je gedwongen om in eigen land te verblijven om niet je "stempelgeld" te verliezen.
Als je meer dan 1 maand in het buitenland verblijft moet je dit de VDAB verwittigen....!
Het probleem is, wij hebben geen familie meer om daar te worden ingeschreven, daarom is het belangrijk om te weten dat onze vriendin geen financiele schade kan hebben om bij haar te "wonen".
Er zijn 10-duizenden gepensioneerden minder dan 65 jaar die in het buitenland wonen en hun adres bij hun kinderen in Belgie hebben.
De politici en gemeenten weten dit, maar passen een politiekontrole toe met open hand. Ik heb op internet zelfs bedrijfjes gevonden die je een domicilieadress aanbieden vanaf 200€/maand. De staat moet dit toch ook weten, of is dit toch weer iets typisch "Belgisch".
Nogmaals dank en met vriendelijke groeten,
Eteke en vrouw.
:?

Reclame

westhoek

#4 , 03 jul 2011 13:09

Je vraagt op een juridischforum om illegale praktijken toe te passen ?
Je bent op brugpensioen, dus je moet nog beschikbaar blijven op de arbeidsmarkt. De belastingbetaler betaalt die ook. Punt uit.
We zullen wij wel werken tot ons 67 ste hé,...

ETEKE
Topic Starter

#5 , 03 jul 2011 14:51

Dag Westhoek,
als je 40 jaar volcontinu-dienst gewerkt heeft, met 7 dagen achter elkaar werken en in de beginperiode maar 30 dagen verlof per jaar. En steeds aan de hoogste belastingschijf van 55% inleveren stond.
Ik zie dit mij en u niet tot je 67 volhouden!
Ik ga daar niet verder op ingaan, u zal in uw situatie ook het beste zoeken als de tijd komt, nu is het onze tijd.
Met vriendelijke groeten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2011 14:57

Bij mijn weten mag u eender waar in de EU gaan wonen.

westhoek

#7 , 03 jul 2011 18:23

Dag Westhoek,
als je 40 jaar volcontinu-dienst gewerkt heeft, met 7 dagen achter elkaar werken en in de beginperiode maar 30 dagen verlof per jaar. En steeds aan de hoogste belastingschijf van 55% inleveren stond.
Ik zie dit mij en u niet tot je 67 volhouden!
Ik ga daar niet verder op ingaan, u zal in uw situatie ook het beste zoeken als de tijd komt, nu is het onze tijd.
Met vriendelijke groeten.
Bespaar mij die uitleg. Je moet ambtenaren en die van 't leger eens bezig horen,...
En de hoogste belastingschijf is 50 % , maar dit terzijde.

Maar anderzijds geef ik je wel gelijk, en 'k zou zeggen profiteer ervan. Ik ga alvast niet werken tot mijn 67ste, ook niet tot mijn 60 ste, daar ben ik nu al mee bezig om dat te regelen. Dat ze den boom in kruipen. Doch zal ik niet kunnen genieten van speciale maatregelen, en zal het zelf mogen bekostigen.

ETEKE
Topic Starter

#8 , 04 jul 2011 11:34

Dag beste Westhoek,

in de beginjaren dat wij werkten was er ook nog een decumul, dat bracht ons op 55%, enz.
Dat heeft toen voor een gehuwd werkend koppel al veel belastingen gekost.
Daar bij komt ook nog, er is een plafond voor belastingen(voor de privé) zodat je nooit een pensioen krijgt zoals in het buitenland. Hier zitten we maar aan 60 tot 66 % van je laatst verdiende loon. Er zijn landen waar dit oploopt tot 90%. Belgische ambtenaren behouden hun loon en..krijgen daar ook de indexsprong bij als die er is...!
Nu ben ik bijna heel mijn loopbaan a.h. uitleggen.
Dan zijn wij vroeger opgevoed, om eerst een baksteen te kopen, te sparen en een beetje "goede huisvader"-aandelen te kopen, je weet wel, eerst ASLK en later het beruchte Fortis. Dat dan als een dief in de nacht onwettig is verkocht aan BNP door de nu nog bestaande "voorlopige regering". Die centjes zijn nog ook nog eens gereduceerd.
Zo zie je beste Westhoek, in je leven heb je voorspoed en tegenslag, ook heb je er soms geen grip op. Maar als je goed in leven en welzijn blijft, kijk op je pensioenleeftijd maar eens rond in Europa, waar je meer "waar" voor je geld krijgt.
Met vriendelijke groeten,
ETEKE

westhoek

#9 , 04 jul 2011 13:00

Ik kan niet goed tegen die onrechtvaardigheid. Ofwel moet men dat doen voor iedereen, ofwel voor niemand. Je zal meer in een klein bedrijf gewerkt hebben, in faling, en je krijgt niets. Een vriend van me is er 57. Een jaar of 4 is hij ontslagen geweest bij een gekend wasmachine-bedrijf wegens te traag. Sindsdien op de sukkel, werkloos, cursussen volgen en nog meer pesterijen. Naar verluidt zijn ze nu bezig met een afdeling waar hij gewerkt heeft, af te stoten. Gevolg : al diegenen die stukken jonger zijn dan hem en er nog werken krijgen mogelijks een brugpensioen. Nu moet je mij die logica eens uitleggen.

ETEKE
Topic Starter

#10 , 05 jul 2011 09:51

Inderdaad beste Westhoek!
Er zijn hier zoveel maten en gewichten dat een mens er soms depri van wordt.
Di Rupo heeft weer een "zak" maatregelen klaar voor de volgende regering, we zullen eens zien wat de toekomst brengt.
Groten
ETEKE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”