Beste
Ik vraag me af of de wet inzake co-ouderschap op een of andere manier omzeild kan worden.
Mijn zus haar vriend (samenwonend) heeft hun relatie -out of the bleu- uit gemaakt. Samen hebben ze 3 kinderen. Eentje van 2.5 en een tweeling van 1 jaar en 2 maanden. Die man is heel erg geslepen en egoïstisch. Zijn grootste passie is geld. Hij is harteloos. Zo heeft hij heel de scheiding al een half jaar geleden uit gekiend zonder dat mijn zus daar iets van wist, laat staan in betrokken werd. 2 Maand voor het nieuws kopen ze nog samen een huis. Zij uit romantische overwegingen ('Hij wil eindelijk eens samen iets met mij ondernemen') Hij uit financieel gewin. Ik vind hem ronduit gevaarlijk, maar dat kan je natuurlijk niet gaan bewijzen voor een vrederechter.
Mijn zus is 6 jaar terug bij hem gaan wonen in de Westhoek. Ze heeft zich er nooit thuis gevoeld. Nu zou ze graag naar Leuven verhuizen. Ze wil weg uit de Westhoek. Ik (haar zus) woon hier in Leuven. Hier kan ze een nieuw leven beginnen. Hier kent ze al wat mensen. Het stadsleven zou de organisatie van haar gezin vergemakkelijken (scholen in de buurt, groen op wandelafstand, winkel op fietsafstand).
Hij wil alles behalve dat. Hij wil dat ze hun domicilie daar behouden. Hij komt dan ook met de meest waanzinnige voorstellen af. 'Ik wil dat je in mijn huis blijft wonen tot april 2014' Bij nader onderzoek blijkt dat hij dan net een herziening van zijn sociale lening krijgt. De kinderen moeten zeker bij hem ten laste blijven, want dat is fiscaal voordeliger. Dreigen met een advocaat omdat zij eindelijk het kindergeld en de ABVV op haar rekening wil zetten (is gewoon haar recht).... Enzovoort. Het is echt niet te doen met die vent.
Eerst was voor hem de kindjes 1 keer per week zien meer dan genoeg. Hij ziet ze wel graag, maar geld blijft toch wel belangrijker. Het is niet dat hij een vaderkloek is. Nu komt hij met co-ouderschap zwaaien. Ofwel is dat voor hem een tactiek om zo zijn zin te krijgen in financiële regelingen, ofwel zit zijn familie daar achter. Wederom kan ik me niet inbeelden dat hij dat werkelijk wenst. Ze zijn nog mini en vragen dan ook veel zorg. Hij heeft ze nog nooit in bad gestoken en verder dan een spaghetti uit blik raakt hij ook niet. Hij zou geen tijd meer hebben voor extra en zwart-werk. Misschien is het wel de bedoeling om de kindjes dan gewoon bij de grootouders af te zetten, ik heb geen idee waarom hij hier ineens mee afkomt. Voorts zou hem dat mijn inziens toch wel wat gaan kosten, de creche enzo. Maar dan moet hij wel geen alimentatie betalen natuurlijk en ik vermoed dat hij dan ook de fiscale voordelen blijft behouden.
In elk geval is het geen doen op die manier. Voor mijn zus is het een nachtmerrie te bedenken dat hij die co-ouderschap zou krijgen (een week zonder de kindjes!) en gedoemd om eeuwig in de buurt te moeten blijven wonen.
Het zou me bijzonder verheugen wat tips te krijgen om dat co-ouderschap te kunnen afwenden.
Jullie zijn alvast héél erg bedankt!
Vriendelijke groet
Kiki