opvoedingsrecht van kleine kinderen na samenleveingscontract

Kirsten T
Topic Starter

opvoedingsrecht van kleine kinderen na samenleveingscontract

#1 , 27 jul 2011 17:52

Beste

Ik vraag me af of de wet inzake co-ouderschap op een of andere manier omzeild kan worden.

Mijn zus haar vriend (samenwonend) heeft hun relatie -out of the bleu- uit gemaakt. Samen hebben ze 3 kinderen. Eentje van 2.5 en een tweeling van 1 jaar en 2 maanden. Die man is heel erg geslepen en egoïstisch. Zijn grootste passie is geld. Hij is harteloos. Zo heeft hij heel de scheiding al een half jaar geleden uit gekiend zonder dat mijn zus daar iets van wist, laat staan in betrokken werd. 2 Maand voor het nieuws kopen ze nog samen een huis. Zij uit romantische overwegingen ('Hij wil eindelijk eens samen iets met mij ondernemen') Hij uit financieel gewin. Ik vind hem ronduit gevaarlijk, maar dat kan je natuurlijk niet gaan bewijzen voor een vrederechter.
Mijn zus is 6 jaar terug bij hem gaan wonen in de Westhoek. Ze heeft zich er nooit thuis gevoeld. Nu zou ze graag naar Leuven verhuizen. Ze wil weg uit de Westhoek. Ik (haar zus) woon hier in Leuven. Hier kan ze een nieuw leven beginnen. Hier kent ze al wat mensen. Het stadsleven zou de organisatie van haar gezin vergemakkelijken (scholen in de buurt, groen op wandelafstand, winkel op fietsafstand).
Hij wil alles behalve dat. Hij wil dat ze hun domicilie daar behouden. Hij komt dan ook met de meest waanzinnige voorstellen af. 'Ik wil dat je in mijn huis blijft wonen tot april 2014' Bij nader onderzoek blijkt dat hij dan net een herziening van zijn sociale lening krijgt. De kinderen moeten zeker bij hem ten laste blijven, want dat is fiscaal voordeliger. Dreigen met een advocaat omdat zij eindelijk het kindergeld en de ABVV op haar rekening wil zetten (is gewoon haar recht).... Enzovoort. Het is echt niet te doen met die vent.
Eerst was voor hem de kindjes 1 keer per week zien meer dan genoeg. Hij ziet ze wel graag, maar geld blijft toch wel belangrijker. Het is niet dat hij een vaderkloek is. Nu komt hij met co-ouderschap zwaaien. Ofwel is dat voor hem een tactiek om zo zijn zin te krijgen in financiële regelingen, ofwel zit zijn familie daar achter. Wederom kan ik me niet inbeelden dat hij dat werkelijk wenst. Ze zijn nog mini en vragen dan ook veel zorg. Hij heeft ze nog nooit in bad gestoken en verder dan een spaghetti uit blik raakt hij ook niet. Hij zou geen tijd meer hebben voor extra en zwart-werk. Misschien is het wel de bedoeling om de kindjes dan gewoon bij de grootouders af te zetten, ik heb geen idee waarom hij hier ineens mee afkomt. Voorts zou hem dat mijn inziens toch wel wat gaan kosten, de creche enzo. Maar dan moet hij wel geen alimentatie betalen natuurlijk en ik vermoed dat hij dan ook de fiscale voordelen blijft behouden.
In elk geval is het geen doen op die manier. Voor mijn zus is het een nachtmerrie te bedenken dat hij die co-ouderschap zou krijgen (een week zonder de kindjes!) en gedoemd om eeuwig in de buurt te moeten blijven wonen.

Het zou me bijzonder verheugen wat tips te krijgen om dat co-ouderschap te kunnen afwenden.
Jullie zijn alvast héél erg bedankt!

Vriendelijke groet
Kiki

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kirsten T
Topic Starter

#2 , 27 jul 2011 17:55

Voor de volledigheid....

Mijn zus wil wel dat de kindjes hun papa blijven zien en dat hij ook een papa blijft. Ze wil de ouderwetse regeling. Een weekend op de twee en de helft van de schoolvakanties.
Ik weet dat dit niet gelijk verdeeld is, maar zie in deze situatie wel de noodzaak hiervan in.

Vriendelijke groetjes
Kiki

Bijtje

#3 , 11 aug 2011 07:33

Co-ouderschap betekent enkel dat de ouders beiden evenveel te zeggen hebben. Dat heeft niks met een verblijfsregeling te maken. Waar u het over heeft heet verblijfsco-ouderschap. U kan perfect beiden ouderlijk gezag hebben met toch een weekendregeling. Maar als de vader de kinderen week om week bij hem wil is de kans zeer groot dat deze regeling zal goedgekeurd worden. Het beste is om gewoon als ouders te gaan samenzitten en samen dingen op papier te zetten die voor beide ouders kunnen (ieder een beetje water bij de wijn doen) ... dan heeft er niemand iets "verloren" en dit is ook in het belang van de kinderen. Valt er écht niet te communiceren ... dan beslist de rechter en dat kan mee- of tegenvallen uiteraard.

Reclame

eylis

#4 , 11 aug 2011 09:05

inderdaad zoals bijtje zegt, co-ouderschap gaat over het gezamelijk opvoedingsrecht dat beide ouders gewoon altijd (blijven) hebben.
Raad je zus aan een goede advocaat te nemen, want een aantal zaken die de vader eist kunnen vrij makkelijk gecounterd worden.
en in zo'n zaken geldt het volgende principe: als één partij overdreven of harde eisen stelt, kan je maar beter grondig je rechten en plichten kennen. als die ene partij (en zijn/haar) advocaat merkt dat de tegenpartij het dossier grondig kent (en de rechten en de plichten) dan wordt er vaak al wat ingebonden:
De vader kan nu zomaar niet eisen dat ze tot een bepaalde datum op het adres blijven wonen.
als de advocaat van de moeder laat weten voor de vrederechter voorlopige maatregelen (in afwachting van beslissingen jeugdrechtbank) te vragen, zal de vader mogelijk wel even nadenken, want hij kan er nogal wat bij verliezen.
- bvb maatregelen mbt:
- kinderbijslag voorlopig toewijzen aan de moeder (kinderbijslag wordt meestal aan de moeder uitgetaald bij samenwonende ouders, dus vreemd dat dat niet zo was toen ze nog samen waren?)
- voorlopige omgangsregeling met aandacht voor het feit de kindjes nog klein en zorgvragend zijn én aanpassing aan de nieuwe gezinssituatie.
- domicilering kinderen bij de moeder.
- vermits de kinderen nog niet schoolplichtig zijn: bevestiging dat de moeder met de kinderen kan verhuizen
Het bezit van een huis kan niet echt de motivatie en verplichting zijn om de kinderen in de westhoek te moeten laten wonen.
anderzijds is leuven wel ver daarvan, maar misschien ergens middenweg? Gent?

Bijtje

#5 , 12 aug 2011 09:25

Ik heb de indruk dat veel mensen denken dat er enkel week-week of een weekendregeling bestaat. Maar dit is niet zo. Men dan dat invullen zoals met het zelf wil mits overeenkomst van de tegenpartij natuurlijk. Maar het is perfect mogelijk om bijvoorbeeld te zeggen : het kind/de kinderen gaan in de pare weken van vrijdag tot zondag naar hun papa en in de onpare weken haalt hij ze dinsdag van school en brengt hij ze woensdag terug. Men moet maar denken : kinderen zien beide ouders graag en staan er meestal niet op te wachten om één van hen elke 14 dagen 10 dagen te moeten missen ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”