Inwonen bij schoonmoeder

iphixel
Topic Starter

Inwonen bij schoonmoeder

#1 , 20 aug 2011 18:57

Hoi,

Mijn (toekomstige) schoonmoeder heeft een huis met 3 verdiepingen , die alle 3 een eigen Busnummer hebben.

Zij woont op 1e( keuken , living, bibkamer, slaapkamer van haar) en 2e ( de kinderen hun slaapkamer ).

De gelijkvloerse verdieping staat vrij en ik wil daar inwonen MAAR hoef geen huur te betalen ... Moet zij dit aangeven bij haar belastingen ( in feite betaal ik ENKEL kosten zoals elektrik en water , ... ). Heeft dit maw nadelige effect op haar weduwepensioen/kindergeld/ belastingen?

Zij krijgt momenteel een weduwepensioen aangezien haar man 7 jaar geleden gestorven is en ook nog dubbel kindergeld ( 3 kinderen ).

En wat als ik me gwn inschrijf op haar adres ( dus 1e verdiep , woon dan zogezegd bij haar in en slaap in haar dochter haar kamer ) en gebruik maak van gelijkvloerse ( waar zij dan alle onkosten op haar naam heeft staan )?

Is een beetje een ingewikkelde situatie , waar ik in 1e plaat haar niet in de problemen/kosten wil injagen. Ik werk momenteel zelf en neem haar dochter niet ten laste aangezien haar ma al haar kosten betaald...

Alvast bedankt voor de hulp! Ik ga dit maandag navragen bij de belastingen maar wou het hier ook proberen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 aug 2011 19:05

1. Aangezien er drie busnummers zijn veronderstel ik dat het drie officieel aparte woongelegenheden zijn?
2. Uw kandidaat schoonmoeder moet jaarlijks de kadastrale inkomens van de twee woongelegenheden die ze NIET zelf bewoont aangeven in haar belastingsbrief.
3. Als 1. en 2. kloppen dan maakt het geen enkel verschil met de bestaande toestand als u de woongelegenheid op het gelijkvloers betrekt.

ps: het maakt dus ook geen enkel verschil uit of u met uw vriendin in dezelfde woning, dezelfde kamer of (zelfs!) hetzelfde bed slaapt (toch niet voor de fiscus, misschien wel voor kandidaat-schoonmoeder)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

iphixel
Topic Starter

#3 , 20 aug 2011 19:48

Klopt , het wordt gezien als 3 aparte woningen ( met elk hun eigen meters van elektrik, ... )

Maar als ik me officieel inschrijf bij mijn schoonmoeder ( 1e verdiep en slaapkamer op 2e verdiep) en toch op gelijkvloerse ga slapen met mijn vriendin want het staat vrij en hebben we meer privacy ... Onkosten gaan door haar betaald worden dan MAAR ik betaal het zelf terug ( maw de facturen komen op haar naam maar ik betaal enkel mijn onkosten terug)

Of mag niemand op de gelijkvloerse gaan wonen aangezien tenzij ze het aangeeft ( aleja ik moet GEEN huur betalen) OF kan ik officieel op gelijkvloerse wonen maar gratis ( dus ze krijgt dus 0,0 euro inkomsten ) en de onkosten op mijn naam laten zetten ( water , elektrik en gas )?

U zegt in punt 2 , dat ze de woningen die ze niet zelf bewoont , moet aangeven. Maar wat als haar dochter ( ten laste van schoonmoeder) er wilt gaan wonen, telt dit dan ook als woning voor zelfgebruik. Zo hebben de 2 andere kinderen, meer plaats op 2e verdiep en ik en mijn vriendin meer ruimte voor ons op gelijkvloers.

PS: Maw zou ik me eerder inschrijven dat ik in zelfde bus woon met schoonmoeder of toch me apart inschrijven op gelijkvloerse?

Reclame

roharro

#4 , 20 aug 2011 19:53

Of mag niemand op de gelijkvloerse gaan wonen aangezien tenzij ze het aangeeft ( aleja ik moet GEEN huur betalen) OF kan ik officieel op gelijkvloerse wonen maar gratis ( dus ze krijgt dus 0,0 euro inkomsten ) en de onkosten op mijn naam laten zetten ( water , elektrik en gas )?

Of er nu iemand woont op de gelijkvloerse verdieping of niet heeft GEEN ENKELE invloed op de belastingsaangifte van schoonmoeder. De hoogte van de huur of nul huur maakte geen verschil want de belastbare grondslag is het KI.

Maar: als er niemand is gedomicileerd (er zijn officiële hoofdverblijfplaats heeft) dan zal de gemeente dat als leegstand beschouwen en moet uw schoonmoeder na ongeveer een jaar leegstand een (hoge) jaarlijkse boete betalen wegens leegstand.

Er is dus geen enkele reden om u niet te domiiliëren in dat gelijkvloers, in tegendeel!

iphixel
Topic Starter

#5 , 20 aug 2011 20:03

Ok dus kan ik me beter hier inschrijven. Maar probleem is : Vriendin gaat studeren en ze krijgt geen studiebeurs omdat haar ma deze huis heeft met 3 appartementen ...

Kunnen we niet beter alle 3 verdiepingen onderschrijven onder naam van schoonmoeder ( zo is het ook niet leegstaand ) aangezien alle 3 verdiepingen door haar en haar kinderen ( die alle 3 ten laste zijn van haar )?

Ik dacht dat als er een huurder kwam op gelijkvloerse ( ik dus alhoewel ik geen cent moet betalen ) , zij het moet aangeven aan de belastingen?

Op haar KI , staat er maar 1 bedrag op ( voor ganse gebouw ) , normaal moet er dan toch 3 bedragen zijn?

roharro

#6 , 20 aug 2011 20:08

Kunnen we niet beter alle 3 verdiepingen onderschrijven onder naam van schoonmoeder ( zo is het ook niet leegstaand ) aangezien alle 3 verdiepingen door haar en haar kinderen ( die alle 3 ten laste zijn van haar )?
Neen want men kan (met de personen die men ten laste heeft) slechts in één woongelegenheid gedomicilieerd zijn.

Ik dacht dat als er een huurder kwam op gelijkvloerse ( ik dus alhoewel ik geen cent moet betalen ) , zij het moet aangeven aan de belastingen?
Ik kan enkel herhalen dat de basis voor de berekening van de belastingen het kadastrale inkomen is en NIET de effectieve huur (of het ontbreken ervan). Of uzelf daar nu gedomicileerd bent of niet, huur betaalt of niet, uw schoonmoeder moet in alle gevallen voor de inkomstenbelastingen dezelfde belasting betalen, namelijk op het KI van die gelijkvloerse verdieping.

Wat betreft de studiebeurs kan er dus ook niet "gegoocheld" worden met de KI's van die drie woongelegenheden. Die bestaan nu eenmaal en worden in acht genomen voor het toekennen van een studiebeurs.
Laatst gewijzigd door roharro op 20 aug 2011 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

iphixel
Topic Starter

#7 , 20 aug 2011 20:13

Hmm ok ... Maar op haar belastingen stond maar 1 KI bedrag ( iets van 1800euro ) is dat dan van alle 3 appartementen of zijn ze er 2 vergeten?

roharro

#8 , 20 aug 2011 20:15

Hmm ok ... Maar op haar belastingen stond maar 1 KI bedrag ( iets van 1800euro ) is dat dan van alle 3 appartementen of zijn ze er 2 vergeten?
Dat is voor de drie samen.

iphixel
Topic Starter

#9 , 20 aug 2011 20:20

dus als ik me erin schrijf , blijft het dus 1800euro?

Die bedragen verwarren me eigenlijk , er staat ook iets van 2400euro maar uiteindelijk moest ze maar 1400euro betalen ... Toch eens best langsgaan bij belastingbureau OF een boekhouder ...

roharro

#10 , 20 aug 2011 20:27

dus als ik me erin schrijf , blijft het dus 1800euro?Ja het blijft hetzelfde.

Die bedragen verwarren me eigenlijk , er staat ook iets van 2400euro maar uiteindelijk moest ze maar 1400euro betalen ... Toch eens best langsgaan bij belastingbureau OF een boekhouder ...
Het KI wordt jaarlijks geindexeerd (is gekoppeld aan de inflatie). Dat verklaart waarschijnlijk het bedrag van 2400 EUR (het is de 1800 EUR geïndexeerd).

Ik vrees dat u twee zaken verward. Met betrekking tot onroerende goederen betaald men op het KI:

1. de onroerende voorheffing (met aanslagbiljet "onroerende voorheffing")
2. inkomstenbelasting op het KI (met aanslagbiljet "inkomstenbelasting")

Ook "betaalt" men het KI niet maar wel een belasting berekend op het KI:

1. de onroerende voorheffing berekend op het KI
2. inkomstenbelasting berekend op het KI.

Maar geen enkele van deze belastingen wordt beïnvloed door de werkelijk betaalde huur (of het gratis wonen).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”