#2 , 08 sep 2011 00:12
Beste,
Ik ben geen jurist, maar aangezien dat u nog geen antwoord kreeg, wil ik u mededelen wat ik weet,(door wat ik hoor van mijn patienten, bijna allemaal van vreemde origine zoals ik):
1. Haar verblijf geeft haar zeker recht om hier te komen werken omdat ze deel uitmaakt van uw familie dan, dus ook opgenomen in de burgerlijke register, en krijgt een rijksregister no. waarmee ze via u ook ingeschreven wordt op uw ziekenkasboek totdat ze zelf gaat werken. Enkel toeristen en mensen die niet opgenomen zijn in de burgerlijke register van uw gemeente zouden niet mogen werken, (bulgaren, EU land, die hier werk zoeken kunnen alleen tewerk als ze een bedrijf starten als zelfstandige, bv.)
2. Bent u zeker dat u financiele middelen mùoet bewijzen bij een gezinsvorming? Als dat zo is, is een spaarrekening waarschijnlik geen hulp. Ik ken mensen die niet werken, krijgen werkloosheidssteun en die officieel bij een buitenlandse officieel samenwonen. U moet oppassen dat bij uw komst u niet rechtstreeks recht heeft op werkloosheidssteun. Hopelijk bent u niet afgeschreven van de burgerlijke register door een locale politieagent die zijn werk te goed doet. Ik heb mensen gekend bij wie dat wel gebeurd was; meestal vreemdelingen maar een paar belgen ook.
Ik hoop dat u van een of ander jurist professioneel antwoord krijgt. Succes!