Partner wil me buiten na onenigheid.

erik626262
Topic Starter

Partner wil me buiten na onenigheid.

#1 , 11 sep 2011 18:10

Ik woon sedert ruim twee jaren samen met mijn partner in een gehuurd appartement. Het huurcontract staat op beider namen en zijn we hier ook beide gedomicilieerd.
Voorts maakt ze voor één derde van het appartement gebruik voor haar praktijk die ze heeft en komen er dagelijks patiënten. Niettegenstaande betaalde ik steeds de helft van het huur, inclusief alle verbruik. Ze beweert dat ik de helft moet betalen omdat zij deze kosten fiscaal niet kan aftrekken (=overeenkomst met de verhuurder).

Nu gaat de relatie echter minder goed en komt het vaak tot discussies en wil ze me plotseling buiten uit het appartement! Voorts ook de vraag, gezien zij een aanzienlijk gedeelte van het appartement uitsluitend inzet voor haar praktijk, ik wel verplicht ben die helft te betalen ...

"Als ik niet buiten ga, ga ik elke dag roepen en tieren" beweert ze.

Nu ben ik niet echt van plan te vertrekken daar ik van mening ben de relatie te kunnen redden is.

Wat zijn mijn rechten aub ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 11 sep 2011 20:56

Dat uw vriendin de kosten niet fiscaal kan aftrekken zal wel kloppen ... als u een woning huurt, staat meestal in het contract dat de woning niet voor beroepsdoeleinden bedoeld is en aldus niet zo mag aangegeven worden bij belastingen.

Of het feit dat u de helft betaalde eerlijk is, dat is iets dat jullie onder elkaar moesten regelen. U hebt twee jaar lang betaald. Indien u echt niet akkoord was, waarom bent u dan akkoord gegaan met zo'n regeling? Ik speel advocaat van de duivel, want dit zijn vragen die later nog van anderen gaan komen ook als het zover komt.

U kunt uw vriendin moeilijk dwingen bij u te blijven als zij dat niet wil. De relatie redden is iets wat buiten juridische kwesties valt.

Anderzijds kan zij u niet van de ene dag op de andere buitenzetten.

Als er onenigheid is over wie de woning mag blijven bewonen en wie moet vertrekken, kunt u hiervoor naar het vredegerecht stappen. Mijn buikgevoel zegt echter dat men snel zal kiezen voor degene die voor zijn inkomen ook afhangt van die locatie. Maar ik kan verkeerd zijn. De vraag is of u dat appartement wel alleen wilt bewonen?

ALS u vertrekt, zorg er dan wel voor dat uw naam van het huurcontract verdwijnt of u blijft verantwoordelijk als uw "vriendin" plots niet meer betaalt. Dit moet natuurlijk wel in samenwerking met en met toestemming van de eigenaar gebeuren.

Voor uw eigen bestwil zou ik er alvast zoetjesaan voor zorgen dat facturen e.d. die uw eigendom van bepaalde goederen in de woning bewijzen, in veiligheid te brengen zodat ze niet plots "verdwijnen".

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 sep 2011 08:21

langs de andere kant: kan zij eisen dat ze een deel van de woning/appartement exclusief kan gebruiken als hij de helft moet betalen en er geen sprake meer is van een gezamelijk huishouden? (ik zou pleiten dat een helft van de huur samenging met afspraken over gemeenschappelijk huishouden/inkomsten).

Reclame

mapleleiah

#4 , 16 sep 2011 22:59

Dat klopt, maar als er geen gezamenlijk huishouden meer is (ik veronderstel dat u bedoelt: er is geen relatie meer), zie ik ook niet in waarom ze nog zouden blijven samenwonen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”