Mijn vriend en ik kochten onlangs een huis. Bij de aankoop brachten we elk evenveel in. Mijn spaarcenten zitten min of meer volledig in de aankoop van het huis maar mijn vriend heeft nog een ruime marge waarmee we inboedel, verbouwingen enz. zullen bekostigen.
Mijn schoonouders zien dit graag geschreven in een akte, het liefst bij een notaris. Indien we uit elkaar gaan (we zijn nog niet getrouwd), wordt het huis verkocht en gaat het bedrag dat mijn vriend meer heeft dan ik terug naar hem en daarna wordt het resterende bedrag van het verkochte huis gedeeld in twee. Wanneer we echter een aantal jaar getrouwd zijn, zou deze akte 'vervallen'.
Wij zouden dit graag in een onderhandse akte vastleggen. Deze is toch ook rechtsgeldig, dacht ik?
Gisteren legden we dit aan de notaris voor, maar die stond er echter op om zelf deze akte te schrijven. Daarbij vermeldde hij dat het een akte zou worden die uitsluitend tussen ons tweeën gaat en waar derden niets mee te maken hebben. Hij zou wel een kopie bijhouden voor in ons dossier. Wanneer we deze akte na verloop van tijd verscheuren, zou hij ophouden te bestaan, zei hij. Aan ons dus om deze goed bij te houden.
Gaat het hier nog altijd om een onderhandse akte (ook al stelt de notaris hem op)? Kan je zo'n document inderdaad gewoon verscheuren? Indien de notaris een kopie bijhoudt, dan blijft die akte toch bestaan en moet je toch opnieuw naar de notaris om het nietig te laten verklaren (en er dus opnieuw voor betalen)? Of is het standaard dat hij zo'n document bijhoudt en is het een niet-ondertekende versie die in het dossier belandt?