Kan een onderhandse akte bij een notaris?

eawenta
Topic Starter

Kan een onderhandse akte bij een notaris?

#1 , 13 sep 2011 11:48

Mijn vriend en ik kochten onlangs een huis. Bij de aankoop brachten we elk evenveel in. Mijn spaarcenten zitten min of meer volledig in de aankoop van het huis maar mijn vriend heeft nog een ruime marge waarmee we inboedel, verbouwingen enz. zullen bekostigen.

Mijn schoonouders zien dit graag geschreven in een akte, het liefst bij een notaris. Indien we uit elkaar gaan (we zijn nog niet getrouwd), wordt het huis verkocht en gaat het bedrag dat mijn vriend meer heeft dan ik terug naar hem en daarna wordt het resterende bedrag van het verkochte huis gedeeld in twee. Wanneer we echter een aantal jaar getrouwd zijn, zou deze akte 'vervallen'.
Wij zouden dit graag in een onderhandse akte vastleggen. Deze is toch ook rechtsgeldig, dacht ik?

Gisteren legden we dit aan de notaris voor, maar die stond er echter op om zelf deze akte te schrijven. Daarbij vermeldde hij dat het een akte zou worden die uitsluitend tussen ons tweeën gaat en waar derden niets mee te maken hebben. Hij zou wel een kopie bijhouden voor in ons dossier. Wanneer we deze akte na verloop van tijd verscheuren, zou hij ophouden te bestaan, zei hij. Aan ons dus om deze goed bij te houden.
Gaat het hier nog altijd om een onderhandse akte (ook al stelt de notaris hem op)? Kan je zo'n document inderdaad gewoon verscheuren? Indien de notaris een kopie bijhoudt, dan blijft die akte toch bestaan en moet je toch opnieuw naar de notaris om het nietig te laten verklaren (en er dus opnieuw voor betalen)? Of is het standaard dat hij zo'n document bijhoudt en is het een niet-ondertekende versie die in het dossier belandt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 sep 2011 15:58

Dit is een akte tussen jullie beiden , daar heeft niemand anders mee te maken. Het dient idd alleen maar om , bij een scheiding , al dan niet na huwelijk , een correcte verdeling te doen van het goed. Jullie houden dus best jullie exemplaar bij. Wanneer jullie trouwen en er zijn kinderen en er komt geen scheiding , heeft dergelijke verklaring geen betekenis , vb wat betreft nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 14 sep 2011 10:38

“Art.1322.Een onderhandse akte die erkend is door degenen tegen wie men zich daarop beroept, of die wettelijk voor erkend wordt gehouden, heeft tussen de ondertekenaars van de akte en tussen hun erfgenamen en rechtverkrijgenden dezelfde bewijskracht als een authentieke akte...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Indien we uit elkaar gaan...wordt het huis verkocht en gaat het bedrag dat mijn vriend meer heeft dan ik terug naar hem en daarna wordt het resterende bedrag van het verkochte huis gedeeld in twee‘.

U kan zulke overeenkomst vastleggen in een onderhandse akte,al dan niet opgesteld door een notaris.

“Wanneer we echter een aantal jaar getrouwd zijn, zou deze akte 'vervallen'.”...‘Indien de notaris een kopie bijhoudt, dan blijft die akte toch bestaan’

In plaats van de akte te verscheuren op dat moment kan u op uw beide exemplaren vermelden ‘deze akte is vervallen’ met datering en ondertekening door beiden(dat kan ook op het exemplaar van de notaris), ofwel kan u in die akte meteen opnemen ‘deze akte vervalt op onze vijfde huwelijksverjaardag’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

eawenta
Topic Starter

#4 , 16 sep 2011 15:10

Heel erg bedankt voor de info! Ik ben al wat geruster nu :)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”