Een relatie gedaan, en nu ?

erik626262
Topic Starter

Een relatie gedaan, en nu ?

#1 , 14 sep 2011 13:30

M'n relatie is aan de gang sedert ruim 4 jaren en leven we gemeenschappelijk op een appartement gedurende een 2-tal jaren.
Aanvankelijk was enkel ik hier gedomicilieerd en later ook m'n partner en staat het huurcontract op BEIDE namen. Gezien we gingen samenwonen deed ik afstand van heel wat inboedel omdat m'n partner de voorkeur gaf aan zijn meubilair en/of spullen.

Voorts was het belangrijk voor m'n partner dat we gingen samenwonen binnen een appartement waar ook voldoende plaats was om een praktijk te kunnen opstarten en maakt die zeker 1/3 deel uit van het appartement. Gezien de verhuurder echter deze woonst enkel particulier wilde verhuren kon m'n partner de onkosten van huur dus niet inbrengen in de aangifte.

De huurprijs bedraagt zo'n 1000 € per maand en betaalde ik doorgaans een 550 € per maand, alle verbruik inbegrepen. Wat de onkosten voor verbruik van elekriciteit, telefoon, etc. brengt m'n partner wel een gedeelte in de aangifte. Voorts weet m'n partner dat ik me bevind binnen een collectieve schuldregeling, die naar haar einde toeloopt.
Eén van onze discussies was trouwens dat m'n partner beweert dat ik de helft van de huur MOET betalen gezien deze onkosten NIET kunnen in de aangifte. Een punt waar ik niet mee akkoord ga, gezien ik van mening ben, we evenzeer een kleiner appartement konden kiezen zonder de ruimtes voorzien voor de praktijk en het niet mijn fout is dat deze kost niet kan worden ingebracht. Niettegenstaande mijn collectieve schuldregeling en ik het moest doen met enkel leefloon betaalde ik de helft omdat ik ja ... eenvoudig weg ... liefde en zoveel mogelijk wilde steunen bij de start van de nieuwe praktijk. Meer ... de praktijk zou zelf niet mogelijk geweest zijn zonder deze steun.

Daarbij komt dat een grootste deel van de patiënten komen via de website die ik gratis maakte. Kortom, m'n kan echt niet beweren dat ik geen steun verleende.

Het ziet er echter volledig naar uit dat de relatie volledig aan het ontwrichten is en wil m'n partner me nu zo vlug mogelijk buiten het appartement. De relatie bevindt zich in een ernstige crisis, probeer ik dit te redden, maar wil de ander niet meer.

M'n kan zich nu wel voorstellen, buiten, geen geld, de huurwaarborg staat enkel op m'n partners naam, begin maar ... een netelige situatie zeg maar. Al mijn inboedel van voordien opgegeven, buiten een aantal spullen. M'n partner beweert het appartement alleen te kunnen betalen, heb ik weliswaar m'n bedenkingen hierover want zo'n vaart loopt het nu ook weer niet en wil m'n naam schrappen van het huurcontract enzovoort.

Akkoord, ik zal wel moeten verhuizen als beide niet akkoord gaan om te blijven samenwonen, kan ik dit zeker niet alleen betalen maar heb ik toch zoiets van benadeeld te zijn en denk ik erover na. Concreter: want wat met de inboedel ? Kan ik iets terug vragen gezien m'n partner het appartement gebruikte voor de praktijk? Welke mogelijkheden zijn er .....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 sep 2011 11:23

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Concreter: want wat met de inboedel ? Kan ik iets terug vragen gezien m'n partner het appartement gebruikte voor de praktijk?’

Tenzij uw partner voornoemd wettelijk vermoeden weerlegt kan u aanspraak maken op de helft van de inboedel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

erik626262
Topic Starter

#3 , 18 sep 2011 07:45

Er werden geen overeenkomsten of andere bijzondere bepalingen gemaakt, wel heb ik afstand gedaan van mijn inboedel gezien de partner opteerde voor diens meubilair, dit dan uiteraard ook diens eigendom was maar ik mijn deel wel kwijt ben hierdoor. Is dit dan voldoende om voornoemd wettelijk vermoeden te weerleggen?

Wat me vooral in de maag ligt is dat ik steeds de helft betaalde van de hele huur en er in geen enkele overeenkomst sprake is voor het gebruik van een praktijk en die minstens 1/3 deel uitmaakt van het appartement. De praktijk bracht dus eigenlijk inkomsten teweeg waar uiteindelijk ook ik in investeerde ...

Voorts staat duidelijk in de huurovereenkomst geschreven dat het gehuurde goed enkel bestemd is voor private bewoning en beroepsmatig gebruik NIET is toegelaten, ook niet deels.
Laatst gewijzigd door erik626262 op 18 sep 2011 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”