relatie gedaan; wat met de auto ?

guido-katrien
Topic Starter

relatie gedaan; wat met de auto ?

#1 , 14 okt 2011 14:10

Ik kom voor mijn broer hier eens mijn licht opsteken ...

Mijn broer en zijn vriendin zijn sinds vorige week uit elkaar, zij is opgestapt samen met hun zoontje. Ze woonden samen op zijn appartement, maar haar adres stond nog altijd gedomicilieerd bij haar ouders. Doordat mijn broer zijn auto kapot gevallen was enige tijd terug, mochten ze de wagen gebruiken van haar ouders. Haar ouders hebben toen een nieuwe auto gekocht en zij mochten die overkopen. Aangezien mijn broer vroeger problemen heeft gehad, kon hij geen lening nemen om die auto over te kopen. Dus heeft zijn (ex)-vriendin dan een lening aangegaan op haar naam en zij betaald die auto. De auto staat wel ingeschreven op mijn broer zijn naam + ook verzekering staat op zijn naam en dit omdat zij nog geen rijbewijs heeft.

Nu het gedaan is tussen hen heeft ze gezegd tegen mijn broer dat hij die auto terug moet afgeven.

Mijn vraag is nu; moet hij die auto afgeven ? Die auto staat ingeschreven op zijn naam + ook de verzekering.
Of geeft hij om alle moeilijkheden te vermijden die auto gewoon af, maar dat hij wel de nummerplaat verwijdert en terugstuurt + ook de verzekering direct stopzet. Want indien zij iemand anders met die auto laat rijden en er gebeurt ondertussen iets, komt het mss nog op mijn broer zijn nek terrecht.
+ Mss ook een document opstellen met de vermelding dat hij die autosleutels van die bepaalde auto heeft afgegeven aan haar + ondertekening van beide partijen ?

Heeft er iemand raad over dit ?

Groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2011 16:06

De auto is wettelijk eigendom van diegene op wiens naam de aankoopfactuur staat.
Een inschrijvingsbewijs zegt enkel wie de titularis van de nummerplaat is.
Een verzekeringsbewijs alleen wie instaat voor de aansprakelijkheid.
Inderdaad een de wagen teruggeven ( tegen ontvangstbewijs voor de sleutels van wagen merk/chassisnummer) lijkt mij een goed idee. Document genaamd- en gedagtekend.
Je stuurt de nummerplaten terug en zegt de verzekering op.
Zijn vriendin heeft in zijn appartement wettelijk geen belangen meer.

deeeuwigeoptimist

#3 , 26 dec 2011 13:39

Gelijkaardige situatie maar dan bij mijn zus.

Zij heeft een lening gedaan van 10.000 € voor de auto heeft een offerte gegeven aan de bank maar heeft een andere gekocht dan ze eerst zouden kopen.
Het probleem is dat hij de auto niet wil teruggeven en hij al de papieren heeft, met de papieren van de bank dat zij die auto afbetaalt kloppen niet want dat is voor de wagen die ze eerst zouden gekocht hebben, haar enige voordeel is dat ze zijn nummerplaten heeft. En die auto is uit de hand gekocht, wat dat ook moge zegge!
Hij heeft nog nooit gewerkt en woont bij zijn ouders in de Limburg en heeft een inkomen van ong. 600 € en rijdt met de dikke BMW, hoe zou hij dat moeten betalen.
Mijn zus heeft zelf maar een 1 069 € in de maand en staat voor hun zoontje financieel er ook alleen voor en dan nog die aflossing van 223 € in de maand voor de auto, huishuur, enz...
Het zou een grote hulp zijn moest ze de auto terug krijgen ze kan het dan verkopen en met dat bedrag die lening direct aflossen. alimentatie moet ze niet verwachten want hij heeft een minimum inkomen en hij gaat enkel in het weekend om de 14 dagen bij zijn vader. Dit duurt nu zoal een jaar of 2 en die advocaat van haar heeft nu nog niks in orde gekregen.
Kunnen ze hem niet dwingen om de auto terug te brengen, ze gaat geen lening voor een auto doen voor haarzelf want ze heeft geen rijbewijs en kan ook niet rijden!
Het is geen onbekende voor het gerecht, hij is Turk en wou met zijn zoontje naar zijn land vluchten, niet omdat hij hem graag ziet maar gewoon om haar te straffen dat ze weg ging en haar te doen lijden.
Is er een mogelijkheid om te achterhalen wie de vorige eigenaar van de wagen was?
Ze kunnen toch aan hem ook vragen om de bewijzen dat hij die aankoop heeft gedaan en hoe aan het bedrag komt om die auto te betalen, waarom wachten ze eigenlijk op haar om dat te doen, omdat zij de eiser is, waar wachten ze eigenlijk op ... totdat het onvermijdelijke gebeurt, dit moet toch door de twee partijen bewezen worden of dat het haar of zijn bezitting is!
Mijn zus is 22 jaar en het is hartverscheurend om zo te zien en horen huilen dat ze het allemaal niet meer ziet zitten en zeker met deze feestdagen, ze begint haar af te zonderen van alles en iedereen en begin me serieus zorgen te maken, owee als er haar iets overkomt dan zal Limburg te klein zijn en is deze onzin over materïele dingen overbodig.

Ik wou de auto als gestolen opgeven zodat hij dan tenminste geseind stond maar dat heeft niet veel zin als ge niet kunt bewijzen op papier dat het van u is en de merde is dat het van een persoonlijke kennis van hem is waar hij de auto gekocht heeft.
Vree legaal zal het ook wel niet zijn, als hij het al niet weer verkocht heeft dan staat ze veel nog veel verder van huis.

Mocht iemand hier eventuele oplossingen of suggesties hebben, laat ze gerust weten... ze zijn meer dan welkom.
Alvast hartelijk bedankt voor het aandacht en de moeite!

deeeuwigeoptimist

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”