Fiscale aftrek gehuwden met scheiding van goederen

etdh
Topic Starter

Fiscale aftrek gehuwden met scheiding van goederen

#1 , 18 okt 2011 17:54

Getrouwd met scheiding van goederen sedert enkele jaren.
Mijn partner heeft hypothecaire lening lopen voor zijn enige eigen woning sedert 7 tal jaar.
Door te trouwen wonen wij samen in de gezinswoning (die uitsluitend van mij is)
De fiscus lijkt de aftrek op de enige eigen woning van mijn partner niet te aanvaarden omdat deze de gezinswoning betrekt die uitsluitend mijn eigendom is.
Is dat wel correct?
In de toelichting bij het aanslagjaar 2011 staat op blz. 65 immers (vak VIII; intresten en kapitaalaflossingen): "Bij echtgenoten en wettelijk samenwonenden voor wie de gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, gelden de voorwaarden voor elke echtgenoot of partner afzonderlijk"

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 okt 2011 19:35

De fiscus heeft gelijk. Bij scheiding van goederen heeft de andere partner , wanneer er slechts één eigenaar is , geen uitstaans met het huis , fiscaal gezien. Want ook het KI is niet gesplitst.
Bij een gemeenschapsstelsel , waar de partner toch een deel van het KI voor hem heeft , kan die partner wel genieten van de fiscale aftrek.

INdien uw partner in uw woning woont , en een hypothecaire lening heeft op zijn woning , is het niet meer zijn 'eigen' woning. Hij kan mi. nog wel aftrek bekomen in het zgn. langetermijnsparen , door de aflossingen te noteren onder code 1358. Deze aftrek is wel heel wat lager dan die voor enige, eigen woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”