Samenwonen verplicht bij gehuwden

etdh
Topic Starter

Samenwonen verplicht bij gehuwden

#1 , 19 okt 2011 11:57

Zijn gehuwden "verplicht" samen te wonen in één en dezelfde woning, of niet noodzakelijk.
Ik ken bvb. diverse gehuwde koppels die gehuwd zijn maar waarvan één partner op een ander adres, of zelfs in het buitenland resideert.
Met dank voor een repliek.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 okt 2011 12:01

Er is geen "big brother" die gehuwden die niet samenwonen aan hun oren komt trekken hoor!
Indien ze elk op een ander adres zijn gedomicilieerd dan zijn ze nog steeds gehuwd maar wel "feitelijk gescheiden".
Dat kan in relaties met de overheid wel gevolgen hebben: bijv. voor pensioen, belastingen, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 19 okt 2011 12:32

ze zijn dan niet feitelijk gescheiden, d8 ik.
want je kan/mag een tweede verblijfplaats (residentie) hebben: als je als koppel daar samen overeenstemming in vindt, kun je (tijdelijk) verschillende domicilieringsadressen hebben. Maar dus wel regelmatig op het éne of andere adres samen verblijven.

Reclame

roharro

#4 , 19 okt 2011 13:01

Tweede verblijf houdt in dat men er niet is gedomicilieerd.....
Indien gehuwden op zelfde adres zijn gedomicilieerd maar de facto (meestal) één van de twee ergens anders verblijft, heeft uiteraard geen directe gevolgen aangezien ze officieel samenwonen.
Twee verschillende domicilies = feitelijk gescheiden voor de fiscus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#5 , 19 okt 2011 14:27

tiens, ik ken een gehuwd koppel dat zo samenleeft en die hadden daar toch een aadministratieve oplossing voor gevonden: ik zal het eens navragen.
Ze hebben elke hun eigen domicilie en als tweede verblijf de domicilie van de partner...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”