erfrecht en samenwonen

riatje
Topic Starter

erfrecht en samenwonen

#1 , 04 nov 2011 16:40

Hallo,
Ik woon met mijn vriend wettelijk samen.Hij heeft 2 kinderen en ik heb ook 2 kinderen.Nu is het zo dat 1 van mijn kinderen bij mijn ex woont.
Het huis waar ik en mijn dochter met mijn vriend in leven is volledig van mijn vriend.Nu vragen wij ons af hoe dat zit met het erven indien mijn vriend zou sterven hoe wordt dit verdeeld of bekeken als ook indien er iets met mij gebeurd wat gebeurd er met mijn erfenis en wat gebeurd er met mijn dochter moet zij dan terug bij haar vader wonen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 nov 2011 16:44

Aangezien jullie wettelijk samenwonen verkrijgt u levenslang vruchtgebruik van de gezinswoning die eigendom is van uw vriend.
Voor de rest volgt alles het gewone erfrecht, dwz uw kinderen erven van u, uw vriend zijn kinderen erven van hem.
Buiten het vruchgebruik gezinswoning erft u niets van uw vriend. Uw vriend erft ook niets van u.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

riatje
Topic Starter

#3 , 05 nov 2011 10:14

En wat gebeurd er met mijn dochter als ik kom te sterven moet zij dan bij haar echte vader terug gaan wonen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2011 11:40

Gezien de vader de enige nog levende ouder is, ja dus.

j.demoor

#5 , 06 nov 2011 08:51

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Ik woon met mijn vriend wettelijk samen’

Onverminderd de mogelijkheid van samenlevingscontract en testament is dus minstens voornoemd art.745octies van toepassing. Bovendien geldt :”Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van HUN ouders, grootouders of verdere bloedverwanten in de opgaande lijn...”(B.W.).

“Art.375.Indien...een van beiden overleden...is...oefent de andere(OUDER) dat gezag alleen uit...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”