Inwonen - persoonlijk/zakelijk recht

float
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Inwonen - persoonlijk/zakelijk recht

#1 , 04 dec 2011 10:18

Hypothetische situaties:

a) Een eigenaar van een woning begint een relatie met iemand en gaat daar mee samenwonen (feitelijke samenwoning). Heeft die inwonende persoon een zakelijk recht of een persoonlijk recht of geen van beide?

b) Een eigenaar van een woning begint een relatie met iemand en gaat daar mee samenwonen (wettelijke samenwoning). Heeft die inwonende persoon een zakelijk recht of een persoonlijk recht of geen van beide?

c) Hebben de kinderen van de eigenaar van de woning die nog thuis wonen een zakelijk of een persoonlijk recht of geen van beide?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Topic Starter

#2 , 06 dec 2011 10:25

Weet echt niemand dat?

wanton

#3 , 06 dec 2011 13:28

Bij feitelijk samenwonen heeft de partner geen rechten : die kan zonder meer buitengezet worden.
Bij wettelijk samenwonen of gehuwden heeft de partner , zelfs als het huis van de andere is, bepaalde rechten. De partner kan niet zomaar uit huis gezet worden dwz hij heeft recht op gebruik van de gezinswoning. De partner moet oa. toelating geven om het huis te verkopen , weg te schenken of met een hypotheek te belasten , zolang de relatie duurt.
Zolang de ouder-eigenaar leeft en in stat is zelf te beslissen , hebben de kinderen geen rechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

float
Topic Starter

#4 , 07 dec 2011 11:50

Met andere woorden de feitelijke samenwonenden en de kinderen zijn "zonder titel & zonder recht"?

wanton

#5 , 07 dec 2011 18:22

Tegenover de kinderen speelt wel altijd het feit dat een ouder voor zijn kinderen moet zorgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 07 dec 2011 18:30

Met andere woorden de feitelijke samenwonenden en de kinderen zijn "zonder titel & zonder recht"?
Als dat volwassen kinderen zijn die hun eigen bestaansmiddelen hebben kan dit inderdad ingeroepen worden om ze uit de ouderlijke woning te zetten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”