alimentatie kinderen na overlijden echtgenoot

klaproos
Topic Starter

alimentatie kinderen na overlijden echtgenoot

#1 , 18 dec 2011 09:09

Vandaag hoorde ik een juriste op de radio en zij vertelde het volgende: als ik trouw met een partner die kinderen heeft uit een vorig huwelijk, voor wie hij aan zijn ex alimentatie betaalt, en mijn echtgenoot overlijdt, dan moet ik als weduwe de alimentatie voor zijn kinderen verder betalen.
Is dit correct? Zou ik als weduwe verder een onderhoudsplicht t.o.v. zijn kinderen (die niét inwonen!) hebben en indien ja, waaruit zou deze bestaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 18 dec 2011 12:58

Dit lijkt me straf;
Als weduwe krijgt de moeder dan toch dubbel kindergeld (of in ieder geval verhoogd kindergeld)?

eylis

#3 , 18 dec 2011 18:01

dat is manifest onjuist: de alimentatieplicht bestaat enkel tussen de échte ouders en hun eigen kinderen. Een stiefouder heeft geen enkele wettelijke verplichting of recht tov stiefkinderen. Geen onderhoudsplicht of wat dan ook...Het verhaal klopt echt niet.
In Nederland weet ik dat dat enigszins anders ligt en in bepaalde omstandigheden een weduwe (stiefmoeder) wettelijk verplicht kan zijn financieel in te staan voor haar stiefkinderen.
Wat wel klopt: als je trouwt ben je wel gezamelijk onderhoudsverplicht tov je schoonouders.
Ben nu toch wel héél benieuwd op welke radiozender/programma je dit gehoord kan hebben? vrije radio? Hollandse zender?

Reclame

eylis

#4 , 19 dec 2011 09:37

Nog even verder nagedacht over dit item: de enige situatie waardoor een stiefouder bij overlijden van de echte ouder de alimentatieplicht tov de stiefkinderen moet voortzetten, zou misschien de volgende kunnen zijn:
Als de stiefouder bij leven de kleine adoptie heeft aangevraagd én gekregen (bij rechtbank) voor de stiefkinderen. In dat geval denk ik dat de alimentatieplicht overgaat naar de stiefouder. Het is immers zo dat (kleine) adoptie niet omkeerbaar is.
Je adopteert voor het leven. Dit kan niet ontbonden worden.
Was het misschien die situatie?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”