Kort geschetst:
- zowel ik als mijn toekomstige vrouw zijn nooit eerder getrouwd geweest. Ik heb wel een hele tijd samengewoond (laatste 2 jaar ook officieel maar ondertussen ontbonden) met iemand en ben nu nog in rechtszaak over regeling zoontje van 4 uit die relatie.
- ik heb het huis overgekocht, dus staat op mijn naam, ik moet enkel nog de 2 komende jaren hiervan een stuk uitbetalen + zware hypotheek die nog 10 jaar loopt.
- mijn toekomstige vrouw heeft ook een huis op haar naam met kleine hypotheek (meeste geld kwam uit een erfenis) maar loopt wel voor 20 jaar
- wij wonen nu samen in haar huis, ik verhuur mijn huis
Nu stellen we ons de vraag hoe dit best te regelen als we trouwen:
Aan de ene kant zou ik mij willen inkopen in haar huis omdat ik het niet zie zitten om de rest van mijn leven huur aan haar te betalen. Aan de andere kant versta ik wel dat ik mijn huis nu kan verhuren net omdat ik bij haar woon. Ik heb ergens gehoord dat het wel mogelijk is dat ik dus mede-eigenaar wordt voor 50% met een openstaande schuld dan voor de helft van de waarde van dat huis, dit zou ik dan kunnen afbetalen en als ik ooit mijn huis verkoop mss zelfs volledig. Daarnaast zou ik een stuk huur ook kunnen betalen om het feit dat ik nu toch wel huur opstrijk van mijn huis (alhoewel dit nu wel volledig in de hypotheek gaat voor mij, maar soit).
Daarnaast hen ik dus een zoontje dus is de vraag van mijn toekomstige vrouw hoe het dan zit als wij nog een kind hebben met de verdeling. Volgens mij gaat haar helft integraal naar ons kind dan en van mijn helft 50/50 naar mijn zoon en ons toekomstige kind. Correct ?
In dit verhaal zou mijn huis dan wel mijn eigendom blijven, mijn toekomstige vrouw is ook niet geintresseerd om daar een belang in te hebben maar het zou eventueel wel kunnen dienen als onderpand voor de helft van haar huis ??
Het is geen simpele materie maar we moeten erdoor voor de trouw omdat ik ook denk dat via huwelijkscontract het huis kan herverdeeld worden zonder de buitensporige overdrachtskosten. Als we dit voordien of later doen dan moet ik daar x% op betalen, correct ? We zouden het dus via huwelijkscontract verdelen en dan ook de schuld die ik bij haar openstaan heb (helft huis) daarin opnemen.
Of ben ik helemaal verkeerd en moet dit anders aangepakt worden ?