Voordeel als kinderen deel uitmaken van feitelijk gezin?

Elsy
Topic Starter

Voordeel als kinderen deel uitmaken van feitelijk gezin?

#1 , 13 jan 2012 21:46

Beste,
Toen mijn partner en ik uiteen gingen zijn we overeengekomen dat onze 2 minderjarige kinderen hun hoofdverblijfplaats bij mij, de moeder, hebben. Ze verblijven hoofdzakelijk bij mij met bezoekrecht voor de vader. De kinderen zijn bij mij ten laste. Dit is vastgelegd bij de jeugdrechtbank.

Voorstel van mijn partner die een nieuwe relatie heeft waar ook 2 kinderen zijn:wanneer onze kinderen bij hem ingeschreven worden, dus alle 4 de kinderen op hetzelfde adres, kan er voor een feitelijk gezin van 4 kinderen een hoger bedrag aan kindergeld verkregen worden.
Ik zou dan maandelijks een bedrag doorgestort krijgen dat ruim €100 meer is dan wat ik nu ontvang aan kindergeld.

Vraag: doe ik hier wel voordeel bij? Zijn de kinderen dan nog bij mij ten laste? Dit heeft invloed op mijn loon. Ik betaal mijn eigen woning af, de onroerende voorheffing wordt berekend op 2 kinderen ten laste. Geldt dit nog als ze bij hun vader op hetzelfde adres ingeschreven staan?
Moet ik er maar van uit gaan dat ik effectief maandelijks de helft van het bedrag van het kindergeld ga doorgestort krijgen?
Om kort te zijn, doe ik hier wel voordeel bij of is het voornamelijk de tegenpartij die hier voordeel uit haalt?
Mvg, Elsy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 jan 2012 09:35

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.890 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).

[Aan de voorwaarde dat de in 136/1 tot 4 vermelde personen deel moeten uitmaken van het gezin van de belastingplichtige op 1 januari van het aj., d.w.z. werkelijk en op bestendige wijze met de belastingplichtige samenwonen, is voldaan wanneer : Het begrip "gezin" moet in zijn gewone betekenis worden verstaan en wijst op een huiselijk samenleven en -wonen, zonder tijdelijke onderbrekingen uit te sluiten (Cass., 5.5.1977, De Preter, Bull. 573, blz. 751 en Cass., 25.6.1990, A.T. Fiscale Jurisprudentie, 90/175).](Commentaar op het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992=http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted)

‘wanneer onze kinderen bij hem ingeschreven worden’

Dit zou inhouden dat die kinderen geen deel meer uitmaken van uw gezin. De invloed op uw loon betreft slechts de bedrijfsVOORHEFFING die uiteindelijk verwerkt wordt in uw jaarlijkse inkomstenbelastingen.

“Art.257,§1.Aan de belanghebbende wordt verleend:...2° een vermindering van de onroerende voorheffing berekend overeenkomstig onderstaande tabel voor de kinderen die in aanmerking komen voor een kinderbijslag, voor de woning die op 1 januari van het aanslagjaar wordt betrokken door een gezin met ten minste twee kinderen die daar hun woonplaats hebben blijkens een inschrijving in het bevolkingsregister en die in aanmerking komen voor kinderbijslag...”(WIB).

Voorbeeld : € 5,40(WIB) -> geïndexeerd € 7,05(B.S.15/03/2011) -> 332 Prov.opc -> 1560 Gem.opc -> vermindering = 7,05+[7,05x(332+1560)/100]= € 140,44.

Wanneer uw kinderen bij hem ingeschreven zijn wordt uw woning niet meer betrokken door een gezin met ten minste twee kinderen

‘Moet ik er maar van uit gaan dat ik effectief maandelijks de helft van het bedrag van het kindergeld ga doorgestort krijgen?‘

U beschikt niet over een UITVOERBARE titel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”