schenking aan man door ouders

duma
Topic Starter

schenking aan man door ouders

#1 , 25 jan 2012 08:34

Situatie:

Mijn man heeft een broer.

Mijn man kreeg, toen hij samen met zijn ex-vriendin een huis kocht, hulp van zijn ouders. Laten we zeggen €75.000. Samen met zijn ex kreeg hij twee kinderen. Van deze schenking werd toen, voor de geboorte van de kinderen, op papier gezet dat, indien hij zou komen te overlijden, zijn ex dit bedrag moest terugbetalen en dat er een afbetalingsplan zou worden opgesteld. Het huis zou dan van haar worden.

Zij zijn een tijd geleden uiteengegaan. Mijn man is met mij getrouwd. Het papier werd verscheurd. De ex heeft geld voor haar deel van het huis gekregen. Zij speelt dus, vermoed ik, geen verdere rol in het verhaal.

Mijn man en ik trouwden met scheiding van goederen, het huis werd als uitzondering in de gemeenschap gebracht. Ik wist wel dat hij geld gekregen had van zijn ouders (wie kan het deze dagen nog allemaal zelf?), maar wist niet wat de regeling daaromtrent was. Ook ik heb ooit geld gekregen van mijn ouders, maar aangezien ik enig kind ben, is dat een pak simpeler.

Nu begonnen zijn ouders er overtijd over dat ze terug een papier willen opmaken.

1a) Enerzijds, en logisch, om te stellen dat dit voorschot is op erfenis. De broer van mijn man mag uiteraard niet benadeeld worden. Ik vermoed dat het hier voldoende is om onderling een papier in twee/drievoud op te maken waarin staat dat mijn man €75.000 heeft ontvangen als voorschot op erfenis?

1b) Wanneer wordt dit verrekend? Bij overlijden van één van hen, of bij overlijden van beiden? Ik weet dat het de wens is van de ouders dat dat pas op het einde, bij overlijden van de langstlevende, zou gebeuren. Kan dat?

2) Ten tweede willen ze dat het geld misschien terug komt naar hen als mijn man komt te overlijden. Als ze in een rusthuis terecht zouden komen of iets anders zouden meemaken, willen ze niet zelf in financiële problemen komen owv die schenking. Als mijn man dus sterft, zou er een mogelijkheid moeten bestaan voor hun om dat geld terug te vragen.

Mijn man en ik hebben er al discussie over gehad. Ik heb immers nooit gekozen om geld aan te nemen van zijn ouders en had veel gelukkiger geweest in een kleiner huis. Maar uiteindelijk ga ik nu degene zijn die een grote som geld zal moeten terugbetalen aan hen, als hij komt te overlijden. Ik begrijp uiteraard wel het waarom e.d., maar ik kan niet zeggen dat ik er gelukkig mee ben. Kunnen zij dit van mij terugvragen? Als mijn man sterft, erven ook zijn kinderen. Ik ben er zeker van dat de grootouders nooit aan het erfdeel van de kinderen willen raken, maar mij lijkt het logisch dat indien zij het geld terugwillen, het zowel bij mij als de kinderen gehaald moet worden en niet enkel bij mijn erfdeel? (Ik erf het grootst mogelijke deel, zijn kinderen enkel het reservataire deel. Achteraf erven zijn kinderen alles van mij). Hoe moeten we dit regelen? Bestaat er zelfs wel een constructie waarin zij het geld kunnen terugvragen, enkel als zij financiële problemen hebben? Indien de ouders en ik niet meer overeen zouden komen (voorlopig zeker niet aan de orde), kunnen zij dan niet vragen om alles ineens terug te betalen, hoe hun situatie dan ook is? En bijgevolg mij dus verplichten om ons huis te verkopen? Ik heb gewoon geen €75.000 ...

Of misschien: Ik erf niet in mijn man zijn plaats moesten zij komen te overlijden, dat doen de kinderen. 't kan toch niet zijn dat ze het geld dan aan de kinderen zouden gaan terugvragen? Ofwel?

3) Hetgeen ik aan mijn man gevraagd heb, is om die schuld (want ik bezie het zeker niet meer als een schenking) aan zijn ouders terug te betalen. Kunnen wij een rechtsgeldig papier opmaken waarin staat dat mijn man en ik deze voorschot op erfenis mogen terugbetalen zoals het ons uitkomt? Wij dachten om een rekening te openen waar wij maandelijks op zouden storten, soms wat meer, soms wat minder. Op die manier zou de som die ik zou moeten terugbetalen toch aanzienlijk kleiner worden en zou ik minder het Zwaard van Damocles gevoel hebben. Maken we dan gewoon een nieuw papier op met een andere som geld, als zijn ouders dit geld afgehaald hebben?

Ik hoop dat iemand hier een beetje aan uit kan, want ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik heb het gevoel dat ik met een schuld van 75.000 euro zit waar ik nooit voor gekozen heb en ook nooit voor zou gekozen hebben. Maar het is nu eenmaal zo en ik zou ook nooit willen dat mijn schoonouders in de problemen zouden komen later en dus moeten we daarmee voort. Kan iemand mij hier eventjes de wettelijke bepalingen omtrent voorschot op erfenis terugvragen aan de echtgenoot uitleggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jan 2012 13:32

“Art.951.De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van VOOROVERLIJDEN van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen. Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn man kreeg, toen hij samen met zijn ex-vriendin een huis kocht, hulp van zijn ouders...van deze schenking werd toen...op papier gezet dat, indien hij zou komen te overlijden, zijn ex dit bedrag moest terugbetalen’

De begiftigde is de man zodat,bij zijn VOOROVERLIJDEN(dit is vóór de schenker) , ZIJN NALATENSCHAP belast is met de ‘terugkeer‘ vooraleer zijn nalatenschap te verdelen. Wat toen op papier gezet werd kan thans niet eenzijdig herroepen worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma
Topic Starter

#3 , 26 jan 2012 13:38

Wat toen op papier gezegd werd, was dat zijn ex-vriendin dat moest terugbetalen. Zij behoort ondertussen toch niet meer tot zijn erfgenamen en heeft dus toch ook niets meer te maken met de nalatenschap. De erfgenamen dat zijn zijn kinderen en ik. Dat papier is trouwens door alle partijen verscheurd en bestaat dus ook niet meer.

Mijn vragen hierboven handelen over andere dingen. Dus: Bedankt voor de poging, meester De Moor, maar ik vrees dat ik ofwel je uitleg niet begrijp, ofwel de uitleg toch een beetje naast de vraag valt ... Het helpt mij iig niet vooruit. Het lijkt mij ook maar een 'antwoord' op één van mijn enorm vele vragen.

Ik hoop dat er iemand is die mij wel verder kan helpen? Het begint dringend te worden ...

Reclame

wanton

#4 , 26 jan 2012 16:29

Indien uw man geld geschonken heeft gekregen van zijn ouders , kan jij dat nooit erven. Het zijn zijn kinderen die dat van hem erven. Men kan mi. niet van u verwachten dat u dat terugbetaalt. Bovendien , zoals u zelf zegt , bij vooroverlijden van de begunstigde , gaat de schenking terug naar de schenkers tenzij de begunstigde zelf nakomelingen heeft. Zij dienen dit terug te betalen. Dat geld is in de woning geïnvesteerd , u blijft de vruchtgebruiker.
U heeft ook geld gekregen. Indien u dat gebruikt binnen het huwelijk , kan u dat ook terugvragen indien hij overlijdt.
Indien u geen kinderen heeft , kan u best een testament maken ten gunste van zijn kinderen.
Zo'n brief van schenking is wel belangrijk voor zijn broer. Indien die geen gift heeft ontvangen , kan die op basis van die brief hetzelfde bedrag krijgen voor de verdeling van de erfenis. Lukt dat niet , kan uw man verplicht worden een deel terug te betalen.
Wat betreft het rusthuis. Indien zij de kosten van het rusthuis niet kunnen betalen , zal het OCMW desnoods een bijdrage vragen. Van hem of van u , als uw man moest overleden zijn. Dit gebeurt wel op basis van een barema en de gezinssituatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma
Topic Starter

#5 , 27 jan 2012 07:43

Op je eerste zin: Ook niet als hij mij in een testament als begunstigde aanduidt?
Het deel van zijn ouders kan ik dus nooit érven, maar er tegelijkertijd ook nooit voor verantwoordelijk gesteld worden om dat terug te geven?

Ik heb reeds een testament met zijn kinderen als begunstigden.

Wat wij nu dus moeten doen, is enkel en alleen een papier opmaken dat mijn man €75.000 voorschot op erfenis heeft gekregen?
==> Wordt dit dan verrekend bij overlijden van een van de ouders of bij overlijden van beide, of kunnen we dat kiezen? We willen dat het pas verrekend wordt bij overlijden van de langslevende, want bij overlijden van de eerste ouder willen de kinderen nog niets erven, maar willen ze dat alles naar de andere ouder gaat ...

Het antwoord lijkt zo simpel voor een mi complexe situatie ... De helft van het huis is nu toch ook van mij? Ben je echt absoluut zeker dat ze mij dit nooit kunnen terugvragen? Uiteindelijk, als ze het terug willen, zouden ze het dan bij mijn stiefkinderen moeten gaan halen? (en evt bij ons gezamenlijk kind dat er (nog) niet is). Maar mijn stiefkinderen zullen zoveel geld niet hebben. Wat dan?

wanton

#6 , 27 jan 2012 11:55

Dat er een document opgemaakt wordt is normaal. De verrekening gebeurt wanneer de erfenis van de ouders verdeeld wordt. Dus idd best na het overlijden van de langstlevende.
Nogmaals : het heeft geen zin dat de ouders het geld zouden terugvragen van de kleinkinderen. Zeker niet als de kans reeel is dat die kleinkinderen enkele jaren later van hen moeten erven. Bij schenking hebben de gevers immers voorgoed afstand gedaan van hun goed. De enige reden om dat nog terug te krijgen is dus dat de begunstigde overlijdt zonder afstammelingen.
U bent getrouwd met scheiding van goederen met gemeenschap van de woning , na huwelijkscontract. U erft niet van uw man , en bij testament is er ook niets meer beschikbaar voor u.
Toet-anch-Amon

duma
Topic Starter

#7 , 27 jan 2012 13:40

Ok, dus ik moet mij geen zorgen maken dat ze het van mij zullen terugvragen.

Ik heb wel een andere vraag: Waarom zou ik niets erven van mijn man bij testament? Ons testament is opgemaakt door een notaris en geregistreed. Heeft die man zich dan zo vergist?

Wat er in het testament staat: De helft is sowieso van mij, voor de rest erf ik ook nog het grootst mogelijk beschikbaar deel + vruchtgebruik. Dus van het huis heb ik de helft en erf ik dan nog een deel bij in volle eigendom en het volledige vruchtgebruik. Van de gemeenschappelijke rekeningen heb ik de helft en erfik nog een deel bij en heb ik vruchtgebruik over de rest.

Is dit onwettig?

In mijn testament gaat alles naar mijn man. Bij vooroverlijden of bij gelijktijdig overlijden, gaat alles naar zijn kinderen.

Mariette

#8 , 27 jan 2012 14:32

U heeft steeds de mogelijkheid om een kindsgedeelte te erven. Als er dan drie kinderen zijn, erft U maximaal één vierde van het patrimonium van uw echtgenoot en het vruchtgebruik op de overige 3/4. Die 75.000 euro zullen dus eerst aan de drie kinderen gaan, en uw kwart erfenis komt dan uit het overige deel van zijn bezittingen (roerend+onroerend).
Het huis is voor de helft van U, maar bij scheiding van goederen is het niet direct zo dat de onroerende goederen ook voor de helft van U zijn, dit hangt af van ieders inbreng.

Zo heb ik het alvast steeds begrepen.

duma
Topic Starter

#9 , 27 jan 2012 15:03

Dus die €75.000 euro moet eerst uit al ons geld (want we hebben gemeenschappelijke rekeningen) uitgehaald worden, aan de kinderen verdeeld worden. En pas DAN krijg ik ook een deel van de erfenis, als er nog over is. Wat op deze moment zeker niet het geval zou zijn.

Dat is dus nog erger dan dat ze het geld zouden terugvragen! Dan zou ik de kinderen nog geld van mezelf moeten geven? (Wat de bedoeling is, als ik dood ben, of ouder ben en het kan missen!)

De enige optie is dus dat geld zo snel mogelijk terugbetalen, mijn man en ik samen, om later tenminste zeker te kunnen zijn dat het geld op onze spaarrekening ONS geld is en niet dat van hem.

Of ben ik er nu helemaal naast?

duma
Topic Starter

#10 , 27 jan 2012 15:03

Bedankt trouwens aan alle geduldige mensen die mij hier met hand en tand iets proberen uit te leggen, maar wat ik gewoon niet blijk te snappen...

wanton

#11 , 27 jan 2012 16:47

Opgelet , mijn beste duma. U zegt dat de helft reeds van u is. Dat is pertinent niet waar bij scheiding van goederen. U heeft in bezit wat op uw naam staat , wat u heeft verdiend. Hetgeen uw man aan loon heeft is van hem. De kosten van het huishouden dienen gedragen te worden door ieder in verhouding. Enkel een rekening op gezamenlijke naam wordt verdeeld.
Uw man zijn nalatenschap gaat in blote eigendom naar zijn kinderen. Hij mag in totaal over 1/3 of 1/4 vrij beschikken en dat aan u doen toekomen. MAAR! U heeft bij huwelijkscontract reeds de helft van het huis van hem gekregen. Dat telt mee voor het beschikbaar deel. Laat me dus beleefd zeggen dat - zeker bij scheiding van goederen - er niet veel extra voor u zal te rapen zijn. Heeft die notaris u dat niet verteld?
Gezamenlijke rekeningen en dat bij scheiding van goederen?! Oplossing is misschien : wettelijk stelsel aannemen en zijn kinderen adopteren.
Ik denk verder : wat is voorzien bij echtscheiding met het huis?
Toet-anch-Amon

duma
Topic Starter

#12 , 30 jan 2012 07:05

Het huis is gewoon in de gemeenschap gebracht. De notaris heeft daar verder niets over gezegd. Wij gingen er allebei van uit dat het huis nu voor de helft van mij is. Ik heb namelijk geholpen om zijn ex uit te kopen. En we dachten dat op die manier te regelen. Maar ik heb op deze moment het huis dus niet voor de heflt in volle eigendom? Dat is zeker wel onze bedoeling. Net omdat ik er geld in gestoken heb, wilt mijn man ook dat het huis effectief en voor altijd voor de helft van mij is. Iets inbrengen in de gemeenschap gaat dus niet??

We zijn idd getrouwd met scheiding van goederen, maar met uitzondering van het huis dat in de gemeenschap is gebracht.

We wilden het liefst trouwen met alles gezamenlijk, maar aangezien we elkaar maximaal wouden beschermen, was dat volgens de notaris niet het beste idee. Maar we hebben wel al onze rekeningen gemeenschappelijk. Ervan uitgaande dat we beide evenveel verdienen, is dan toch de helft van de rekeningen van mij? correct? En als mijn man sterft en mij het grootst beschikbare deel toewijst, zou dat nu toch nog 1/3 van zijn helft zijn. Indien we zelf nog een kind hebben zou dat dan 1/4e van zijn helft zijn?

Mariette

#13 , 30 jan 2012 09:24

En als mijn man sterft en mij het grootst beschikbare deel toewijst, zou dat nu toch nog 1/3 van zijn helft zijn. Indien we zelf nog een kind hebben zou dat dan 1/4e van zijn helft zijn?
Inderdaad. Behalve die 75.000 euro die eerst naar de kinderen zullen gaan, waar jij geen 1/4 van hebt.
Maar ik vermoed dat je daar wel het vruchtgebruik van kunt hebben?

duma
Topic Starter

#14 , 30 jan 2012 10:02

Ik begin te begrijpen. Yes! ;-)

Ja, daar zal ik wel vruchtgebruik van hebben. En 't stoort me ook niet dat die uiteindelijk naar de kinderen zal gaan. We gaan dan gewoon proberen zoveel mogelijk van dat geld terug te betalen. En telkens als we iets hebben terugbetaald een nieuw papier op te maken van voorschot op erfenis, zodat zijn broer ook safe zit. Als het ons lukt om dat allemaal terug te betalen, zal ik uiteindelijk niet met het probleem zitten van al het geld op onze rekening kwijt te zijn aan de kinderen en kunnen we gewoon alles verdelen zoals het in ons hoofd gepland was. Mijn man is er trouwens enorm van verschoten dat die schenking zo'n impact zou kunnen hebben, want dat is iets wat niemand ooit gewild heeft. Maar ja ... Ik denk dat ouders vaak goed willen doen en hun kinderen willen helpen, zonder stil te staan dat er misschien andere gevolgen zullen zijn.

Dan blijf ik nog zitten met de vraag over het huis. Volgens ons en de notaris is die in de gemeenschap gebracht en zijn mijn man en ik dus allebei voor de helft eigenaar. Nu 'hoor' ik wanton hierboven dus zeggen dat dat niet het geval is en dat ik dat huis nog moet erven? -als ik het goed begrijp- Dat begrijp ik dus echt echt niet ...

Joeri_J

#15 , 30 jan 2012 12:59

Word hier niet iets over het hoofd gezien?

Er is toch een verschil met 'eigendom' hebben (de titel)
En 'eigendom' bekomen hebben (betaald)

of is dit niet van toepassing in dit geval?

(dacht dat bij scheiding van goederen, alles bewezen moest worden wie het 'betaald' heeft...)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”