#1 , 25 jan 2012 08:34
Situatie:
Mijn man heeft een broer.
Mijn man kreeg, toen hij samen met zijn ex-vriendin een huis kocht, hulp van zijn ouders. Laten we zeggen €75.000. Samen met zijn ex kreeg hij twee kinderen. Van deze schenking werd toen, voor de geboorte van de kinderen, op papier gezet dat, indien hij zou komen te overlijden, zijn ex dit bedrag moest terugbetalen en dat er een afbetalingsplan zou worden opgesteld. Het huis zou dan van haar worden.
Zij zijn een tijd geleden uiteengegaan. Mijn man is met mij getrouwd. Het papier werd verscheurd. De ex heeft geld voor haar deel van het huis gekregen. Zij speelt dus, vermoed ik, geen verdere rol in het verhaal.
Mijn man en ik trouwden met scheiding van goederen, het huis werd als uitzondering in de gemeenschap gebracht. Ik wist wel dat hij geld gekregen had van zijn ouders (wie kan het deze dagen nog allemaal zelf?), maar wist niet wat de regeling daaromtrent was. Ook ik heb ooit geld gekregen van mijn ouders, maar aangezien ik enig kind ben, is dat een pak simpeler.
Nu begonnen zijn ouders er overtijd over dat ze terug een papier willen opmaken.
1a) Enerzijds, en logisch, om te stellen dat dit voorschot is op erfenis. De broer van mijn man mag uiteraard niet benadeeld worden. Ik vermoed dat het hier voldoende is om onderling een papier in twee/drievoud op te maken waarin staat dat mijn man €75.000 heeft ontvangen als voorschot op erfenis?
1b) Wanneer wordt dit verrekend? Bij overlijden van één van hen, of bij overlijden van beiden? Ik weet dat het de wens is van de ouders dat dat pas op het einde, bij overlijden van de langstlevende, zou gebeuren. Kan dat?
2) Ten tweede willen ze dat het geld misschien terug komt naar hen als mijn man komt te overlijden. Als ze in een rusthuis terecht zouden komen of iets anders zouden meemaken, willen ze niet zelf in financiële problemen komen owv die schenking. Als mijn man dus sterft, zou er een mogelijkheid moeten bestaan voor hun om dat geld terug te vragen.
Mijn man en ik hebben er al discussie over gehad. Ik heb immers nooit gekozen om geld aan te nemen van zijn ouders en had veel gelukkiger geweest in een kleiner huis. Maar uiteindelijk ga ik nu degene zijn die een grote som geld zal moeten terugbetalen aan hen, als hij komt te overlijden. Ik begrijp uiteraard wel het waarom e.d., maar ik kan niet zeggen dat ik er gelukkig mee ben. Kunnen zij dit van mij terugvragen? Als mijn man sterft, erven ook zijn kinderen. Ik ben er zeker van dat de grootouders nooit aan het erfdeel van de kinderen willen raken, maar mij lijkt het logisch dat indien zij het geld terugwillen, het zowel bij mij als de kinderen gehaald moet worden en niet enkel bij mijn erfdeel? (Ik erf het grootst mogelijke deel, zijn kinderen enkel het reservataire deel. Achteraf erven zijn kinderen alles van mij). Hoe moeten we dit regelen? Bestaat er zelfs wel een constructie waarin zij het geld kunnen terugvragen, enkel als zij financiële problemen hebben? Indien de ouders en ik niet meer overeen zouden komen (voorlopig zeker niet aan de orde), kunnen zij dan niet vragen om alles ineens terug te betalen, hoe hun situatie dan ook is? En bijgevolg mij dus verplichten om ons huis te verkopen? Ik heb gewoon geen €75.000 ...
Of misschien: Ik erf niet in mijn man zijn plaats moesten zij komen te overlijden, dat doen de kinderen. 't kan toch niet zijn dat ze het geld dan aan de kinderen zouden gaan terugvragen? Ofwel?
3) Hetgeen ik aan mijn man gevraagd heb, is om die schuld (want ik bezie het zeker niet meer als een schenking) aan zijn ouders terug te betalen. Kunnen wij een rechtsgeldig papier opmaken waarin staat dat mijn man en ik deze voorschot op erfenis mogen terugbetalen zoals het ons uitkomt? Wij dachten om een rekening te openen waar wij maandelijks op zouden storten, soms wat meer, soms wat minder. Op die manier zou de som die ik zou moeten terugbetalen toch aanzienlijk kleiner worden en zou ik minder het Zwaard van Damocles gevoel hebben. Maken we dan gewoon een nieuw papier op met een andere som geld, als zijn ouders dit geld afgehaald hebben?
Ik hoop dat iemand hier een beetje aan uit kan, want ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik heb het gevoel dat ik met een schuld van 75.000 euro zit waar ik nooit voor gekozen heb en ook nooit voor zou gekozen hebben. Maar het is nu eenmaal zo en ik zou ook nooit willen dat mijn schoonouders in de problemen zouden komen later en dus moeten we daarmee voort. Kan iemand mij hier eventjes de wettelijke bepalingen omtrent voorschot op erfenis terugvragen aan de echtgenoot uitleggen?