aandelen en invaliditeit in de gemeenschap er terug uithalen

kleine pum
Topic Starter

aandelen en invaliditeit in de gemeenschap er terug uithalen

#1 , 05 feb 2012 12:21

beste,
mijn vrouw wil scheiden en ik tracht mijn vrouw uit te betalen, en in het huis te blijven. Mijn berekening : Kostprijs huis delen door 2, maar dan minus aandelen die ik had voor het huwelijk (staat in huwelijkscontract) maar tijdens huwelijk verkocht in de gemeenschap (21000€)... en ook minus mijn invaliditeitsuitkering (ongeval voor het huwelijk, maar betaling in de gemeenschap na 1 jaar huwelijk, zijnde 13000€). Moet ik bij mijn berekening eerst alles in de gemeenschap bijrekenen (activa) en daarna de helft er terug aftrekken ??? Of mag ik dit eerst in de gemeenschap bijrekenen, en dan integraal terugvorderen ?? In art.1399 en 1401 is dit niet duidelijk te maken...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 feb 2012 12:35

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.”(B.W.).

‘aandelen die u had voor het huwelijk...maar tijdens huwelijk verkocht in de gemeenschap (21000€)’ valt onder toepassing van voornoemd art.1399.

“Art.1401.Eigen zijn, ongeacht het tijdstip van verkrijging :...3. het recht op herstel van persoonlijke lichamelijke of morele schade...”(B.W.) is van toepassing op uw invaliditeitsuitkering zijnde 13000€.

Vooraleer het gemeenschappelijk vermogen te verdelen recupereert u de 21000 en de 13000 euro en daarna verdeelt u wat rest in twee gelijke delen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”