Kwijtschelding alimentatie?

curl
Topic Starter

Kwijtschelding alimentatie?

#1 , 29 feb 2012 11:54

Heren,

Recentelijk zijn mijn vriendin en ik, na een relatie van ongeveer 10 jaar, uit elkaar gegaan. We woonden halvelings samen, maar hadden elks nog ons eigen appartement, waar we ook nog op gedomicilieerd stonden.

Op zich is de breuk vrij proper gebeurd, de spullen die we bij elkaar hadden staan (we sliepen elke dag in 1 van de 2 appartementen) zijn ondertussen terug bij de eigenaar geraakt, voor het overige stond er niets op ons beider naam.

Rest ons wel 1 probleem: onze zoon van bijna 2 jaar. De laatste 6 maanden van onze relatie leken dermate op een Griekse tragedie dat ik niet geneigd ben om nog veel contact met mijn ex te houden, mijn ex heeft op haar beurt duidelijk laten verstaan van zins te zijn onze zoon alleen op te voeden. Eventueel later met een andere partner er bij, maar in elk geval zonder mij in zijn leven.

Alhoewel ik het daar moeilijk mee heb, tenslotte is het mijn kind, ben ik wel vrij principieel ingesteld op dit vlak: als ik mijn kind niet mag zien, wat haar bedoeling is, hoeft ze van mij ook geen verdere hulp verwachten. Tot nu toe zegt ze hier geen problemen mee te hebben, en is er dan ook geen sprake van alimentatiegeld.

Sinds het begin van de relatie hield ik me bezig met de financiële kant van ons leven, ik zorgde er voor dat elke maand zowel mijn als haar rekeningen betaald werden, de administratie in orde bleef, enz. ... Hierdoor heb ik een vrij duidelijk beeld van wat haar inkomsten, onkosten en uitgaven zijn.

En daar ligt hem zijn probleem. Normaliter verdient ze ruimschoots voldoende om haar huidige levensstijl aan te houden, waar ze erg op gesteld is, en de onkosten van de kleine voor haar rekening te nemen. Uiteraard mits ze enige toegevingen doet... "Water bij de wijn doen" is nooit echt 1 van haar sterkste punten geweest, dus verwacht ik dat ze vroeg of laat in de problemen gaat geraken en dan bij mij gaat komen aankloppen onder het mom van "het is voor onze kleine".

Ik heb daar al met verschillende kennissen van zowel haar als mij over gesproken, en de meesten hebben mij, soms schoorvoetend, gelijkgegeven. Een "goeie" vriendin van haar wist me zelfs te vertellen dat ze er nu al over denkt om mij binnen een paar maand voor de rechtbank te dagen voor het betalen van alimentatie, met zo min mogelijk bezoekrecht.

Nu, ik hou op dat vlak voet bij stuk... Wil ze alimentatie, geen probleem, maar dan eis ik bezoekrecht, idealiter co-ouderschap. Ik ben zelf opgegroeid in een gebroken gezin, ik zag mijn vader 1 weekend per maand, en heb daar een bittere nasmaak aan overgehouden. Haar kennende is zelfs een dergelijke regeling ijdele hoop, ze zal wel een manier vinden om haar zin te krijgen... netjes binnen de lijntjes uiteraard zodat ik moet blijven betalen.

Nu de situatie even kort geschetst te hebben, kan ik mijn eigenlijke vraag stellen. :-) Kan ik mijn ex een document laten tekenen waarin ze het recht op alimentatie opgeeft of er van afziet? Zo ja, wat dient er allemaal in te staan? Zijn er andere stappen die ik kan ondernemen om me hiertegen te beschermen?

Het klinkt misschien als een rare vraag, maar ik ken mijn ex maar al te goed.... Bij het minste dat het minder gaat komt ze ofwel op mijn deur, of op de deur van hare nieuwe vriend klopppen. Klopt ze op mijn deur, dan scheur ik er hoe dan ook mijn broek aan... wat ik uiteraard wil vermijden. De broek van haar nieuwe vriend zal mij worst wezen. :p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 29 feb 2012 14:08

Me dunkt is het betalen van alimentatie voor je eigen kinderen totaal onafhankelijk van de regeling voor bezoekrecht: elke ouder wordt steeds verondersteld bij te dragen in de opvoeding van zijn/haar kind.

curl
Topic Starter

#3 , 29 feb 2012 14:32

Me dunkt is het betalen van alimentatie voor je eigen kinderen totaal onafhankelijk van de regeling voor bezoekrecht: elke ouder wordt steeds verondersteld bij te dragen in de opvoeding van zijn/haar kind.
Mja... maar ze wil totaal geen input van mij in de opvoeding... dan ben ik van mening dat ik ze ook financiële steun verschuldigt ben...

En daar gaat mijn vraag tenslotte over... Ik zou ze iets willen laten tekenen waarin ze verklaart de opvoeding van het kind volledig voor haar rekening te nemen.

Desnoods trek ik mijn vaderschap in als dat de enige optie is...

Reclame

Mariette

#4 , 29 feb 2012 15:57

Met welke wettelijke middelen gaat u uw vaderschap intrekken?

en hoe meent U de wet te omzeilen door haar "iets" te laten tekenen waardoor u af kan zien van het ondersteunen van uw eigen kind?
Voor zover ik weet kan U eventueel afzien van bezoekrecht en/of andere contacten (het is bezoekRECHT), maar niet van uw plicht tot mede-ondersteuning van uw kinderen (daarom heet dat onderhoudsPLICHT).

Een kind is nu eenmaal niet hetzelfde als de sofa en de kast die men te verdelen heeft.

curl
Topic Starter

#5 , 29 feb 2012 16:12

Met welke wettelijke middelen gaat u uw vaderschap intrekken?
Ik ben onlangs op een aantal zaken uitgekomen waardoor mijn vaderschap mogelijks op de helling komt te staan, ik zou anders gezegd niet de biologische vader zijn. Ik dacht dat dat wel te gebruiken was voor het intrekken van een erkenning, wat neer komt op het intrekken van mijn vaderschap. Of vergis ik me hierin?
en hoe meent U de wet te omzeilen door haar "iets" te laten tekenen waardoor u af kan zien van het ondersteunen van uw eigen kind?
Voor zover ik weet kan U eventueel afzien van bezoekrecht en/of andere contacten (het is bezoekRECHT), maar niet van uw plicht tot mede-ondersteuning van uw kinderen (daarom heet dat onderhoudsPLICHT).
Ik zoek niet de wet te omzeilen. Ik vroeg me gewoon af of er een manier was om me veilig te stellen voor mijn ex haar machinaties.
Het verbreken van alle contact met het kind was haar eenzijdig besluit, het lijkt me dan ook niet meer dan correct dat ze afziet van alle andere compensaties...
Een kind is nu eenmaal niet hetzelfde als de sofa en de kast die men te verdelen heeft.
Maar het is wel wettelijk toegestaan om het kind te gebruiken als bankrekening? Dat is waar het wat mijn ex betreft op neer komt en wat ik uit uw neerbuigend epistel opmaak...

Ik ben niet de slechte in het verhaal... mocht u denken van wel, wat ik afleid uit de toon van uw antwoorden, dan zou ik u aanraden dringend een andere bril te gaan kopen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 feb 2012 18:20

Ergens anders heb ik een zaak van vaderschap en alimentatie besproken.
Moeder kan steeds een DNA test EISEN... indien niet vrijwillig dan via rechtbank en geloof me vrij als je wordt vastgehouden terwijl men uw DNA neemt niet leuk.
Heb je het kind erkend en heeft het jouw naam? Er is gezien 2 jaar zeker bezit van staat.
Dat de alimentatie wordt beslist door een rechter en niet door een ondertekend papiertje en dan zeker niet over het niet opvragen. De rechter kan zelf retroactief verplichten van alimentatie te betalen ( wel beperkt in tijd)
Dat BEIDE ouders steeds SAMEN het ouderlijk gezag uitoefenen.
Dat de wettelijke regeling steeds CO-ouderschap is en de wet ondersteld dat beide ouders dezelfde tijd (hoeveelheid) aan de opvoeding van de kinderen besteden.
Dat indien er geen akkoord is het kind bij wijze van spreke door een ouder kan bijgehouden worden zonder dat de andere ouder dat kan tegengaan. Indien wel dient deze naar de rechter te stappen.
Dit heeft echter niets te maken met de alimentatie.

Braafmens
Topic Starter

#7 , 29 feb 2012 20:33

Kan ik, als vader, een DNA test eisen?
Laatst gewijzigd door Braafmens op 29 feb 2012 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Braafmens
Topic Starter

#8 , 29 feb 2012 20:37

Kan me niet voorstellen dat er voor dergelijke zaken geen regeling mogelijk is? Of hebben alleen moeders rechten in België?
Laatst gewijzigd door Braafmens op 29 feb 2012 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Braafmens
Topic Starter

#9 , 29 feb 2012 20:39

Dat het mogelijk is om het vaderschap te ontkennen staat bij mij buiten kijf, heb zelf zo'n geval gekend in mijn kennissenkring...

Alleen heb ik er geen contact meer mee, en kan ik dus niet meer vragen hoe het juist in zijn werk ging.

Franciscus

#10 , 29 feb 2012 22:12

Neen hoor maar in deze zaak heeft de man al twee jaar blijkbaar als vader opgetreden, woonde samen, vermoedelijk ook erkend.
Wel niet gehuwd....
Het is steeds een rechter die beslist wat (nog) mogelijk is.
Leuke tekst:
http://www.f4j.be/doc/doc07/070703_Nieu ... racht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.babyboom.be/nl/content/volge ... e-de-vader" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#11 , 01 mar 2012 01:57

ha voilà:

De vader wil het kind niet erkennen
Je kan hem er eventueel toe dwingen door het vaderschap te laten vaststellen. Het is de rechtbank van eerste aanleg die deze expertise laat uitvoeren. Zodra het vaderschap is bewezen, heeft je kind rechten en plichten tegenover zijn vader en vice versa, maar je kan de vader niet dwingen zijn naam aan het kind te geven.

Je wil het kind niet laten erkennen en de vader hecht ook niet veel belang aan de vaststelling van zijn vaderschap Je kan desondanks wel alimentatiegeld eisen zonder de familieband tussen het kind en de man vast te stellen en zonder dat er enige andere band ontsaat tussen beiden. Voor deze laatste twee gevallen heb je een advocaat nodig.
http://www.babyboom.be/nl/content/volge ... e-de-vader" onclick="window.open(this.href);return false;

curl
Topic Starter

#12 , 01 mar 2012 08:38

Juist nog eens komen zien.

Desondanks heb ik de indruk dat jullie de situatie nog steeds niet goed begrijpen...

Ik heb het kind inderdaad erkent, het had/heeft in elk van onze appartementen een eigen kamer, gezien we niet officieel samen woonden en regelmatig van slaapplaats verwisselden. De situatie was niet ideaal, maar werkte perfect.. althans tot voor een paar maand. Om "haar onafhankelijkheid te bewaren" draagt mijn zoon ook de achternaam van mijn ex. Afgaande op wat ik hier las niet vanzelfsprekend, maar het was 1 van de punten waar ze op stond...

Een bizarre situatie? Best mogelijk... maar u moet begrijpen... Ik zelf heb nooit een kinderwens gehad, en kom me in 1ste instantie niet verzoenen met de gedachte vader te worden. Mijn ex was er vanaf dag 1 mee bezig, ze heeft ook zelf de kinderkamers in beide appartementen ingericht en wou op geen enkele manier van wijken weten. Haar wens leek in me dat daglicht verre van onredelijk, dus...

Onlangs ben ik toevalligerwijs op een aantal mails & chatlogs uitgekomen die dateren van omstreeks de periode waarin ze zwanger werd. Hierin stond zwart op wit te lezen dat ze een verhouding had met een andere man, en er niet van overtuigd was dat ik de vader ben, Integendeel, ze nam de facto aan dat haar minnaar de eigenlijke vader is... De relatie met haar minnaar is ook geëindigt, als ik de mails mag geloven tenmnste, toen ze weigerde het kind door hem te laten erkennen. Ze achtte hem niet in staat zowel haar als hun kind financieel te ondersteunen, en besloot daarom bij mij te blijven.

Naar wat ik vernomen heb kan ik dit gebruiken, om samen met een DNA-test aan te tonen niet de biologische vader te zijn. Zou dat, in mijn geval, mij vrijwaren van alimentatiegeld? Is er echt geen andere optie? Want... begrijp me goed, persoonlijk zou ik liever niet zo ver gaan! Ik ben gehecht aan het kind, en beschouw het desondanks alles als het mijne... Een dergerlijke actie zou definitief alle hoop om op de1 of andere manier contact te houden met "mijn" zoon in de kiem smoren. Bovendien is het allemaal ver van zeker... Wat mij betrof was alles tussen ons OK ten tijde van haar zwangerschap, waardoor het nog steeds mogelijk blijft dat ik de echte vader ben. Op wat zij zich baseert om in die mails & logs te beweren dat ik de vader niet zou zijn weet ik uiteraard niet, het is ook niet iets waar 'k voor bij haar terecht kan.

Ik heb tot nu toe ook gezwegen over mijn toevallige vondst, en ben niet van plan om er haar mee te confronteren. Voor mij is het gewoon de zoveelste bevestiging dat het verstandigste is om een grote afstand tussen mij en haar te houden, niet iets waarmee ik wil rondparaderen.

Alleen verandert dit alles niets aan het probleem waar de topic over gaat...

Ze wil me niet toestaan in het leven van "mijn" zoon, op geen enkele manier. Ik heb haar mijn positie uitgelegd, en ze weet dat ook ik ver durf gaan om mijn ding te kunnen doen. Maar haar kennende is het gewoon een kwestie van tijd eer de vraag er ligt. Ik wil gerust alimentatiegeld betalen, maar ik wil TOEGANG tot mijn kind, en daarmee basta... Geen toegang = geen alimentatie... wat de wetgever ook zegt.

Ik heb geen zin om er een heel circus van te maken, dus zoek ik een eenvoudige & wettelijke manier om me voor haar machinaties te beschermen. Die moet er toch bestaan? Ik kan me niet voorstellen dat de vrouwen alle kaarten in hun handen hebben... In dit geval zou ze onze zoon als een bankkaart gaan gebruiken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Het moet toch mogelijk zijn om haar beslissing van rechtswege uit te binden aan het afzien van elke eis voor alimentatiegeld? Volgens een kameraad zou ik het via een notariële akte kunnen proberen. Kan dit?

De enige andere manier die ik zie is naar de rechter te gaan en ze te dwingen tot een regeling te komen... Ik denk wel mijn gelijk te kunnen halen, maar hoe zij daar op gaat reageren? Geen idee... In elk geval niet positief of constructief. Ze is in staat om gewoon alles te laten staan en halsoverkop naar het buitenland te vertrekken, al was het maar om het fysiek onmogelijk te maken om mijn zoon te zien.

Wat ik ook doe, ik weet dat ze alles op alles gaat stellen om te vermijden dat ik contact heb met mijn zoon. Ik vrees dat hier geen wettelijke instantie tegen op kan... Onder deze omstandigheden weiger ik dan ook om alimentatiegeld op te hoesten... Maar; zoals ik het hier lees gaat de wet mij geen andere keus laten dan zelf naar het buitenland te vertrekken.

OK... dan zie ik mijn zoon zeker niet, maar... dan kan ze ook niet aan mijn geld... Zou een dergelijke situatie niet erg zijn?

Mariette

#13 , 01 mar 2012 09:30

u lijkt hoe langer hoe meer in de war:

- u heeft uw zoon als uw kind erkend, maar twijfelt aan het vaderschap: doe dan een DNA test
- vermits het kind al twee jaar is, blijft U sowieso aanzien als vader, ook al ben je niet de biologische vader (zie de links hierboven) - tenzij U officieel het vaderschap betwist binnen het jaar nadat ontdekt werd dat u geen biologische vader bent.
- de wet voorziet co-ouderschap, al of niet met bi-locatie: daar zal de moeder zich dan ook aan moeten houden
- de wet voorziet dat beide ouders (dus zowel vader als moeder) instaan voor het kind (dus betalen van alimentatie), dit heeft niks met co-ouderschap of uitvoeren van het bezoekrecht te maken

U kan een door U erkend kind nu eenmaal niet van de hand doen zoals een of ander meubelstuk in geval van het einde van een relatie. Kinderen hebben de onhebbelijke gewoonte om KIND te blijven.

ga dan toch gewoon naar de rechter, eis co-ouderschap met bilocatie en voedt uw zoon gewoon mee op! Of is dat niet uw bedoeling?
Laatst gewijzigd door Mariette op 01 mar 2012 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen

#14 , 01 mar 2012 09:57

U kan als het kind bij u is genetisch materiaal verzamelen en een DNA-test laten doen. Als die uitwijst dat u niet de biologische vader bent kan u de erkenning betwisten voor de rechtbank.

Als blijkt dat het toch uw kind is bestaat er geen enkel middel dat u 100 % zekerheid geeft dat u nooit onderhoudsgeld zal moeten betalen. U kan een verklaring laten ondertekenen door de moeder dat ze geen onderhoudsgeld zal vragen, maar dat heeft weinig waarde als ze op een bepaald ogenblik beslist toch onderhoudsgeld te vorderen.

curl
Topic Starter

#15 , 01 mar 2012 23:25

U kan als het kind bij u is genetisch materiaal verzamelen en een DNA-test laten doen. Als die uitwijst dat u niet de biologische vader bent kan u de erkenning betwisten voor de rechtbank.

Als blijkt dat het toch uw kind is bestaat er geen enkel middel dat u 100 % zekerheid geeft dat u nooit onderhoudsgeld zal moeten betalen. U kan een verklaring laten ondertekenen door de moeder dat ze geen onderhoudsgeld zal vragen, maar dat heeft weinig waarde als ze op een bepaald ogenblik beslist toch onderhoudsgeld te vorderen.
En eindelijk een bruikbaar antwoord. :) Dank u Schorpioen.

Als ik de erkenning betwist, en mits een dna-test in het gelijk gesteld wordt, ben ik dan 100% zeker gevrijwaard van het alimentatie?

De ganse situatie blijft me verontrustend overkomen... Moeders krijgen in België blijkbaar alle rechten en vaders enkel de plichten.

Ik zal eens mijn licht gaan opsteken bij een notaris en een advocaat... wie weet bestaat er toch een mogelijkheid om de veiligheid te bekomen die ik zoek.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”