Vraag omtrent kostenverdeling bij samenwonen

Vraagstelster
Topic Starter

Vraag omtrent kostenverdeling bij samenwonen

#1 , 08 mar 2012 20:37

Hallo,

M'n partner en ikzelf zitten met het volgende :
- we zijn niet getrouwd
- we wonen samen in mijn huis - beiden met domicilie
- leefkosten (facturen electriciteit, water, huishoudelijke inkopen, ...) delen we door 2

Gezien het huis mijn eigendom is, heb ik een behoorlijke hypotheek af te betalen.
Hoeveel van deze woonkost zou mijn partner hiervoor moeten bijdragen ? Wat is de regel ?
Wordt hij hierdoor mede-eigenaar van het huis ?
Het is niet de bedoeling dat ik profiteer van hem maar het is evenmin de bedoeling dat ik (imagine the unexpected) bij een eventuele scheiding hem moet uitkopen uit m'n huis. Eerlijke rekeningen, beste vrienden ...

Alvast bedankt,
de grote vraagstelster :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2012 21:37

Wat kost de huur van zo'n huis in de buurt?
Wat dient je per maand af te betalen?
Neem hiervan vb het gemiddelde.
Anders moet u toch ook huur betalen ...
dit in de vorm van een woonstvergoeding.

Vraagstelster
Topic Starter

#3 , 09 mar 2012 15:14

Afbetaling per maand is 650 euro -- aan huur ben je waarschijnlijk nog iets meer kwijt, gezien het een mooie, verzorgde eigendom is.
Wat zou de woonstvergoeding dan zijn ? de helft van dit gemiddelde ?
Maakt deze woonstvergoeding dat hij mede-eigenaar wordt en ik hem (moest het ooit slecht gaan) moet uitbetalen ?
Grtjs

Reclame

eylis

#4 , 09 mar 2012 15:29

neen, in de eerste plaats zijn jullie sowieso niet getrouwd volgens wettelijk stelsel, waar het wél een rol zou kunnen spelen.
Je laat hem oneveer de helft van het afbetalingswaarde betalen per maand, zeg maar afgerond 300 euro per maand. Je vraagt hem dat maandelijks te storten op jouw rekening met de melding: "woonstvergoeding ...maand". Dit bedrag dekt de verwoonkosten: slijtage, herstellingen,"het mogen wonen"
Dit is bijgevolg géén bijdrage in de afbetaling van het huis en géén som die teruggerecupeerd kan worden.
Zorg er wel voor dat de melding "woonstvergoedinge telkens bij de storting vernoemd wordt.

j.demoor

#5 , 10 mar 2012 10:34

“Art.217.Iedere echtgenoot ontvangt zijn inkomsten alleen en besteedt ze bij voorrang aan zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk...”(Burgerlijk Wetboek).

Op analoge wijze geldt voornoemd art.217 ook voor feitelijk samenwonenden en de lasten van het samenwonen omvatten ook deze van de woning. U kan dus schriftelijk overeenkomen dat uw vriend deze lasten mee betaalt zonder ze als ‘huur’ of ‘afbetaling lening’ te kwalificeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vraagstelster
Topic Starter

#6 , 11 mar 2012 20:28

Hartelijk dank !!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”