Trouwen in gemeenschap van goederen?

Nojemie
Topic Starter

Trouwen in gemeenschap van goederen?

#1 , 21 mar 2012 09:27

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Mijn vriend en ik trouwen binnen een maand met gemeenschap van goederen omdat we dit allebei zo willen.
Nu is het zo dat mijn vriend een zoontje van nu 3 jaar heeft uit een vorige relatie (nooit getrouwd geweest met de mama van het kind).
We staan op het punt om een huis te kopen en daarom gingen we langs bij de notaris. We willen immers toch zeker weten dat de moeder van het kind mij niks kan doen als mijn partner zou overlijden.

We zijn bij 2 verschillende notarissen langs geweest en ik heb nog een andere opgebeld omdat ze ons allemaal iets anders vertellen.
De ene zegt dat wij gerust in gemeenschap van goederen kunnen trouwen en dat wij dan een huwelijkscontract kunnen opstellen waarin staat dat alles naar de langstlevende echtgenoot/echtgenote gaat. Dit zou echter willen zeggen in mijn vriend zijn geval, dat als hij eerst sterft, alles mij toekomst en hij zijn zoon onterfd omdat deze wettelijk gezien niet van mij kan erven. We willen echter een testament opstellen dat zijn zoontje van mij even veel kan erven als mijn eigen kinderen, als die er moesten komen. En dat kan allemaal.

Een andere notaris zegt dat wij geen beroep kunnen doen op de clausule van de langstlevende echtgenoot die alles krijgt wanneer de andere sterft omdat het dan inderdaad voor mijn vriend wil zeggen dat hij zijn zoon onterfd als hij eerst sterft en wettelijk gezien kan dat niet.

Nog een andere notaris zegt dat het wel kan, maar dat we het beter niet doen omdat dit wel heel wat problemen met zich kan meebrengen. Zo zou zijn zoon naar de rechtbank kunnen stappen & eisen waar hij recht op heeft en dan zou ik de helft van alles aan hem moeten geven..

Hebben jullie hier een duidelijk antwoord op? Want ik wil het wel zeker weten zodat ik achteraf niet voor verrassingen kom te staan.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 21 mar 2012 09:48

De laatste notaris is volgens mij juist.

Je kan op papier zetten wat je wil, maar als het kind naar de rechtbank stapt om zijn reservataire deel op te eisen, zal hij dat ook krijgen.

Dat je een testament wil opstellen is mooi (heb ik ook gedaan voor mijn stiefkinderen), maar aangezien jij dat op eender welke moment kan veranderen, biedt dat geen zekerheid voor zijn kind dat hij dat ook effectief zal krijgen. Als jullie samen nog kinderen krijgen, kan je trouwens zijn kind niet evenveel geven als je eigen kinderen, tenzij je adoptie overweegt (waarbij de familieband met zijn moeder dus ook behouden blijft). Jouw kinderen zijn namelijk je reservataire erfgenamen, je stiefzoontje niet. Aan het reservataire deel van je kinderen mag je niet raken. (Je kan dat proberen, maar je bent nooit zeker dat ze die inkorting niet zullen aanvechten)

De moeder van het kind kan jou trouwens sowieso nooit iets doen. Jij zal altijd het vruchtgebruik krijgen over de woning en mag daar altijd blijven wonen. Daar kan niemand iets aan doen.

eylis

#3 , 21 mar 2012 10:45

waarom het moeilijk maken?
trouw gewoon in het wettelijk stelsel? Gewone gemeenschap van goederen.
Je koop dan samen het huis. 50/50.
Jouw kindern erven later samen jouw deel. zijn kind(eren) erven later zijn deel.
en als er iemand sterft kan de verdeling door géén van de kinderen opgeeist worden, want dit is de gezinswoning waarvan de overlevende partner zo lang hij/zij leeft het vruchtgebruik heeft over het gedeelte van de eerstoverleden partner.
Dan zijn de bezittingen van beide parrtners toch perfect beschermd?
Je moet zelfs geen huwelijkscontract opstellen. Het huis is gekocht binnen het wettelijk stelsel en is dus 50/50 % bezit van jullie samen.
Ik heb de indruk dat de notarissen centjes willen verdienen en het ook nog eens onnodig ingewikkeld maken.

Reclame

wanton

#4 , 21 mar 2012 11:09

Ik zou ook zeggen : trouw volgens het wettelijk stelsel. Stel dat jullie twee kinderen krijgen , wordt uw deel vererfd tussen de twee kinderen en zijn deel tussen 3. Zoals gezegd werd , kan je op een bepaald moment de zoon van uw echtgenoot adopteren via de zgn. kleine adoptie , waardoor die gelijkgesteld wordt met de eventuele andere kinderen. Op die manier wordt wel de band met zijn moeder niet verbroken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#5 , 21 mar 2012 11:34

nojemie: overdenk ook eens héél ernstig of het wel een goed idee is dat het kind van je partner ook van jouw deel zou erven.
Het kind van je partner erft zijn vaders deel.
als jullie samen eventueel nog kinderen krijgen, erven die jouw deel + hun gedeelte van hun vader. (cfr uitleg wanton)
Het kan behoorlijk wat stress en ruzie veroorzaken onder de kinderen onderling als je wil afwijken van het wettelijk kader.
Er is bovendien - dacht ik - nog altijd een keuzevrij gedeelte in een erfenis die je vrij mag toewijzen. dus kan je de keuzevrije som toewijzen aan het kind van je partner dacht ik. en dat nivelleert dan wel de som.
Juist collega's?

duma

#6 , 21 mar 2012 11:39

Waarom moet ze dat overdenken? Ik zou zelf ook niet willen dat mijn stiefkinderen minder erven dan mijn eigen kinderen en ga op "aanraden" van wanton een tijdje terug proberen ze te adopteren wanneer wijzelf nog kinderen hebben om hiervoor te zorgen.

Nojemie
Topic Starter

#7 , 21 mar 2012 11:48

We zouden trouwen in gemeenschap van goederen, dit is het wettelijk stelsel niet?
En het gaat niet alleen om een huis, maar ook om alles wat er op dat moment van ons samen is he.. Meubels, auto's, huis etc.
En de moeder van het kind is momenteel al iemand die probeert om op allerlei mogelijke manier geld uit onze zakken te halen & wil steeds meer en meer,
dus als het er ooit op aankomt zal dit niet veranderen...

En hoe zit het juist met die kleine adoptie? Heb ik nog nooit van gehoord.. Wat wil dit zeggen?

eylis

#8 , 21 mar 2012 11:52

duma: waarom ze dat best eens overdenkt geef ik ook mee in de post: lees het nog eens over: het is bekeken vanuit de perceptie van de kinderen (die worden volwassen héé later...)
Het zijn in deze situaties vaak de kinderen waartussen later een heleboel spanningen, commotie en knallende ruzie kan ontstaan door zo'n erfregeling.
dus ja, je kan gerust kleine adoptie overwegen. Maar ik zou verkiezen de puur wettelijke regeling te volgen zodat er tussen de (stief)kinderen géén discussie is.
Want in zo'n situaties blijken familiebloedbanden dan tich wéér heel belangrijk te zijn.
Vergeet niet dat een NSG (nieuw samengesteld gezin) iets héél kwetsbaar is en de situatie telkens kan totaal wijzigen. Zeker als de andere ouder nog aan het scheidingspuberen is.
Uit mijn ervaring adviseer ik dus van het ook eens te overdenken vanuit de perceptie van de kinderen. (als ze volwassen zijn)
Maar voor alle duidelijkheid: de andere ouder kan NOOIT aanspraak maken op wat dan ook wat het kind zou erven van zijn vader en zijn stiefmoeder.

"Kleine adoptie": even googelen, vind je zo alle uitleg.

wanton

#9 , 21 mar 2012 12:09

Kleine of gewone adoptie : volgens die procedure kan men een kind van de echtgenoot/ote adopteren zodanig dat die de zelfde rechten heeft als een eigen kind. De band met de vorige familie wordt niet verbroken , wat wel het geval is bij een volle adoptie. Een kleine adoptie kan herroepen worden. Vraag uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dieke

#10 , 10 apr 2012 09:12

Ik volg eylis hierin, duma. Bovendien erft zijn kind ook van de biologische moeder. Dus je kan als stiefmoeder wel je stiefkind op gelijke voet willen hebben met je biologische kinderen binnen jouw NSG, maar als dan de andere ouder ook een mooie erfenis nalaat, benadeel je dus eigenlijk weer je biologische kinderen aangezien die van hun eigen biologische moeder minder erven dan had gekund. Toch?

duma

#11 , 10 apr 2012 11:05

In ons geval zal er langs de biologische moeders kant helemaal niets te erven zijn, integendeel, dat zullen schulden zijn (en ja, ook nog binnen x aantal jaar). Langs vaders kant een beetje. Langs mijn kant serieus wat. Daar kan ik ook niet aan doen. Ik weiger om mijn stiefkinderen op zo'n manier achter te stellen. Ik denk dat het er gewoon vanaf hangt wat je voor die kinderen voelt. Voor mij voelen ze als de mijne en behandel ik ze ook zo, sommige stiefmoeders zullen die band niet hebben. Dan is dat hun keuze en respceteer ik die, zoals ik ook zou willen dat de mijne gerespecteerd zou worden.

eylis

#12 , 10 apr 2012 12:03

je mag gerust die keuze in jouw eigen situatie maken duma, maar je kan een specifiek persoonlijk standpunt beter niet als algemene raad geven in bijvoorbeeld het geval zoals van de poster. Zie m'n uitleg over het mogelijke standpunt van de kinderen later. Dat is een belangrijke factor.
Kinderen zullen het niet fijn vinden dat stiefkinderen ook van hun eigen ouder en stiefkinderen voelen er zich zelfs niet behaaglijk bij te erven van hun stiefouder.

Tov Nojemie: van meubelen en alles wat het huishouden aangaat kan na het overlijden van één van de echtgenoten NOOIT gedwongen verdeling geeist worden. Alle "huisgerief" blijft na overlijden in gebuik door de overlevende partner: dat is de bescherming van de integriteit van het huishouden.
Het stoot mij een beetje tegen de borst dat die notarissen jullie niet duidelijker en creatiever hebben kunnen informeren....
Die kerels worden daar jandorie voor betaald....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”