gewoon samenwonen met kinderen, nu uit mekaar

arlette
Topic Starter

gewoon samenwonen met kinderen, nu uit mekaar

#1 , 23 mar 2012 20:50

Mijn partner en ik woonden samen (niet wettelijk-samenwonend) en hebben samen 2 kinderen.
Hij had de kinderen ten laste en ik kreeg het kindergeld.
Nu ga ik verhuizen en de kinderen zullen wellicht ook hun domicilie bij mij krijgen aangezien ze meestal bij mij zijn.

Kan mijn partner de kinderen nog ten laste houden? Het zou goed zijn aangezien hij ook deels zorgt voor de opvoeding van de kinderen.

Ik vermoed dat we de regeling die we inzake de kinderen treffen evengoed laten vastleggen bij de notaris, toch?
Ik las vanalles over fiscaal co-ouderschap. Is dit ook een optie in onze situatie?
Ik vraag me af of het niet nog moeilijker en ingewikkelder wordt dan het nu al is.

Wij hebben momenteel geen ruzie maar voor je't weet zou dit wel eens kunnen veranderen en hiervoor wil ik me toch ook wel wat hoeden en hem trouwens ook.

Kan iemand me hierin adviseren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2012 21:39

de fiscale behandeling van de ten laste legging kan je zelf regelen: ofwel volledig bij jou, ofwel de helft bij jou & de helft bij hem ofwel volledig bij hem.

wanton

#3 , 23 mar 2012 22:40

In zo'n situatie wordt de kinderlast gedeeld door een aanduiding te maken op de aangifte belastingen. De vermindering voor kinderlast wordt dan gedeeld over de twee ouders. De helft van verminering voor twee kinderen is meer dan de vermindering voor één kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”