Wettelijk samenwonend met huis

Davidd
Topic Starter

Wettelijk samenwonend met huis

#1 , 29 mar 2012 03:30

Hallo,

Mijn ex-vriendin ondertussen en ik hebben vorig jaar in mei 2011 beide getekend voor het kopen van een huis met klein beschrijf en hiermee kwamen de lening akte-kosten, registratie-rechten (5%), inschrijvingsrecht, ereloon notaris, diverse aktekosten,...
Alles kwam uit op een totaal om en bij de 22.000 euro waarvan ikzelf 17.000 euro heb betaald en zij 5000 euro die ze van haar ouders geschonken kreeg. Die 5000 euro werd op mijn rekeningen gestort en samen met mijn 17.000 euro gestort op de notaris zijn/haar rekening.

Aan het huis zelf zijn renovatie-werken uitgevoerd, vloer uitgebroken, nieuwe chap + tegels onder en laminaat boven waarbij ook nog eens alles behangen en geverfd is,... dit alles van mijn centen.
De periode van mei 2011 tot en met januari 2012 (8maanden) heb ik de lening van het huis + elektriciteit, water, telenet (telefoon, internet, tv) ook voor mijn rekening genomen.
Daarbuiten heb ik nog de mazoutton voor 1500 euro laten voldoen.
Sinds we uiteen zijn (januari 2012) nu zo'n 3 maand geleden, heeft ze besloten de helft van de lening mee te betalen maar de rekeningen die er elke maand nog zijn betaal ik.

Samen hebben we een dochtertje van nu bijna 2 jaar en daarvoor zorgde zij dan als het om de producten ging ook al is ons dochtertje evenveel bij onze ouders als we werken waren en daar werden de producten door onze ouders zelf gekocht.
Eten/drinken werd eigenlijk door beide evenveel betaald.
Mijn ex verdiend zo een 600 euro minder als mij per maand.

Nu dat we het huis gaan verkopen, sinds geen van beide in het huis wil verblijven vraag ik me af of ik mijn deel kan terug eisen of wat ik er precies van kan verwachten als ik hiermee verder ga als het huis verkocht gaat worden en er met winst/verlies verkocht gaat worden,...
Ook zijn we nog altijd wettelijk samenwonend op papier maar ergens anders gedomicieleert en ik moet morgen gaan tekenen op het gemeentehuis dat het verbroken wordt. Kan dat kwaad ivb met eender welke gevolgen bij de kosten en verkoop van het huis als ik ons wettijk samenwonend nu verbreek?

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding