Ik ben samenwonend geweest zonder contract

barten
Topic Starter

Ik ben samenwonend geweest zonder contract

#1 , 29 mar 2012 20:32

Geachte,
Ik heb men vriend verlaten , wij waren een homo sexueel koppel.
Hij was veel ouder dan mij, nu ben ik thuis gekomen alles is weg en heeft hij een huis gekocht zonder dat ik het wist, achter men gat.
Hij heeft letterlijk alles mee. Ik kan nie meer en ben dood op, ik heb hulp nodig.
Er was samen een kind, ik heb daar wel 8 jaar zorg voor gedragen , dat is nu natuurlijk opgestookt.

Nu hij wou niet trouwen en wou niks op papier. Wat zij mijn rechten ? Ik heb ondertussen wel wat nieuwe dingen gekocht maar moet nu letterlijk alles opnieuw kopen. Er waren wel 7 pc's, en 7 p'c enkele van mij enkele van hem. Hij vroeg steeds een factuur, stom kieken dat ik was heb ik dat toegestaan.
Nu in het vlaams : naar het blijkt geld wie zijn naam op de factuur staat, akkoord, maar dat gelooft toch wel niemand dat men 7 pc koopt.

Ik voel me zwaar in het zak gezet en ben ten einde raad. Ik heb nu wel echt hulp nodig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 30 mar 2012 11:35

beetje onduidelijke situaite:
- feitelijk samenwonend en samen een kind? Kind was waarschijnlijk van de partner neem ik dan aan, want anders had één van de partners het kind ook geadopteerd en dat kan enkel als je wettelijk samenwonend was.
Dus wetelijke (omgangs)rechten mbt het kind: waarschijnlijk géén.Als kan u via jeugdrechtbank waarschijnlijk procedure opstarten tot omgangsrecht gebaseerd op langdurige samenleving en affectieve band met het kind. (mét advicaat)
- weghalen goederen: als je aankoopbewijzen heeft, kan je proberen te procederen via vredegerecht om je spullen terug te krijgen (zonder advocaat) maar is de sop de kool waard? Hoeveel is de waarde van de goedeen. Procederen gééft extra stress.
PS: vindt dat wel een beetje vreemd: 7 PC's? Wat doe je daarmee? Was dat in het kader van een onderneming?
- Hij heeft een huis aangekocht. Dat kan hij. Er is geen gemeenschap van goederen.

Maak best voor jezelf de balans op wat je wil rechtzetten en welke energie je daar aan wil besteden.
De spullen terugkrijgen? Omgangsrecht voor het kind waar je zorgouder voor was?
In de eerste plaats best proberen emotioneel en psychisch te herstellen van de schok (neem professionele begeleiding: dat kan je sterk helpen om alles te kaderen)
Lijst daarna op wat prioritair is: omgangsrecht-> neem een advocaat.
De goederen zou ik laten voor wat het is...de kosten en energie zullen de waarde van de spullen overstijgen.

courage!
En in je volgende relatie ga je niet samenwonen zonder contract. Dan blijft ieder in zijn eigen huisje.

barten
Topic Starter

#3 , 30 mar 2012 19:13

3 van mij 4 van hem das 7 pcs, ik had 3 tv's hij had er 4 das ook 7

Reclame

barten
Topic Starter

#4 , 31 mar 2012 12:46

Goed mss hebben jullie gelijk, de uitleg is wat warrig, :)

Een beetje meer uitleg is nodig :)

Goed de feiten :
Wij waren een homosexueel koppel, met een kind van mijn partner die jaren getrouwd geweest was. Dus het kind is niet van mij maar van men ex vriend uit zijn vorig heterosexueele relatie.

Ik heb hem leren kennen als ik ong.19j was , we schillen enkele jaren, ik ben nu 29 hij nu 46.

Ik ben thuisgekomen op een dag en het huis was leeg geroofd en hij heeft me verteld dat hij een huis gekocht had zonder mij mede weten.

In het vlaams komen de feiten. Ik weet dat dit een raar verhaal is maar over de feiten is er geen discussie, dus mogen zij als waar geacht worden.Beide partijen erkennen dat dit gebeurt is, dat is het probleem dus niet.

Ik krijg voor mijn verjaardag een ferm cadeaux : een reis voor 3 dagen, de droom van mijn leven. Enige discussie ondstaad waarom er maar 1 ticket is, goed, de uitleg van men ex partner is : Ik moet mij zaak open houden en kan echt niet weg. Dit kan als geloofwaardig beschouwd worden omdat er gewerkt wordt met personeel en men kan de zaak niet verlaten. Goed. Dus ik vertrek op reis , kom terug nix aan de hand.

Enkele maanden later moet ik mijn belastingsbrief invullen , krijg ik te horen dat het de laatste dag is om hem binnen te doen;
Ik spurt die middag met mijn papieren naar de boekhouder, wie kom ik tegen onderweg : men ex op een plaats waar hij niet hoort te zijn.
Voor alle duidelijkheid ik reed maar net met de auto,ik ben er laat aan begonnen.

Er wordt een seine gemaakt, ik vermoed dat hij me bedroog, maar vraag dit thuis te bespreken, ik laat alles enkele weken rusten, aar begin argwaan te krijgen.

Het leven is van dat moment anders, hij reageerd anders en we hebben woordenwisselingen meer en meer , niet echt ruzie maar zijn meer en meer over dingen oneens.
Goed we gaan verder

in de zomer is het niet te houden , en laat hij zijn hoofd 3 dagen niet meer zien , hij is plots verdwenen, ik ga hem opzoeken .

ik vind hem in zijn zaak , hij vertoeft daar, slaapt daar , ik vraag om naar huis te komen, hij weigerd, ik weet niet waarom.

Hij biegt op dat hij een huis gekocht heeft zonder mijn mede weten.
Ik sta perflex, en vraag naar huis te gaan , en hierover te praten. Hij gaat naar huis en er wordt over gepraat. Ik voel me belogen en zeg dat het gedaan is. Mijn vertrouwen is geschonden. Ik ga de dag nadien werken. Kom thuis en het huis is leeg. :shock:

Hij wil dat ik onmiddelijk vertrek. :shock:

Ik probeer zo snel mogelijk iets te vinden en heb dit gevonden binnen de 10 dagen , ik ben gevlucht, hij is agressief tegen over mij.

Er is iets wat niet klopt dat weet ik , maar wat precies weet ik niet.

Ik vraag een papier te tekenen waarin staat dat alle goederen die mijn naam dragen steeds mogen gevraagd worden en die zullen gegeven worden en omgekeerd. Hij tekent dit.

Hij beschuldigd mij mondeling, dat ik zijn Auto zou bewerkt hebben met schuurpapier. Ik sta perflex. En vindt dit tevens een raar verhaal.

Vraag enkele kern mijn goederen mondeling , hij zegt steeds, ik heb geen tijd, ik kan niet , heb het te druk ect. ect....

Goed, Ik stuur een aangetekende brief , hij gaat er niet achter alles komt terug.

Plots verkoopt hij zijn wagen en heeft hij 2 nieuwe Auto's.

Ik vind brieven van zijn moeder waarin geschreven staat dat mijn ex een gesprek gehad heeft mijn zijn ma .Hierin staat geschreven, dat hij opgebiecht, dat het huis waarin hij woont op mijn naam zou staan.
Ondertussen kom aan mij horen dat zij boekhouder , tevens bankier, plots buiten gesmeten is.
Tevens verteld hij tegen mij op café , dat hij binnenkort moet voorkomen, voor een ongeluk dat hij veroorzaakt heeft met zijn wagen :shock:
Ik sta perflex.

Wat is er volgens mij aan de hand :

Ik vermoed,

1 hij stuurt mij op reis, bouwt hier een verhaal rond en hij kan terwijl een huis kopen zonder mijn mede weten.
2 Het huis is getekend hij slaat in paniek omdat hij moet verhuizen en laat zijn hoofd niet meer zien.
3 Hij veroorzaakt een accident, verdoezelt dit door met schuurpapier op zij wagen de krassen te retoucheren, ik begin vragen te stellen , en hij verkoopt zo snel mogelijk zijn eigen wagen om alle bewijzen te verdoezelen.
4 Wat er met het huis aan de hand is weet ik niet, heb onderzoek gedaan, en blijkbaar staat het niet op mijn naam, maar er is een onenigheid omtrend dit huis doordat hij zijn bankier en boekhouder van de ene dag op de ander buiten gooit
Wat is hier aan de hand, ik weet het niet, ik kan juist feiten opsommen, hij heeft meerder malen aangehaald dat hij schrik heeft dat ik hem zou pluimen , maar heb tot heden vandaag nog nooit enige zaak op papier gezegd , gegeven omtrent dit huis, ik heb hem wel al gaan vragen wat er aan de hand is omtrent het huis, hij vraagt het zo te laten. Hier is althans iets niet juist.

Ik voel mij letterlijk opgelicht. Tevens wil ik wel aanhalen dat ik gesprekken opgenomen heb, om zaken te kunnen bewijzen, en heb dit hard nodig denk ik.

Nu is mijn vraag,
1 geld de opgenomen gesprekken als bewijs ?
2 ik heb veel gedaan voor zijn zaak en kan dit bewijzen , ik heb hier nooit gelden voor ontvangen,ondanks dat hij me dit steeds beloofd heeft. Wat moet ik doen om een goed verhaal te hebben?
3 Heb ik recht om zijn dochter te zien, aangezien ik ook mij geld in haar gestoken heb, en wij steeds een goede relatie gehad hebben.
4 Kan ik mijn goederen terug krijgen, Hij vroeg van vele goederen die mij aanhoren steeds: mag ik een factuur dan kan ik dit inboeken in de zaak.
Ik kan wel bewijzen dat hij meerder malen beloofd heeft mij dit te geven en nog steeds niet gedaan heeft.

Vb er waren 7 pc's, 3 van mij, 2 laptops, en 1 vaste pc, 4 pc van hem , waarom zoveel pc's? Ik heb er 3 nodig voor geheugen, ofdat ik een zwaar geheugen koop apart, of een nieuwe pc, de prijs is hetzelfde, dus koos ik voor: een laptop. 2 windows 1 apple pc. Dit is niet echt duur materiaal.

Maar ik voel me bestolen, en opgelicht. Waarom had ik zoveel geheugen nodig ? Omdat ik video's maakte voor zijn zaak die afgespeeld werden op schermen in zijn zaak.

Hij zegt nu : Ik zal u da geven wanneer mij dat past. En niet waneer ge da denk , waneer ge dat terug wenst moet ge maar terug met mij beginnen.
Alee bla bla bla bla. Ik wacht nu al meer dan een jaar heb nog steeds nix ontvangen.

IK ben geen bezit, hij aanziet mij zo. Hij is verhuist naar WVL en komt nu omde 5 lapen mij opzoeken in OVL. Ik ben dit beu.

Ik heb hulp nodig , dit vraagd toch duidelijk een onderzoek.

Ik dank voor de reacties en de tijd dat jullie hier insteken.

eylis

#5 , 31 mar 2012 13:04

beste, het spijt ons: maar als jullie feitelijk samenwonend waren kan/kon je (ex)partner zelfstandig alles doen en laten wat hij maar wilde. Een huis kopen, goederen verkopen want er is GEEN wettelijk kader dat jullie als koppel beschermt. Dit is gebaseerd op de Napoleontische wetgeving die zegt: degenen die samenleven in concubinaat (= feitelijk samenwonen) passeren naast de wetgeving (die de gehuwden beschermt) Dan passeert de wetgeving ook naast de feitelijk samenwonenden.
Wat ik heel vreemd is dat hij in een huis zou wonen dat op jouw naam staat zonder dat jij dat weet?Dat kan gewoon niet.

Neem als de weerlicht een advocaat om te proberen je goederen/investeringen te recuperen. Het is al een goed punt dat je een gehandtekende verklaring van je ex hebt dat je je eigen bezittingen terug kan halen.
En verder is er geen wettelijk kader voor je verhaal. Jullie hebben nooit jullie samenwerking of zakelijke transacties op papier gezet. Er is natuurlijk de emotionele kant van het verhaal die absoluut verschrikkelijk is. (Einde van een relatie op een niet zo keurige manier) Dus je hebt absoluut een advocaat nodig om te gaan bewijzen dat jij geld in zijn zaak hebt gestoken.
Dat wordt een zware klus.

barten
Topic Starter

#6 , 31 mar 2012 13:09

Voila dat is wat ik bedoel, je begrijpt mij, ik ben hier emotioneel aan gebonden, dat is zo, ik erken dit, niet dat mijn relatie gedaan is maar wel de manier waarop. Ik voel mij opgelicht.

barten
Topic Starter

#7 , 31 mar 2012 13:12

Wat dit betreft, denk ik of vermoed ik dat hij aan schrift vervalssing gedaan heeft. Dit is louter een vermoeden. Dit zou een reden kunnen zijn om zijn bankier en boekhouder buiten te gooien.

barten
Topic Starter

#8 , 31 mar 2012 13:14

Ik ben wel in bezit van een video waarin hij erkend dat hij gelden heeft genomen van mij. Kan ik dit aanhalen als bewijs?

eylis

#9 , 31 mar 2012 14:01

bespreek dit met een advocaat. Wij kunnen enkel aanraden welke stappen je kan ondernemen. Hij/zij kan je dan adviseren welke bewijzen voorgelegd moeten worden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”