Student samenwonen met werkende vriend

monne_
Topic Starter

Student samenwonen met werkende vriend

#1 , 05 apr 2012 10:34

wie kan helpen,

ik ben studente en nog volledig ten laste van mijn ouders. Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen maar mijn ouders willen hun kindergeld niet verliezen. Daarom hebben we het contract laten opstellen op mijn vriend zijn naam. Ik sta enkel garant voor de borg, samen met mijn vriend (staat ook in contract) (mijn vriend is : huurder).

nu is mijn vraag:
komen we hiermee niet in de problemen? Aangezien mijn domicilie op mijn ouders adres blijft staan.
Is het juridisch in orde om als student samen te wonen met uw vriend zonder domicilie op het appartement?
Aangezien je niet kan zeggen dat het een 'kot' is, want ik zou er permanent wonen en de kosten delen (ten laste van mijn ouders!)

Ook sta ik borg: mag dit wanneer je geen domicilie staan hebt op het appartement?

We zouden graag het contract ondertekenen, maar ik had graag een antwoord op deze vragen vooraleer we een krabbeltje zetten.
Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 apr 2012 10:44

voor zover ik het ken,denk ik dat je als student mag verblijven bij wie je wil om de afstand school-woning te vergemakkelijken. Je kan toch verblijven bij je vriend die wél gedomicilieerd én huurder is? Ik ken sommige studenten die in de week bij opa en oma in de stad verblijven omdat ze dan dichter bij de univ zijn 'en de koten te duur)
Ze blijvern gedomicilieerd bij hun ouders.
Maar de woning van je vriend is op dit ogenblik je tweede verblijfplaats omwille van studies.
Detail: je kan dan je dan nog niet laten registreren als wettelijk samenwonenden, want dat zou fout zijn;
Maar daar doe je dan als je afgestudeerd bent.

Ik vermoed dat je je gerust mee borg kan stellen in het contract. Zelfs ouders of familieleden ondertekenen soms mee huurcontracten als borg. Ze zijn daarom niet daar gedomicilieerd.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”