Wettelijk stelsel: Spaarrekening "gevoed" door inkomen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wettelijk stelsel: Spaarrekening "gevoed" door inkomen?

#1 , 10 apr 2012 15:28

Ik lees op deze link: http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... k_stelsel/" onclick="window.open(this.href);return false; dat onder het wettelijk stelsel gelden op eigen spaarrekeningen tot de eigen goederen behoren. Inkomsten uit loon behoren echter niet tot de eigen goederen.

Stel dat beide echtgenoten onder het wettelijk stelsel getrouwd zijn, en maandelijks een deel van hun loon op hun eigen spaarrekening storten als appeltje voor de dorst. Betekent die transfert van zichtrekening naar eigen spaarrekening dat ze op dat moment het loon "uit de gemeenschappelijke goederen halen" en het "in de eigen goederen steken"? Met andere woorden: kan bij een scheiding de éne partner aanspraak maken op een deel van het geld op de persoonlijke spaarrekening van de ander, of niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 apr 2012 19:58

Jazeker. Gelden die bij hun oorsprong gemeenschappelijk zijn , vb. loon blijven gemeenschappelijk , ook al wordt een deel op een persoonlijke (spaar)rekening van één der echtgenoten gezet. Bij echtscheiding of overlijden zal alles zogezegd in één pot gaan , waarvan elke partner 50% heeft. Ook al staat 80 % op zijn naam. De titularis doet er niet toe om te bepalen wat gemeenschap of eigen vermogen is.
Wat daar bedoeld wordt is waarschijnlijk het volgende : hetgeen één van de partners op zijn naam had staan bij het begin van het huwelijk , blijft eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 apr 2012 20:19

Op de vermelde website staat het statuut van de "eigen rekening" wel erg onnauwkeurig geformuleerd.
Ze vergeten erbij te vermelden dat het een eigen rekening van voor het huwelijk ten belope van het bedrag dat er op ogenblik huwelijk op stond betreft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

DavidBrown

#4 , 13 aug 2012 16:56

Op de vermelde website staat het statuut van de "eigen rekening" wel erg onnauwkeurig geformuleerd.
Ze vergeten erbij te vermelden dat het een eigen rekening van voor het huwelijk ten belope van het bedrag dat er op ogenblik huwelijk op stond betreft.
Hoe wordt dit allemaal gecontroleerd?
Zonder huwelijkscontract wordt toch nergens een bepaald bedrag en rekening neergeschreven.
Kan je jaren later (vb 30 jaar later) nog beroep doen op de bank opdat zij bewijzen dat je net voor je trouw een bepaalde som op je persoonlijke bankrekening had?
Hoe gaat zo'n procedure dan in zijn werk als je na een aantal jaar scheid terwijl getrouwd was in het wettelijk stelsel en een persoonlijke rekening had voor de trouw?
Wat als de partner van de het gemeenschappelijk loon overschrijft naar haar 'persoonlijke rekening?
Hoe valt dat allemaal nog te bewijzen?

wanton

#5 , 13 aug 2012 18:10

Voor roerende goederen zoals bankrekeningen gaat men er vanuit , bij overlijden en scheiding , dat alles gemeenschappelijk is , ongeacht wie de titularis is van die rekeningen. Het is aan betrokkene te bewijzen wat van hem is. Wat uit een erfenis komt , is niet direct een probleem. Wat men had van voor het huwelijk , daarvoor houdt men best de bankuittreksels bij of men laat dat bevestigen in één of andere akte. Op die manier kan men een 'voorafname' doen uit de gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#6 , 14 aug 2012 08:32

simpele practische tip: als je trouwt onder wettelijk stelsel en je hebt (spaar)rekeningen die geopend zijn voor je huwelijk: print de dag voor het huwelijk al je rekeninguittreksels uit en bewaar die; Daarmee kan je bewijzen wat je persoonlijke bezit was van voor het huwelijk. Alle spaartegoeden die tijdens het huwelijk erbij komen zijn gezamelijk bezit. De bedragen van voor het huwelijk je persoonlijke bezit én dat is dan duidelijk bewijsbaar. .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”