buiten huis gezet.

heyyo
Topic Starter

buiten huis gezet.

#1 , 30 apr 2012 01:33

hoy allemaal.

ik ben 19 jaar , en mijn moeder wilt mij uit huis. ik heb 3 jongere zusjes . mijn moeder is altijd al vijandig tegen mij geweest , maar sinds ik bijna 18 ben , vraagt ze mij uit huis te gaan. nu ik 19 jaar ben , en mijn vader eindelijk met haar heeft ingestemd, hebben ze mij uit huis gezet . maar ik ga nog naar school, ik heb geen inkomen of zo .. een jonge zei dat ik bij hem mocht gaan wonen , maar ik moes hem de helft van de huur geven. zonder te weten wat doen , heb ik geaccepteerd. maar ik heb echt geen idee van wat ik moet doen of welke rechten ik heb . ik ben bij het ocmw gegaan en daar zeiden ze me dat ik recht heb op een loon . maar ik weet niet hoe het weer in elkaar zit . en mogen mijn ouders mij zomaar buiten zetten? ik rook niet , ik ga niet tot laat uit , ik drink niet , ik breng geen meisjes thuis... ik denk dat mijn moeder mij gwn haat . ze heeft me ook naar de vrede rechter gebracht . ze heeft mij beschreven als iemand die de kleinere zusjes slaag geeft , laat thuis komt en vriende meebrengt , nooit luistert . mijn pa was er niet bij , dus kon hij niet zeggen dat het nietwaar was . en toen de rechter verwachte dat ik sprak... ik zei niets , omdat ik half in shok was van wat mijn moeder zei en omdat ik dacht dat wat ik zei nie geloofd zou worden, want mijn moeder kreeg bijna tranen toen ze sprak... dus vrede rechter raadde haar aan om naar een deurwaarder te gaan... ik ben inderdaad niet een jongen die zijn ouders respecteerd. sorry , maar als je moeder je al 4 jaar zegt dat je een teleurstelling als zoon bent , dan heb je niet meer veel respect over . mijn taalgebruik tegen hun is netjes, maar arrogant . met arrogant bedoel ik dat ik niet antwoord en gewoon naar mijn kamer ga, en hun negeer. dus nu willen ze mij beide uit huis.. en well .. ik ben eruit en vraag om raad, want ik wil niet stoppen met studeren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
reintje

#2 , 30 apr 2012 12:09

Hallo,

Ik vind het heel erg wat je nu overkomt, ik kan je geen pasklare oplossing geven, maar ik raad je aan om in elk geval bij het OCMW je verhaal te doen. Zij kunnen je vast wel verder helpen...
Succes!

Tope

#3 , 30 apr 2012 12:12

Je kan ook je licht eens opsteken bij het JAC (Jongeren Advies Centrum) van jouw woonplaats: http://www.jac.be/Jac.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Turaki

#4 , 30 apr 2012 14:16

Vrederechter: vonnis? Wat staat er juist in?
School: welke richting/jaar? Hoe goed zijn uw cijfers, en bent u al blijven zitten?
Waar staat nu uw domicilie?
Staat er iets op papier betreffende huur voor uw huidige situatie?

heyyo
Topic Starter

#5 , 30 apr 2012 23:07

de vrederechter heeft niet echt iets belangerijks gezegd. gewoon mijn moeder de raad gegeven om naar het secretariaat te gaan ( de zaal ernaast ) , en info te vragen over hoe ze moest handelen met de deurwaarder. Omdat ik ver van school moest wonen heeft de school me geholpen om een nieuwe opleiding te vinden in de buurt. ik ben blijven zitten idd . maar omdat het te laat is om me opnieuw in te schrijven ben ik nu les aan volgen in een instelling dat me 3-4 dagen naar school laat gaan , en de rest thuis studeren. om mijn middelbaar af te maken. maar het moet beroeps zijn -_- , beter dit dan niets... maar ik wil ook verder studeren indien mogenlijk...
mijn domicilie is nogaltijd bij mijn ouders
nee , niets op papier, ik moet het die jongen gewoon cash geven... maar voordat ik bij hem ging inwonen had ik al alles aan het ocmw verteld. hopelijk helpen ze me ...

Turaki

#6 , 30 apr 2012 23:27

19 jaar, en middelbaar nog niet afgemaakt? Ouders kunnen dit gebruiken om onderhoudsplicht te beëindigen. Dit zijn ze verplicht tot het behalen van een diploma dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt, maar enkel indien voldoende inzet van de leerling wordt getoond. Eventueel kan dit door het OCMW worden voorgeschoten en teruggeëist tot u uw huidige opleiding beëindigd, maar ik zou niet op veel meer hopen.

Ouders kunnen u na 18 jaar buitenzetten, maar moeten dit correct doen. Een deurwaarder inschakelen is al een stap in die richting.

Daar er niets op papier staat van uw "huur", kan die andere jongen ook niet bewijzen dat u dit moet betalen. Hij kan u natuurlijk wel ook buitenzetten dan. Bovendien is het niet zeker dat zijn huurcontract toestaat dat iemand anders daar woont.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”