Domicilie vraag

Aeon1976
Topic Starter

Domicilie vraag

#1 , 13 mei 2012 18:42

Beste forumers,

Via google heb ik dit forum gevonden. Nu zit ik met een klein vraagje.
Wanneer er binnen een getrouwd koppel, zonder ruzie maar ten voordele van één van de kinderen, 1 van de 2 personen zijn domicilie verzet, verhuist de andere dan automatisch mee?
Moeten ze beide aanwezig zijn bij het verzetten van de domicilie?
Indien niet, moet de andere persoon zijn toestemming geven aan de persoon die naar het stadhuis gaat?
Of kan dit niet?

Graag jullie hulp en enige reacties.
Laatst gewijzigd door Aeon1976 op 13 mei 2012 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Aeon1976
Topic Starter

#2 , 13 mei 2012 21:03

Niemand? Het is nogal dringend...

Drone

#3 , 13 mei 2012 21:59

iedereen zit hier vrijwillig op het forum

in het weekend is het al niet evident om 'dringende' zaken te beantwoorden en het is al zeker niet evident als er voor het eerst in weken eens de zon schijnt ;)

als het echt dringend is kunt ge het best een advocaat contacteren.

Reclame

Aeon1976
Topic Starter

#4 , 13 mei 2012 22:13

iedereen zit hier vrijwillig op het forum

in het weekend is het al niet evident om 'dringende' zaken te beantwoorden en het is al zeker niet evident als er voor het eerst in weken eens de zon schijnt ;)

als het echt dringend is kunt ge het best een advocaat contacteren.
ook juist.. :mrgreen:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2012 22:31

Een meerderjarige beslist zelf over zijn domicilie.
Bij een huwelijk is samenwonen een van de voorwaarden het hebben van een ander adres 'kan' aanleiding zijn of element van een voorstel tot scheiding.
Meerderjarige kinderen zijn vrij in gaan en staan.
Minderjarigen moeten de ouders volgen. Wanneer een van de ouders niet akkoord is met deze beslissing zal men naar de (vrede)rechter moeten stappen.
In principe moet er een akkoord zijn van beide ouders en zou de inschrijving zelfs 3 weken opgeschorst worden gezien beroepsperiode... maar ik krijg ook te horen dat het blijkbaar ook anders kan ..

Moraelin

#6 , 14 mei 2012 17:31

Beste forumers,

Via google heb ik dit forum gevonden. Nu zit ik met een klein vraagje.
Wanneer er binnen een getrouwd koppel, zonder ruzie maar ten voordele van één van de kinderen, 1 van de 2 personen zijn domicilie verzet, verhuist de andere dan automatisch mee?
Moeten ze beide aanwezig zijn bij het verzetten van de domicilie?
Indien niet, moet de andere persoon zijn toestemming geven aan de persoon die naar het stadhuis gaat?
Of kan dit niet?

Graag jullie hulp en enige reacties.
Zoals ik het versta vraagt u dat 1 van de ouders zijn domicilie zou willen verzetten (en daadwerkelijk zou willen verhuizen) tvv 1 van de kinderen ? In dat geval is Franciscus zijn antwoord correct, u kan zelf beslissen maar kan aangewend worden als reden van scheiding.

Aeon1976
Topic Starter

#7 , 14 mei 2012 21:30

Laat mij het zo stellen. Als 1 van de ouders zijn domicilie veranderd, is de andere ouder verplicht om zijn domicilie ook te veranderen of gebeurd dit automatisch?

Franciscus

#8 , 14 mei 2012 22:27

De andere ouder is dat zo wie zo niet verplicht.
In principe moet elke meerderjarige zelf zijn adreswijziging doorgeven.
als voorbeeld.
http://www.beveren.be/product/91/defaul ... _n&id=1495" onclick="window.open(this.href);return false;

Aeon1976
Topic Starter

#9 , 14 mei 2012 23:13

als voorbeeld.
http://www.beveren.be/product/91/defaul ... _n&id=1495" onclick="window.open(this.href);return false;
als je getrouwd bent moet je toch op hetzelfde adres je domicilie hebben?

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 14 mei 2012 23:18

als voorbeeld.
als je getrouwd bent moet je toch op hetzelfde adres je domicilie hebben?
Als je niet op hetzelfde adres bent gedomicileerd (dus woont) dan blijven jullie getrouwd maar worden als feitelijk gescheiden beschouwd. Niemand kan u verplichten om op hetzelfde adres gedomicileerd te zijn.
Maar als uw eega er niet mee akkoord gaat kan dat wel als argument voor echtscheiding dienen. Voor derden daarentegen zal het worst wezen (tenzij de domiciliering geïnspireerd is door frauduleuze praktijken).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chanulleke

#11 , 26 mei 2012 00:20

Hallo allemaal,
Ik zou willen verhuizen naar FR maar in B een domicilieadres willen behouden . Daarom zou ik een studio willen maken op de zolderverdieping van het huis dat ik verhuur.Zo zou ik officieel toch nog in B verblijven.
Wat zijn de voorwaarden om een huis op te splitsen?

Chanulleke

mava105

#12 , 26 mei 2012 11:43

Zal meer dan waarschijnlijk niet lukken.
1- Je dient een bouwvergunning aan te vragen voor het opsplitsen van een ééngezinswoning in een tweegezinswoning. Sommige gemeente weigeren gewoon een dergelijke opsplitsing.
2- Op een domicilieadres moet je permanent verblijven, het moet uw hoofdverblijfplaats zijn.
3- De wijkagent komt dit verschillende malen kontroleren alvorens je definitief gedommicilieerd kan worden op dat adres.
4- Op domiciliefraude staan zware straffen.

Lightning

#13 , 26 mei 2012 13:58

5- Het pand is verhuurd. De huurder zal U graag zien komen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”