huwelijk vreemdeling

jens d.p.
Topic Starter

huwelijk vreemdeling

#1 , 10 jun 2012 20:32

Hallo,

Kan iemand mij helpen met de volgende situatie van mijn vriendin. Zij is sinds november 2011 getrouwd met een buitenlander voor de wet. Zij krijgt nu te horen dat haar man binnen 30 dagen het land moet verlaten aangezien er vanaf september 2011 een wet is waardoor men pas kan trouwen met iemand van het buitenland vanaf 21 jaar terwijl zij nu net 20 is geworden. Als dat zo is waarom hebben ze haar dan laten trouwen? Ze zijn ondertussen ook wel 8 maanden verder en plots horen ze dit. Zij had toen ook aan alle voorwaarden voldaan zoals woonst, geen loon lager dan € 1300 ed. Wat kan zij hier tegen doen?

Dank u, groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 10 jun 2012 20:52

Volgens mij moeten 2 zaken onderscheiden worden.
1 het huwelijk
2 de gezinshereniging

1) In België is de minimumleeftijd om te huwen 18 jaar. Vreemdelingen moeten voldoen aan de huwelijksvoorwaarden van het land waarvan ze de nationaliteit hebben.

Welke wetgeving wordt toegepast indien één van de aanstaande echtgenoten (of beiden) met een vreemde nationaliteit in België wil(len) huwen?
De nationale wet van de persoon regelt in principe de grondvoorwaarden voor de geldigheid van het huwelijk. Wanneer beide partners een verschillende nationaliteit bezitten wordt de nationale wet van elk van beiden toegepast. De wetgeving van het land van herkomst van de vreemdeling wordt dus gevolgd, tenzij de toepassing ervan zou leiden tot een resultaat dat strijdig is met de openbare orde.
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=191" onclick="window.open(this.href);return false;

2) Voor de gezinshereniging aan te vragen op basis van het huwelijk zijn er andere voorwaarden van toepassing, dan deze voor het afsluiten van een geldig huwelijk. De nieuwe wet gezinshereniging geldt vanaf 22 september 2011.

Voor gezinshereniging van echtgenoot of partner moeten de Belg en zijn echtgenoot of partner beide ouder zijn dan 21 jaar.
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... id=15416#1" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is dus niet zo dat men pas kan trouwen vanaf 21 jaar, men moet echter wel beiden 21 jaar zijn om in aanmerking te komen voor de gezinshereniging.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2012 11:55

In welk land is het burgerlijk huwelijk voltrokken? Ons land of het land van herkomst van de man?

Reclame

VDG2

#4 , 11 jun 2012 12:13

Ik dacht af te leiden uit de bewoording dat het huwelijk in België is voltrokken. (gezien de partner momenteel in België verblijft en het land moet verlaten)

saira

#5 , 06 apr 2013 20:33

ik heb nog een vraagje hierover
aan welke voorwaarden moeten precies worden voldaan om gezinshereniging aan te kunnen vragen na het huwelijk?
ik weet er enkele:

1) je moet beiden 21jaar oud zijn
2) op hetzelfde adres gedomicileerd zijn
3) maandloon boven 1300€ ??? klopt dit? is dit netto?

weet iemand welke voorwaarden er nog zijn?
en waar ik deze precies kan vinden?
ik vind nergens een duidelijk overzicht

alvast bedankt!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2013 22:22

VDG2 heeft de site aangegeven.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”