Student samenwonen met werkende vriend - domicilie - huur

Lyzza
Topic Starter

Student samenwonen met werkende vriend - domicilie - huur

#1 , 27 jun 2012 17:00

Hallo,

Ik ben studente en moet nog 1 jaar studeren (stage + thesis). Mijn stage (+ thesis) zal rond half februari 2013 gedaan zijn en ik zoek vanaf dan te gaan werken.
In oktober kunnen we gaan samenwonen in een huurhuis. Maar omdat ik studente ben en ik niet wil profiteren (van mijn vriend, financieel dan) zou ik 'halftijds' (weekend + 1 dag in de week) willen inwonen bij mijn vriend, die reeds enkele jaren werkt, en de rest bij mijn ouders. Vanaf dat ik werk heb gevonden, ga ik 'voltijds' bij mijn vriend wonen.

Mijn vragen zijn:
- Waar kan ik mij best domiciliëren? Kan ik als studente mij bij mijn vriend laten domiciliëren en toch nog kindergeld ontvangen zolang ik studeer? Of kan ik het adres van mijn vriend beter als verblijfplaats beschouwen?
- Kan ik samen met mijn vriend het huurcontract ondertekenen zonder het recht op kinderbijslag te verliezen, als ik daar niet gedomiciliëerd ben?
- Als ik gedomiciliëerd ben bij mijn vriend, wat zijn dan de gevolgen (voor- en nadelen) voor hem (mij ten laste, belastingen, ...)?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 jun 2012 11:00

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.69...§ 2. De kinderbijslag wordt aan het rechtgevend kind zelf uitbetaald :...b) als het ontvoogd is of de leeftijd van 16 jaar bereikt heeft en niet bij de in § 1 bedoelde persoon woont. Aan deze laatste voorwaarde is voldaan door afzonderlijke hoofdverblijfplaatsen als bedoeld in artikel 3, 1e lid, 5° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, of als met daartoe voorgelegde officiële documenten aangetoond wordt dat de gegevens in het Rijksregister niet of niet meer overeenstemmen met de realiteit...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

“Art.136 Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.890 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2012 18:34

Als u het huurcontract mee ondertekent wordt u ook aansprakelijk indien de huur niet betaald wordt en of u er woont of niet.
Indien u er niet ingeschreven staat en niet tekent ..... verblijft u er slechts ( zoals een vakantieadres of een hotel) en zou men uw verblijf als een bezetting ten bede beschouwen. Vrederechter kan u dan op eenvoudige vraag andere partijen kunnen buitenzetten.
Als u ingeschreven bent en niet tekent .... woont u wettelijk daar maar contractueel niet. VR kan u ook op redelijk korte termijn buitenzetten.
Huurcontract en domicilie... u hebt alle voordelen van beide regelgevingen maar ook alle nadelen ...

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”