alleen gaan wonen en leefloon

sdke
Topic Starter

alleen gaan wonen en leefloon

#1 , 04 jul 2012 19:39

Mijn vriendin en ik gaan vanaf 1 september samenwonen, het huurcontract is al getekend door beide.. MAAR, normaal ging mijn vriendin 30 juni afgestudeerd zijn. Jammer genoeg is dit niet het geval en zal ze haar stage in augustus moeten opnieuw doen en haar examens in november/december en afstuderen in januari. Natuurlijk is dit een 'kleine' financiële ramp.

Kan zij een leefloon aanvragen? Dit zou ons financieel iets meer ruimte geven, maar ik ben bang dat ik te veel verdien, namelijk 1497 euro per maand. Heeft dit invloed op het leefloon dat ze kan krijgen, als ze een kan krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jul 2012 19:53

Ik denk idd dat uw loon te hoog gaat zijn om een leefloon te bekomen. Maar laat ze zeker een aanvraag doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 04 jul 2012 21:26

maar dan moet ze zich eerst laten uitschrijven bij haar ouders (die normaal instaan voor de financiele steun tot het afronden van haar studies). Het OCMW zal toch eerst bij de ouders nakijken of zij verder kunnen instaan voor haar.
Het OCMW zal geen ernstige reden tot behoeftigheid zien: de reden dat ze geld nodig heeft is dat ze nu al alleen wil gaan wonen voordat ze haar diploma heeft.
Daar zullen ze niet op ingaan. Mar je vriendin kan in die periode beter zelf als student bijklussen. Met zo'n 800 euro er bij moet dat lukken.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2012 22:24

Een getekend huurcontract wil niet zeggen dat men er gedomicilieerd is.
Studeert dus nog onder verantwoordelijkheid van ouders ...

j.demoor

#5 , 06 jul 2012 08:35

“Art.16.§ 1. Onverminderd de toepassing van het bepaalde in § 2, komen alle bestaansmiddelen in aanmerking van welke aard en oorsprong ook, waarover de aanvrager beschikt...”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

“Art.14.§ 1. Het leefloon bedraagt :1° 4763,17 EUR* voor elke persoon die met één of meerdere personen samenwoont.Art.34.§ 1. In geval de aanvrager gehuwd is en onder hetzelfde dak woont, of een feitelijk gezin vormt, met een persoon die geen aanspraak maakt op het genot van de wet, moet het gedeelte van de bestaansmiddelen van die persoon in aanmerking genomen worden, dat het bedrag overschrijdt van het leefloon bepaald voor de categorie van begunstigden bedoeld bij artikel 14, § 1, 1°, van de wet. Twee personen die als koppel samenleven vormen een feitelijk gezin...”(11 JULI 2002. - Koninklijk besluit houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

*geindexeerd 4763,17 x 1,02^12 = 6040,84/jaar = 503,40/maand

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

Die verplichting eindigt niet door het verlaten van de ouderlijke woning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Artis

#6 , 06 jul 2012 10:36

aanvraag LL is bij OCMW is ZINLOOS, inkomen van de partner gewoonweg te hoog.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”