Samenwonen en schulden

Tom_V
Topic Starter

Samenwonen en schulden

#1 , 18 jul 2012 09:58

Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe vriendin.
Stilaan denken we aan samenwonen omdat we elke dag bij elkaar zijn en van de huur van 2 app. willen reduceren naar 1.
Er is echter iets waar wij vragen bij hebben;
Mijn vriendin heeft schulden uit een vorige relatie waar ze nog enige tijd voor zal moet betalen.
Onze vraag hierbij is dat indien wij feitelijk samenwonend zouden zijn ik hiervoor mee zou kunnen opdraaien.
Dus wanneer er door pech een deurwaarder komt aanbellen, kan deze dan ook mijn spullen opschrijven of ophalen?
Zij leeft momenteel van een uitkering van het ocmw en werkt met een stappenplan en budgetbeheerder om alles in zo goed mogelijke banen te leiden. Kortom, we zouden dus graag beiden willen weten wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn.

Vast bedankt.

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 jul 2012 10:13

Om kort te zijn, ja, een deurwaarder kan ook uw spullen in beslag nemen als jullie samenwonen, tenzij u kan bewijzen (op het moment zelf) dat deze van u zijn. Dit laatste is vaak moeilijk, omdat u waarschijnlijk niet alle facturen nog heeft van uw spullen.

Tom_V
Topic Starter

#3 , 18 jul 2012 12:01

Om kort te zijn, ja, een deurwaarder kan ook uw spullen in beslag nemen als jullie samenwonen, tenzij u kan bewijzen (op het moment zelf) dat deze van u zijn. Dit laatste is vaak moeilijk, omdat u waarschijnlijk niet alle facturen nog heeft van uw spullen.
Dit bewijzen dmv facturen zal niet echt een probleem zijn voor mij denk ik, maar is een factuur genoeg? want heb me eens laten vertellen dat er ook een bewijs moet zijn van betaling...

Reclame

Turaki

#4 , 18 jul 2012 18:18

Vooral de datum en de naam op de factuur zijn belangrijk, maar een betalingsbewijs op uw naam kan ook helpen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”