Huis overkopen van partner

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huis overkopen van partner

#1 , 01 aug 2012 09:20

Een koppel woont feitelijk samen en ze hebben samen een huis gekocht (jaren geleden). Er zijn nu echter problemen in de relatie, maar beiden gaan in goede verstandhouding uit elkaar. Zij heeft echter genoeg spaargeld om haar ex-vriend uit de woning "uit te kopen", en ze hebben een overeenkomst over het bedrag daarvoor.

Nu is de vraag: hoe kunnen beiden dit op een voor hen zo goedkoop mogelijke manier regelen? Komt de "miserietaks" hier ook om de hoek kijken of speelt dit voor feitelijk samenwonenden geen rol?

Dit is een hypothetische vraag, dus naar de notaris stappen om te informeren is niet echt een mogelijkheid ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 aug 2012 10:27

Een mede-eigenaar van een onroerend goed kan steeds de andere eigenaars uitkopen. Als mede-eigenaar betaalt hij het zgn. delingsrecht ( ja , de miserietaks) op de totale waarde van het goed. Vanaf vandaag bedraagt die in Vlaanderen 2.5 % , to. de normale 10 % aan registratie. Voor zo'n verrichting is wel een akte bij een notaris nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 01 aug 2012 10:33

Dus met andere woorden, er zijn geen constructies mogelijk om de miserietaks te vermijden? (Buiten bij elkaar blijven dan, uiteraard ;) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Joeri_J

#4 , 01 aug 2012 10:45

Je kan in 'onverdeeldheid' blijven...

bvb:

pers A en B hebben woning, elk 50%

lening is €800/maand
geschatte verhuur is €900/maand

persoon A blijft er wonen.
persoon B verhuisd eruit.

persoon A betaald helft van huurwaarde 450€ aan B
persoon A en B blijven elk de helft van lening 400€ betalen aan de bank.

De titel "eigendom" blijft van beide, dus als persoon A ook uit het huis zou willen,
is de opbrengst van de woning 50-50

Nadeel:
- zolang je eigenaar zijt moet je meebetalen in 'grote' kosten.
- je moet dus goed overeen blijven komen !
- de waarde "huur" moet je samen kunnen beslissen (gelijk/meer/minder dan bedrag lening)
- de persoon die overblijft moet dit kunnen dragen...

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 01 aug 2012 11:20

Nadeel:
- zolang je eigenaar zijt moet je meebetalen in 'grote' kosten.
- je moet dus goed overeen blijven komen !
- de waarde "huur" moet je samen kunnen beslissen (gelijk/meer/minder dan bedrag lening)
- de persoon die overblijft moet dit kunnen dragen...
Inderdaad een tip, maar het tweede puntje geeft weinig zekerheid op termijn. Maar echt de eigendom van het huis van twee personen overdragen naar één van die twee, kan dus niet echt zonder de miserietaks te betalen, blijkbaar.

In ieder geval: iedereen bedankt voor de antwoorden, ik denk dat het voor mij wel duidelijk is zo (tenzij er toch nog iemand een "achterpoortje" weet).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”