Domicilie: ik naar buitenland, vriendin neemt huurhuis over

Deli
Topic Starter

Domicilie: ik naar buitenland, vriendin neemt huurhuis over

#1 , 08 aug 2012 21:41

Ik heb een vraagje.

Ik vertrek in het najaar voor 1 jaar naar het buitenland. Ik blijf mijn huurhuis behouden op mijn naam, en alle rekeningen (elek, water, internet...) blijven op mijn naam. Een vriendin van mij is nu toevallig 1 jaar op zoek naar een onderdak. Zij zou dus hier willen wonen en zal mij gewoon het totaal bedrag betalen. Nu wil zij wel graag haar domicilie hier plaatsen. Voor mij geen probleem, mijn huisbaas is op de hoogte en akkoord.

Maar ik vraag me af. Als ik mijn domicilie laat staan, en zij komt hier haar domicilie zetten, levert dat geen problemen op met belastingen, loon voor haar (ik werk niet in buitenland enkel zij heeft job), of andere problemen?

Als ik referentieadres neem, en zij dus hoofddomicilie, kan ik dan nog elek, telenet enz hebben op mijn naam? Want dan ben ik zogezegd uitgeschreven uit Belgie. Wat dan met mn ziekteverzekering en brandverzekering enz. Want ook dat staat op mijn naam.

Iemand meer info hierover hoe ik dit best aanpak zonder dat zij of ik in de problemen komen. Ik kan dit huis niet opzeggen, want zij heeft maar 1jaar iets nodig, en ik heb geen andere optie als ik terug kom uit buitenland, kan namelijk nergens terecht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 aug 2012 21:51

Als ik referentieadres neem, en zij dus hoofddomicilie, kan ik dan nog elek, telenet enz hebben op mijn naam?
Dat kan zonder probleem. U hoeft niet in B gedomicilieerd te zijn om hier een woning te bezitten of te huren.
Denk aan bijv. de talrijke Duitsers die een tweede verblijf hebben aan de Belgsche kust. Die hebben daar ook telenet en electriciteit op hun naam.
Laatst gewijzigd door roharro op 08 aug 2012 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tope

#3 , 08 aug 2012 22:14

Vraagje:
Stel dat die vriendin schulden heeft.
En ze domicilieert zich op zijn adres.
Loopt hij dan niet het risico dat heel zijn inboedel aangeslagen wordt?

Reclame

roharro

#4 , 08 aug 2012 22:18

Vraagje:
Stel dat die vriendin schulden heeft.
En ze domicilieert zich op zijn adres.
Loopt hij dan niet het risico dat heel zijn inboedel aangeslagen wordt?
Neen. Referentieadres is niet hetzelfde als wonen op zelfde adres.
Behoudt hij er wel zijn domicilie dan bestaat dat (mogelijke) gevaar wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2012 22:46

En hoe bewijst men dat de goederen niet van haar zijn? Gezien ze daar woont wordt onderstelt dat alles van haar is.
Het is net diegene die een referentieadres heeft die onderstelt wordt geen eigendom te hebben op dat adres.

Deli
Topic Starter

#6 , 08 aug 2012 22:47

Ik ben een haar en geen hem, ;-) haha!

Dus een referentie adres zorgt duidelijk voor minste problemen. Nu als het huurcontract op mijn naam blijft staan, en de wijkagent komt langs, die heeft daar toch geen inzage op hoop ik?

En noch ik noch die vriendin van me heeft schulden. Ze woont nog gewoon bij haar ouders hoor, dus ze gaat voor een eerste maal alleen wonen en wil het testen.

Tope

#7 , 08 aug 2012 22:48

Ik stel deze vraag omdat een vroegere collega van mij het volgende overkwam:

Hij had - wegens een langduriger verblijf in het buitenland - zijn appartement volledig bemeubeld verhuurd aan een koppel.
Daar er wel wat waardevols (antiek) tussen de inboedel zat, liet hij door de notaris een staat van inboedel opmaken (of hoe noemt men zo'n dokument?).

Toen hij die dag - net terug van zijn reis - naar zijn appartement ging kijken, stonden er voor zijn deur 2 verhuiswagens klaar om zijn hele hebben en houden op te laden!
Zijn huurders waren nl zelfstandigen met financiële problemen.

Gelukkig kwam hij net op tijd en kon hij bewijzen dat alles van hem was, want anders....
Laatst gewijzigd door Tope op 08 aug 2012 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Tope

#8 , 08 aug 2012 22:56

Kan die vriendin misschien haar adres niet bij haar ouders laten staan?
Het is toch maar voor één jaar, niet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 aug 2012 22:57

U hebt daar enkel nog een referentieadres ... U WOONT daar niet meer.
Uw vriendin WOONT daar dus heeft alle wettelijke rechten.
Feit dat u de huur betaalt dat moet u weten.
Feit dat zij daar woont onderstelt ook dat zij de bezitster is van alles wat daar staat.
U zal derhalve moeten bewijzen bij problemen dat het uw goederen zijn.
Er is geen enkele instantie die u zal moeten verwittigen mocht uw vriendin problemen hebben of krijgen.
Geen enkele deurwaarder zal bij uitvoeren van een vonnis diegene die een referentieadres op dat adres heeft verwittigen.

Maar als u de vriendin vertrouwt is er geen vuiltje aan de lucht.

Deli
Topic Starter

#10 , 09 aug 2012 00:37

Neen ze kan het daar niet laten, anders zou ik die vraag ook niet stellen ;-)

Alvast bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb voldoende info nu. Ik zal het verder regelen nu.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”