wat zijn mijn rechten?

fastbee51
Topic Starter

wat zijn mijn rechten?

#1 , 13 aug 2012 16:13

Ik woon met mijn 2 kinderen feitelijk samen in het huis van mijn partner.
We zijn mondeling overeengekomen dat ik alle rekeningen betaal van water, electriciteit, tv, internet, gas etc.
Hij betaalt mij maandelijks 100eur als vergoeding voor het eten. Ik betaal geen huur, maar vervang bijv kapotte lampen etc. op mijn kosten. Sinds een half jaar, komt hij echter zijn afspraak niet meer na en stort heel onregelmatig geld voor het eten.
Hij heeft onlangs gevraagd om het huis onmiddellijk te verlaten. Kan hij mij zomaar op straat zetten (wij zijn daar gedomicileerd)? Kan ik eisen dat hij zijn afspraak van betaling nakomt? Hoelang hebben we tijd om een andere woonst te zoeken? Wat gebeurt er indien ik de rekeningen van electriciteit (die allemaal op zijn naam staan) niet meer betaal? :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 aug 2012 17:13

Zolang u daar gedomicilieerd bent kan hij u niet buitenzetten. Mocht hij het slot veranderen mag u dit zelfs forceren om toegang te krijgen.

Daar er geen contract is, kan hij u wel vragen om te vertrekken. Dit doet hij best aangetekend, waarbij hij u minstens een maand moet geven om te vertrekken (maand begint op 1e van de maand volgend op ontvangen AS).
Vertrekt u dan nog niet, dan dient hij via de vrederechter te passeren om u buiten te zetten (wel op uw kosten). Blijft u dan nog na de termijn door de vrederechter gegeven, dan pas kan hij, mits inschakeling van een deurwaarder, u definitief en fysiek (politie dient hiervoor te zorgen) buiten te zetten.

Betreffende de afspraken voor eten (en nutsvoorzieningen), staat er iets op papier?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2012 18:05

Op wie zijn naam staan de rekeningen.
Politie verleent inderdaad de 'sterke arm' aan een deurwaarder.

begrip gezinswoning misschien van toepassing zijn er dusdanig problemen in uw relatie die psychische en fysieke druk onderstellen?

Reclame

nuspen

#4 , 13 aug 2012 23:17

Als de rekening van de electriciteit op zijn naam staat, moet hij ze betalen.
Hij is ook de enige die die rekening kan opzeggen, maar dan moet een eventueel openstaand saldo eerst betaald worden.
Aanmaningen en herinneringen om te betalen zullen ook aan hem gericht worden.
Dus als ik jou was, zou ik die rekeningen niet meer betalen.

fastbee51
Topic Starter

#5 , 14 aug 2012 09:11

Bedankt voor de berichten.
Er staat helaas niets op papier i.v.m. de afspraken voor eten e.d.
Al de rekeningen van de nutsvoorzieningen staan op naam van de partner.
Ik heb hem al meerdere malen gevraagd om te betalen voor het eten maar hij beweert dat hij het financieel moeilijk heeft en dus geen geld om te betalen.
Kan mijn partner plotseling vragen om huur aan hem te betalen voor onderdak, want daar heeft hij ook mee gedreigd?
Wat bedoelt u met begrip gezinswoning misschien van toepassing?
Psychische druk: mijn partner heeft een minderwaardigheidscomplex (mijns insziens)

Turaki

#6 , 14 aug 2012 09:25

Hij kan u wel voor de keuze zetten: huur betalen (best met een contract dan) of ergens anders gaan wonen (na het volgen van de juiste procedure).

Als de contracten voor de nutsvoorzieningen op zijn naam staan, en hij betaald u het eten niet terug, kan u omgekeerd die facturen niet meer betalen. In het ergste geval worden den de voorzieningen dan afgesloten (of beperkt, zoals budgetmeter elektriciteit). Ook zullen ze bij hem terecht komen voor eventuele inningen (denk deurwaarders en rechtszaken). Weet wel dat hiermee de situatie niet zal verbeteren, dus doe dit enkel als u van plan bent om toch te vertrekken.

Gezinswoning is niet van toepassing, want feitelijk samenwonend.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”