hoe verloopt uitkoping van huis precies

Floor V
Topic Starter

hoe verloopt uitkoping van huis precies

#1 , 14 sep 2012 19:17

Hallo,

Mijn ex-vriend en ik beslisten in maart om uiteen te gaan (niet getrouwd). We hebben samen een huis en twee kinderen. Het huis verbouwden we samen en de lening betaalden we elk de helft af.
We kwamen overeen dat hij in het huis kon blijven wonen, zodat de veranderingen voor de kindjes niet al te groot zouden zijn. Hij betaalt sinds mijn verhuis half juli de lening (ongeveer 700€) alleen af. De afspraak was dat hij ging informeren om mij uit te kopen; voor mij hoeft dat nog niet meteen, we zijn ook niet in ruzie uiteen gegaan en ik heb toch een huurcontract van 3 jaar dus meteen iets anders kopen komt er toch niet van.
Toch wil ik mij ook informeren en weten wat mijn rechten precies zijn als mede-eigenaar.
Waar heb ik recht op als hij mij uitkoopt? Op de helft van wat de woning waard is min de nog openstaande lening? Of zal het deel dat hij intussen alleen heeft afbetaald, daarvan afgetrokken worden? Dat laatste beweert hij dat de normale regeling is, maar ik vind dat eigenlijk niet eerlijk, want ik betaal ook evenveel aan huur en hoe langer hij wacht met mij uit te betalen, hoe minder ik uiteindelijk zou krijgen? Dat klopt volgens mij niet.
Dan nog iets, indertijd heeft zijn moeder de schrijfkosten 'geschonken'; zou dat bedrag dan ook afgetrokken worden van de waardeprijs van ons huis? Of enkel van het aan mij af te betalen deel?
Graag jullie adviezen en meningen... alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 14 sep 2012 20:33

Eigenlijk is alles mogelijk ... jullie moeten er gewoon over overeenkomen ... en zodra dat niet kan, gaan de poppen aan het dansen.

Hij heeft inderdaad alleen afbetaald en zou dat kunnen terugvorderen, maar dan kunt u op uw beurt een woonstvergoeding vorderen omdat u wel eigenaar bent maar geen genot meer hebt van de woning. Het één heft het ander een beetje op.

Er is NOG een factor: kan uw ex de lening wel alleen afbetalen ... en nog belangrijker: zal de bank toestemming geven om de lening volledig op hem over te zetten ... dat is niet zo evident. Het is niet omdat HIJ denkt dat hij het gaat kunnen afbetalen, dat de bank daarom direct akkoord gaat. Ik zou hem DAT eerst laten checken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Floor V
Topic Starter

#3 , 17 sep 2012 21:37

Dank voor je antwoord, Lenny.
Hoe zit dat juist met die bewonersvergoeding? Is dat de gangbare regel bij de zgn onverdeeldheid?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”