Ik kan best wat info gebruiken want mijn probleem is niet alledaags.
Sedert enkele jaren heb ik een goede vriendin waar het ontzettend mee klikt. Wij zijn beiden alleenstaande en hebben elk een kindje. Wij zorgen nu voor elkaars kinderen en wonen naast elkaar. Wij helpen elkaar waar mogelijk. aangezien zij een zware operatie heeft ondergaan, kan zij tijdelijk niet werken en heeft een leefloon als werkzoekende. Omdat wij zo vaak bij elkaar zitten en elk toch apart onze kosten moeten betalen, water gas, electriciteit, tv, enz.... hadden wij onlangs een gesprek en willen eigenlijk bij elkaar gaan wonen in een soort van cohousing. Dus als niet koppel zijnde, toch 1 woning betrekken die we dan zouden betrekken, met genoeg leefruimte en voldoende slaapkamers zodat wij elk onze privacy nog een beetje hebben, maar wel slechts 1 keer alle vaste kosten moeten betalen. Het idee was schitterend. Aangezien zij niet heel veel binnenkrijgt momenteel gezien haar medische toestand, is het wel fijn dat we de kosten kunnen halveren. Maar nu vernamen we links en rechts, dat als wij gaan samenwonen in 1 huis, al zijn we geen koppel en hebben we uiteraard, al helemaal geen samenlevingscontract, het toch financieel voelbaar gaat zijn. Niet zozeer voor mij, want ik werk viervijfde, maar vooral voor haar. Haar kinderopvang zou naar boven gaan, ze verliest haar verhoogd kindergeld en zou minder leefloon ontvangen als werkzoekende. Mijn eerste vraag ? Klopt dit ?
Mijn tweede vraag ? Bestaat er een mogelijkheid dat wij aparte weddes hebben en wij niet financieel voor elkaar zorgen ? Hoe is dit op te lossen. aangezien wij een huurwoning zouden betrekken, kunnen wij het huis niet officieel splitsen in een A en B gedeelte want wij mogen geen veranderingen aanbrengen aan de woning. En er zijn geen 2 badkamers en geen 2 keukens aanwezig. Bestaan er regels voor cohousing waar wij ons op kunnen beroepen ?
Alvast bedankt !