samenwonen als niet koppel zijnde en alle problemen daarrond

prutske007
Topic Starter

samenwonen als niet koppel zijnde en alle problemen daarrond

#1 , 17 sep 2012 14:54

Ik kan best wat info gebruiken want mijn probleem is niet alledaags.
Sedert enkele jaren heb ik een goede vriendin waar het ontzettend mee klikt. Wij zijn beiden alleenstaande en hebben elk een kindje. Wij zorgen nu voor elkaars kinderen en wonen naast elkaar. Wij helpen elkaar waar mogelijk. aangezien zij een zware operatie heeft ondergaan, kan zij tijdelijk niet werken en heeft een leefloon als werkzoekende. Omdat wij zo vaak bij elkaar zitten en elk toch apart onze kosten moeten betalen, water gas, electriciteit, tv, enz.... hadden wij onlangs een gesprek en willen eigenlijk bij elkaar gaan wonen in een soort van cohousing. Dus als niet koppel zijnde, toch 1 woning betrekken die we dan zouden betrekken, met genoeg leefruimte en voldoende slaapkamers zodat wij elk onze privacy nog een beetje hebben, maar wel slechts 1 keer alle vaste kosten moeten betalen. Het idee was schitterend. Aangezien zij niet heel veel binnenkrijgt momenteel gezien haar medische toestand, is het wel fijn dat we de kosten kunnen halveren. Maar nu vernamen we links en rechts, dat als wij gaan samenwonen in 1 huis, al zijn we geen koppel en hebben we uiteraard, al helemaal geen samenlevingscontract, het toch financieel voelbaar gaat zijn. Niet zozeer voor mij, want ik werk viervijfde, maar vooral voor haar. Haar kinderopvang zou naar boven gaan, ze verliest haar verhoogd kindergeld en zou minder leefloon ontvangen als werkzoekende. Mijn eerste vraag ? Klopt dit ?
Mijn tweede vraag ? Bestaat er een mogelijkheid dat wij aparte weddes hebben en wij niet financieel voor elkaar zorgen ? Hoe is dit op te lossen. aangezien wij een huurwoning zouden betrekken, kunnen wij het huis niet officieel splitsen in een A en B gedeelte want wij mogen geen veranderingen aanbrengen aan de woning. En er zijn geen 2 badkamers en geen 2 keukens aanwezig. Bestaan er regels voor cohousing waar wij ons op kunnen beroepen ?
Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 sep 2012 08:13

“Artikel 113,(aj. 2013) § 1. De in artikel 104, 7°, vermelde uitgaven voor kinderoppas zijn aftrekbaar onder de volgende voorwaarden:
1° de uitgaven hebben betrekking op het vergoeden van kinderoppas in de Europese Economische Ruimte buiten de normale lesuren tijdens dewelke het kind onderwijs volgt en moeten gedaan zijn voor kinderen die de leeftijd van twaalf jaar niet hebben bereikt;
2° de belastingplichtige verkrijgt beroepsinkomsten;
3° de uitgaven zijn betaald: ...
4° de belastingplichtige houdt de bewijsstukken ter beschikking van de administratie die de vaststelling mogelijk maken van:...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Het aftrekbaar bedrag uit art.113 wordt niet beïnvloed door het FEITELIJK samenwonen. Wat betaald wordt aan de kinderopvang is van contractuele aard en dient dus daar onderzocht.

“Art.41.Wanneer de rechthebbende een recht opent op de in artikel 40 bedoelde maandelijkse bijslag, wordt deze bijslag verhoogd met een bijslag van 34,83 euro voor het eerste kind, 21,59 euro voor het tweede kind en 17,41 euro voor het derde en de volgende kinderen, onder de volgende cumulatieve voorwaarden : -de bijslagtrekkende vormt geen feitelijk gezin in de zin van artikel 56bis, § 2...”(19 december 1939 Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).
Ze verliest dit verhoogd kindergeld door het vormen van een feitelijk gezin.

“Art.14.§ 1. Het leefloon bedraagt : 1° 4 400 EUR voor elke persoon die met één of meerdere personen samenwoont. Onder samenwoning wordt verstaan het onder hetzelfde dak wonen van personen die hun huishoudelijke aangelegenheden hoofdzakelijk gemeenschappelijk regelen. 2° 6 600 EUR voor een alleenstaande persoon en voor een dakloze die recht heeft op een in de artikelen 11, §§ 1 en 3, en 13, § 2, bedoeld geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie.”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

Uw samenwonen belet niet dat uw inkomsten EIGEN vermogen blijven.

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:...7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

prutske007
Topic Starter

#3 , 20 sep 2012 09:29

Dank je J. Demoor voor je toelichting !

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”