Uitkopen huis, wettelijk samenwonend

jbt
Topic Starter

Uitkopen huis, wettelijk samenwonend

#1 , 30 sep 2012 00:55

We hebben vorig jaar samen een huis gekocht (50-50 beschreven) en gaan uiteen. We komen wel nog overeen en zij wil niet moeilijk doen. Ik wil kijken of ik haar kan uitkopen maar ben niet zeker dat ik snap hoe alles in z'n werk gaat daarvoor. Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, maar ben er nog niet helemaal aan uit ... dus nog redelijk wat vragen...

Kostprijs woning 200k
Mijn inbreng: 40k
Haar inbreng: 25k
Hypothecaire lening 165k (waarvan openstaand kapitaal 160k)
De 30k extra hebben gediend voor notaris-, bank- en schrijfkosten + verhuis, wat werken, etc

Sowieso betaal ik haar de 25k die zijn ingebracht heeft...
In principe komt daar de helft vd restwaarde bij, maar die is negatief? 200 - 40 - 25 - 160 ...
Kunnen we zelf (samen) overeenkomen hoeveel ik haar betaal bij een uitkoop? Of zijn daar wettelijke bepalingen rond die gevolgd moeten worden?

Verder:
- Als dit zou doorgaan, moet de bank goedkeuren dat ik de lening overneem ... laten we er even van uitgaan dat dit geen probleem is
- Zij moet geschrapt worden als kreditnemer vd hypothecaire lening... aan die kwijting zijn dossierkosten verbonden (bij de bank - dit zou normaal beperkt zijn?). Maar van de hypethecaire lening is ook een akte waar notariskosten aan verbonden waren toen we het huis kochten. Gaat dit weer het geval zijn of is er geen notaris bij betrokken bij een kwijting? Zo neen, wat gebeurt er dan met die originele akte? Zo ja, over welk bedrag spreken we ongeveer?
- Uitkopen valt ook voor wetterlijk samenwonenden gewoon onder delingsrecht veronderstel ik? Dit is normaal 1% (of is dat intussen al vermeerderd? iemand een idee wanneer dit gaat gebeuren?)... maar zijn er verder nog andere kosten verbonden aan de uitkoop (honorarium, dossierkosten, evt toch registratierecht, ...)? Over hoeveel zou dit normaal in totaal gaan ongeveer (dus bovenop de 2k delingsrecht)?

bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding