Huwelijk en domicilie

nummer16
Topic Starter

Huwelijk en domicilie

#1 , 30 sep 2012 11:53

Beste mensen,

Eind dit jaar gaan mijn vriendin en ikzelf een huis kopen. We brengen elk 50 % van de waarde in.
Begin volgend jaar gaan we ook burgerlijk huwen.

Nu heb ikzelf reeds een woning in een andere gemeente.

Mijn vriendin zal eind dit jaar geregistreerd staan op het adres van de gekochte woning.
Ikzelf sta gedomicilieerd op het adres van de andere woning.

Nu mijn vraag: van het moment dat we gehuwd zijn ... moeten we dan op hetzelfde adres wonen?
Of kan mijn vrouw dan op het adres van de gekochte woning gedomicilieerd zijn en ikzelf in de andere woning.

Wij hebben beide een werk dat geografisch nogal uit elkaar ligt, dus zijn we de helft van de tijd op een
verschillend adres omdat dit praktisch uitkomt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 30 sep 2012 12:37

Gehuwden zijn tot samenwoning verplicht....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

nummer16
Topic Starter

#3 , 30 sep 2012 13:48

dus no way around?

Reclame

Creatief

#4 , 30 sep 2012 13:55

No! Jullie moeten dan éénzelfde domicileadres hebben. Wat je wel kan doen, de andere woning aftrekken van de personenbelasting en aangeven als tijdelijk verblijf omda die woning dichter bij je werk lligt.

nummer16
Topic Starter

#5 , 30 sep 2012 16:03

Normaal moet je naar verluidt voor en tweede woning bijbetalen in de personenbelasting.
Scheelt ongeveer een 1000 EUR extra personenbelasting per jaar.
Vermoedelijk vul ik het belastingsformulier dan verkeerd in?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 sep 2012 20:02

Weer dat misverstand.
Gehuwden kunnen perfect op een ander adres wonen.
Er zal echt geen deus ex machina met een vlammend zwaard uit de hemel neerdalen om hen in de ban te slaan...
Het enige gevolg is dat ze juridisch als feitelijk gescheidenen zullen worden beschouwd en ieder een aparte belastingsaangifte moeten indienen.

De enigen die de verplichting tot samenwonen kunnen inroepen zijn de gehuwden zelf en enkel tov elkaar.
Derden hebben daar geen enkele zeggenschap in!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nummer16
Topic Starter

#7 , 30 sep 2012 21:35

Interessant gegeven ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”