echtgenoot weg en weet niet waar

osas
Topic Starter

echtgenoot weg en weet niet waar

#1 , 04 nov 2012 21:22

Hoi,

Mijn echtgenoot is eind januari / begin februari bij ons weggegaan. (zoontje en ik)
Heb in maart ongeveer een melding laten opmaken bij politie dat echtgenoot de woonst heeft verlaten.
Echter staat zijn adres hier nog steeds en weet ook niet waar hij woont. Hij wenst dit niet te zeggen.
Over een scheiding wenst hij niet te praten, het enig wat hij zegt is dat alles in mijn handen ligt...
Wel wens ik even dit te vermelden. Echtgenoot heeft geen vast werk en geen recht op vervangingsinkomen.
Zelf moeten mijn zoon en ik uit de huidige woonst aangezien deze verkocht wordt.
Ik weet enkel niet wat ik wel en niet kan doen betreffende zijn adres aangezien we nog steeds gehuwd zijn.
Zoontje zal ingeschreven moeten worden in een andere school (start in januarie 2013).

Om alles financieel draagbaarder te maken was ik aan het overwegen om met een vriendin een appartmentje/huisje te delen... maar weet echter niet of dit nadelig kan spelen in de waarschijnlijk toekomstige scheiding. zeker wat de omgangsregeling van ons zoontje betreft.

Kan iemand mij hier wat meer info over kunnen geven?
alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 04 nov 2012 22:24

Wat u al had kunnen doen , was echtgenoot ambtshalve te laden uitschrijven bij dienst bevolking .
Dit om te vermijden dat , bij schulden echtgenoot een deurwaarder zou overgaan tot inbeslagname goederen bij u zelf .( zijn adres ) .
Aangezien woning verkocht wordt ( en u verhuist ) zal dit verder uw probleem niet meer zijn ( maar wel van de nieuwe eigenaar ) .
Het niet verblijven op hoofdverblijfplaats is domiciliefraude .

Een andere samenlevingsvorm ( huis delen met vriendin ) kan geen invloed hebben op echtscheiding of omgangsregeling .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

osas
Topic Starter

#3 , 04 nov 2012 22:31

Alvast bedankt!

Hem laten uitschrijven bij dienst bevolking kan ik dit nog steeds? Ik vermoed van wel.
Dit gewoon doen door naar de dienst bevolking van gemeentehuis/districthuis te gaan, veronderstel ik, samen met de melding van verlating woonst?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2012 22:45

District dus Antwerpen. Welk district?
U hebt een melding gemaakt dat is geen PV.
Bel of vraag eens aan uw kwartierinspecteur of hij weet heeft dat uw echtgenoot weg is?
Deze kan de procedure al starten met een Administratieve akte op te stellen: voorstel AACB wat wil zeggen: ambtelijke afschrijving bij collegiaal besluit en een PV voor inbreuk bevolking.
Echtgenoot wil zeggen gehuwd.

In dat geval is de vrederechter bevoegd.
De vrederechter kan u machtigen ergens ander te gaan wonen evenzo uw echtgenoot te verplichten zijn wettelijke onderhoudsplicht te voldoen.
Ga zeker ook naar de sociale dienst van het ocmw.
Waarom moet u uit het huis als het verkocht is?
Hebt u een aangetekend schrijven gekregen... dat de nieuwe eigenaar er zelf komt wonen?

http://www.startpuntscheiden.be/Vragen- ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrederechter_(Belgi%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/vrederechter-voorlopige-maatregelen" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

osas
Topic Starter

#5 , 04 nov 2012 23:00

Toch niet in Antwerpen of Berchem zelf...
Ik huur het huis van familie en in het contract staat dat indien zij het huis wensen te verkopen (wat ik opvoorhand wist) dat we moesten verhuizen.
En wens hierover ook niet moeilijk doen... wat het op dit moment voor mij wel in een lastige situatie brengt. wat betreft de rompslomp etc met echtgenoot... Wens echt niet door het verlaten van deze woonst extra problemen te verkrijgen... vandaar al deze vragen etc.

Dus gewoon naar het politiebureau gaan en hierachter vragen?

Franciscus

#6 , 04 nov 2012 23:13

Kwartierinspecteur start de procedure.
Als Hij afgeschreven is...deze procedure duurt wel enkele (6) maanden komt uw echtgenoot ook in de problemen wat oa zijn SIS kaart betreft.

osas
Topic Starter

#7 , 04 nov 2012 23:23

klinkt niet echt mensvriendelijk... Indien het echt niet anders kan dan zal dit misschien de enige oplossing zijn, maar zover hoop ik niet te hoeven gaan... Weet zelf niet of ik het over mijn hart zou krijgen... maar ach wat moet moet he
Ik zal alvast eens beginnen met langs sociale dienst ocmw te gaan en zien wat te doen.

Wat freelance hierboven vermeldde... hem ambsthalve laten uitschrijven in dienst bevolking is dit hetzelfde als de procedure die met de kwartierinspecteur van start loopt? of is dit nog een andere manier?

Franciscus

#8 , 04 nov 2012 23:44

Dienst bevolking wordt door u verwittigd en deze vragen een woonstonderzoek aan de politie.
Dat is bij de politie meestal een taak van de kwartier/wijkinspecteur (dus diegene die de administratieve zaken moet uitvoeren).
Dat het zes maanden 'kan' duren is omdat de wet voorschrijft dat er verschillende controles moeten gebeuren.
De eerste data 'kan' ook de data van uw melding zijn ...alleen dan de vraag of de kwartieragent dan een controle heeft gedaan.
Na x tijd moet de gemeente terug vragen om weer een onderzoek. Pas dan kan C B&S wettelijk schrappen.
Maar (in principe) staat vanaf het voorstel dat ook als dusdanig vermeld in het rijksregister ..... probleem is 'in principe' ...
Welke afdeling van politie?

freelance

#9 , 05 nov 2012 00:27

Ambtshalve laten uitschrijven is idd. zelfde procedure zoals ook door Franciscus gemeld .
Als u de woning binnenkort verlaat , dan HOEFT u dit niet te doen ( nee , is niet echt mensvriendelijk ; maar echtgenoot die u laat stikken ook niet ) .
Stel in dit geval uw familie best op de hoogte ( eigenaar woning ) , zoniet kunnen zij nog in de problemen komen .Iemand die daar een domicilie heeft , heeft nog altijd bepaalde rechten , ook al bent u ondertussen verhuist . Ook kunnen deurwaarders lastig komen doen bij nieuwe bewoners , want de geviseerde persoon is daar nog altijd gedomicilieerd .
Ook uw familie ( eigenaars ) kunnen ambtshalve uitschrijving aanvragen .
Gevolgen voor uw echtgenoot zijn dan niet alleen SIS kaart , maar gaan nog veel verder .

Voor uw familie / eigenaar is het zeker van belang de huur ook per aangetekend schrijven op te zeggen aan uw echtgenoot ( en dit dient te gebeuren .....op zijn domicilie adres ....) , zoniet blijft hij nog rechten aanhouden als huurder .

Voor u is het momenteel belangrijker om naar sociale dienst te gaan , en uw eigen wat zekerheid te verschaffen i.v.m. uitkeringen .Op uw echtgenoot zult u blijkbaar niet moeten rekenen , als hij geen vast werk of uitkering heeft . Zelfs niet bij vonnis van vrederechter bij een echtscheiding .

Franciscus

#10 , 05 nov 2012 00:33

Maar dan bestaat de vordering wel en staat men juridisch sterker.
Zolang de echtgenoot INGESCHREVEN staat is er geen enkel wettelijk bewijs dat de gehuwden uit elkaar zijn.
Bij schulden aangegaan door de partijen IS de datum van aangifte verlaten echtelijke woonst EN de vaststelling kwartierinspecteur en het opstarten van de procedure dus WEL belangrijk.
Vrederechter zal zich op die data kunnen richten.
Zijn vonnis geeft aan dat vanaf het aangenomen ogenblik er een feitelijke scheiding is. Leningen na die datum aangegaan kunnen dus door de andere partij afgewezen worden.
Deurwaarders weten wanneer ze dus niet meer aan die deur moeten staan.

freelance

#11 , 05 nov 2012 01:02

Daar heeft Franciscus dan ook weer gelijk in ...
Om te zaken niet op de spits te drijven , en in geval u uw echtgenoot telefonisch kunt bereiken zou ik dan eerder voorstellen om zelf eerst nog een gesprek aan te gaan , en hem te wijzen op bepaalde feiten ( u dient te verhuizen / kwestie domicilie / aangifte politie onvermijdelijk / echtscheiding mogelijk op komst / alle gevolgen voor hem ..) .
Maak hem dan duidelijk , dat het deze keer WEL in ZIJN handen ligt , in plaats van de uwe .
Uw echtgenoot begaat alle mogelijke fouten , maar (voorlopig ) blijft het nog altijd uw echtgenoot....

Quote : "Hij wenst dit niet te zeggen.
Over een scheiding wenst hij niet te praten, het enige wat hij zegt is dat alles in mijn handen ligt..."

j.demoor

#12 , 11 nov 2012 09:04

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat ‘domiciliefraude’ een wanbedrijf is,waarvoor u klacht kan neerleggen bij de politie.
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De vrederechter kan ONDER MEER de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen aan echtgeno(o)t(e) en kinderen. Hij kan ook een regeling treffen inzake omgangsrecht met de kinderen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan in principe dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

osas
Topic Starter

#13 , 27 nov 2012 19:41

heb mijn echtgenoot ondertussen laten uitschrijven... (naar sociale dienst van ocmw geweest) eveneens proberen contact op te nemen met hem wat betreft onze zoon, verblijfplaats etc. hem vermeld dat ze bezig zijn met zijn uitschrijving... (uitermate kwaad natuurlijk, wat ik eveneens begrijp. maar moet me toch ergens veilig stellen...?
Hij wenst nog steeds zijn adres niet door te geven, dus ik weet ook niet waar mijn zoon naartoe gaat buiten dat hij bij hem is. De verwijten van hem naar mij en mijn familie toe zijn niet mals vnl via sms etc...
Kan ik zeggen dat hij zijn zoon niet kan zien omwille van het feit dat ik niets van adres heb en ook de gemeente niet? Wat als er iets gebeurt (bvb niet op de mondeling overeenkomstige tijd en datum de zoon terug brengen of ik of hij krijgt een ongeluk en ik weet niet naar waar te gaan? (de zoon van hem afnemen is het laatste wat ik wens en wil, maar hij wenst ons zoontje ook niet bij mij thuis komen ophalen en tot voorkort spraken we af op een parking nabij de autostrade en dan werd zoontje steeds van de ene auto naar de andere verwisselt. nu snap ons zoontje dit nog niet maar wat als hij dit wel gaat doen?) en hij zegt dat hij eveneens niet weet waar ik woon... toch ben ik nog steeds niet verhuisd.
Iemand die hier raad rond weet.... mevrouw van sociale dienst raadde me aan om langs advocaat te gaan en heb reeds afspraak (over een week) vandaar dat ik graag alvast wat info zou wensen in te winnen.

freelance

#14 , 27 nov 2012 20:40

De best mogelijke informatie zal hier reeds geschreven zijn .
Zie de links van Franciscus :Bericht Geplaatst: 04 nov 2012 23:45
Zie :J.Demoor : vanaf Art. 223 en volgend .
De advocaat volgende week zal gelijkaardige zaken zeggen , en u bovendien helpen met de concrete uitwerking .
Dat u uw zoontje afgeeft aan de vader op een parking , en verder niet weet waar ze naartoe trekken is iets wat niet goed te praten valt .
Mogelijks kan vrederechter beslissen om omgangsrecht van vader te verbieden , zolang hij geen domicilie heeft .

osas
Topic Starter

#15 , 27 nov 2012 21:26

alvast bedankt voor de info...
wil enkel een veilige plek voor mijn zoon en me terug veilig voelen.
En mijn leven terug opbouwen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”