België verlaten, geen nieuwe domicilie?

GEVE81
Topic Starter

België verlaten, geen nieuwe domicilie?

#1 , 03 dec 2012 16:24

Ik ben van plan België te verlaten en ben m'n huis aan het verkopen.

Ik lees op de site van 'buitenlandse zaken' dat ik niet verplicht ben me bij een buitenlandse ambassade in te schrijven.
Dat betekent dat ik, na uitschrijving bij de gemeente, zonder domicilie ben. Dat kan dus?

Want ik weet inderdaad nog niet waar ik me ga vestigen (in welk land). De bedoeling is om
de eerste maanden verschillende landen te testen (terwijl m'n inboedel nog even in het reeds verkochte
huis blijft staan, in afwachting van de verkoopsacte bij de notaris).

- Vraag 1 is of bovenstaande kan?
- Vraag 2 is omtrent m'n wagen. Ik zit dan in het buitenland rond te rijden met m'n Belgische nummerplaat die ik pas opgeef eens ik me definitief in een bepaald ander land zal vestigen, waar ik de wagen dan inschrijf. Vormt dit dan een probleem?

Moeilijke situatie...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 03 dec 2012 16:38

Ik weet niet of je autoverzekeraar ermee akkoord zal gaan dat je geen domicilie meer hebt.

Wat mij het meest aangewezen lijkt is dat je je uitschrijft in de gemeente en dan tijdelijk een referentieadres in België neemt tot je ergens in het buitenland gesetteld bent. Op die manier blijf je ook in orde met banken en andere instellingen waar je tijdelijk nog mee te maken hebt.
Zo ben ik 9 maanden referentieadres geweest voor vrienden die naar het buitenland emigreerden maar in het begin nog geen adres hadden daar.
Elk natuurlijk persoon kan een referentieadres geven, een familielid of een vriend. Je post laat je dan naar daar sturen.

http://www.elfri.be/referentieadres

freelance

#3 , 04 dec 2012 01:03

Zie ook : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=43342" onclick="window.open(this.href);return false;
Zonder domicilie adres ben je een vogel voor de kat .
Wat is de link naar "Buitenlandse Zaken" , waar u dat gelezen hebt ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

GEVE81
Topic Starter

#4 , 04 dec 2012 09:40

dat je je niet verplicht in het buitenland moet inschrijven bij de ambassade staat hier

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... w_vertrek/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Opgepast: hoewel de inschrijving op een ambassade of consulaat niet verplicht is, valt ze wel aan te raden om praktische redenen: mogelijkheid tot afgifte van een identiteitskaart of consulaire attesten (bijv. attesten van woonst, nationaliteit, ...), efficiëntere consulaire bijstand in geval van nood, gemakkelijkere afgifte van reispaspoorten, enz."

voor welke kat zou ik dan een vogel zijn? Dat is me niet duidelijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2012 18:32

Uw verzekering ...naar waar gaat men de rekening sturen.
Geen inschrijving in België ..... wil zeggen ambtelijke schrapping wil zeggen nummerplaat wordt eveneens geschrapt.
Autobelasting niet meer betaald.
Evenzo uw SIS kaart enz enz.

freelance

#6 , 04 dec 2012 20:10

Het is idd. juist wat Buitenlandse zaken schrijft , dat u niet verplicht bent enz.....
Maar de eerste regel in die tekst zegt wel :
"In principe moet elke Belg die zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland wil vestigen, ...."
Uit uw post blijkt niet of u die intentie hebt .( of wanneer ) .
Indien u een hele tijd op voorhand reeds een uitschrijving doet van domicilie , dan zijn de gevolgen daarvan uitgebreid te lezen op het forum ( zoek op "domicilie ") . Zie ook Franciscus.
Denk ook aan uw verkoopsakte . Als daar een adres op staat die u niet meer hebt op dat ogenblik, dan is dit schriftvervalsing .
U ziet , wij zouden echt niet willen dat u een vogel voor de kat wordt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 dec 2012 22:55

Uw SIS kaart is trouwens niet geldig in het buitenland.

Tope

#8 , 05 dec 2012 00:12

Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die zich zonder meer in een avontuur storten, want ik zou dit nooit durven.
Ik zou mij in het buitenland geen moment gerust voelen
Kan je de verkoop van je huis niet uitstellen tot je zeker weet in welk land je je wil vestigen?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”