feitelijk samenwonen, huis kopen, mogelijkheid tot inkopen

Sileau
Topic Starter

feitelijk samenwonen, huis kopen, mogelijkheid tot inkopen

#1 , 17 dec 2012 21:12

Hoi

De situatie:
Ik en mijn vriend hebben een woning gekocht. Hoogst waarschijnlijk zullen we om verschillende redenen feitelijk samenwonen.
Om het simpel te houden: aankoopprijs huis: 200 000 euro.
Van mijn kant: volledig eigen inbreng: 100 000
Vriend: leent het volledige bedrag van 100 000
Het huis zal dus uiteraard 50/50 geschreven worden.

Nu had ik graag nog een aantal zaken op papier gehad, met name:
- dat ik nooit kan opdraaien voor de schulden van mijn vriend. Ik vrees echter dat de hypotheek op het volledige huis zal liggen, niet op de helft? Kan dit opgelost worden?
- dat wanneer ik overlijd, mijn erfgenamen (met name mijn familie) mijn deel krijgt. Dit lijkt mij geen probleem, aangezien het om feitelijke samenwonen gaat?
- dat wanneer ik of mijn vriend overlijden, de langstlevende de erfgenamen van de overledenen kan uitkopen. Dit vinden we erg belangrijk. Nu weten we echter niet wat we hiervoor precies moeten vastleggen: wederzijdse optie tot aankoop, voorkooprecht of voorkeurrecht? Of andere mogelijkheden?

Iemand raad? Alvast erg bedankt...!
Laatst gewijzigd door Sileau op 18 dec 2012 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 dec 2012 22:46

Bij feitelijk samenwonen is er een situatie van scheiding van goederen : ieder heeft zijn eigen vermogen en eigen schulden.
Zij erven niet van mekaar. Via testament kan vb. het vruchtgebruik van de woning vererfd worden aan mekaar. (Dit is automatisch bij wettelijk samenwonen) De langstlevende kan dan simpel de erfgenamen uitkopen. Die kan toch zelf levenslang blijven wonen. De erfgenamen zullen dat geld aanvaarden , dan hebben ze iets. Een hypotheek wordt idd genomen op een volledige woning , u zal moeten akkoord zijn voor de hypotheek. Misschien zelf ook een kleine lening nemen. Misschien voor fiscale aftrek!?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sileau
Topic Starter

#3 , 17 dec 2012 23:17

Heel erg bedankt voor uw reactie.

Nu willen we echter elkaar niet het vruchtgebruik geven aan elkaar bij overlijden... Het is namelijk zo dat mijn ouders voor een deel van mijn helft mee financiëren, en dat zij graag willen dat wanneer ik overlijd, zij gewoon hun deel terug krijgen. Ze zouden het bijvoorbeeld niet zien zitten dat mijn vriend in het huis kan blijven wonen (vruchtgebruik) en bij manier van spreken na een maand zijn nieuwe vriendin erbij intrekt. Het huis is ten slotte voor een deel door hun harde werken betaald.

Overigens wat de hypotheek betreft... ik ben nog student en zal bijgevolg geen lening (kunnen) aangaan... Vandaar.

Het komt er dus eigenlijk op neer:
50% van A, volledige eigen inbreng (student + deel ouders)
50% van B, volledig geleend bedrag

-> wanneer we uiteen gaan, wil A de 50% van B kunnen uitkopen
-> wanneer B sterft, wil A de 50% van de erfgenamen van B kunnen uitkopen
-> wanneer B onnozel begint te doen, wil A in geen geval voor zijn schulden moeten opdraaien...

Ik (A) wil dus eigenlijk gewoon mijn 50% veilig stellen + steeds de mogelijkheid hebben de 50% van B in te kunnen kopen...

Alvast bedankt voor jullie raad!

Reclame

Sileau
Topic Starter

#4 , 17 dec 2012 23:21

Oja, voor alle duidelijkheid, ik ben reeds bij 2 notarissen langs geweest, maar ben er nog steeds niet uit. Is mijn vraag dan zo ongewoon :D?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”