Samenwonen

nance
Topic Starter

Samenwonen

#1 , 18 dec 2012 10:11

Ik zou graag meer weten over samenwonen.
Men vriend zit in collectieve schuldenregeling.
Als hij bij mij komt wonen sta ik daar dan mee voor in?
Ik heb men eigen woonst en wil die niet kwijt raken door iemand die ooit schulden gemaakt heeft.
Kunnen ze mij aansprakelijk stellen voor de schulden die hij met zen ex vrouw gemaakt heeft?
Wat als we gaan samenwonen? alles laten op papier zetten bij notaris of advocaat?

Alle informatie hieromtrent is welkom!!!!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
v950511

#2 , 24 dec 2012 15:52

De beste manier om je veilig te stellen tegenover de schuldeisers van je partner is ervoor te zorgen dat hij met zijn schuldeisers een regeling treft om zijn schulden af te betalen.

Verder kun je je tegenover elkaar (niet tegeover elkaars schuldeisers) beveiligen door vóór je gaat samenwonen een inventaris op te maken van alle goederen met vermelding van de eigenaar. In die inventaris laat je zo goed mogelijk de oorsprong van de goederen noteren, en je voegt er alle bewijsstukken bij die je hebt.

Je kunt de inventaris zelf opstellen en laten registreren. Samenwoners kunnen het beste lijsten aanleggen van al hun goederen, in twee exemplaren, en ze beiden ondertekenen en regelmatig bijwerken. Zo'n lijst ga je, telkens ze bijgewerkt is, laten registreren op het Kantoor der Registratie van je gemeente (http://www.fiscus.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; voor adressen van de federale administratie).

Je kunt ook de hulp van een notaris of gerechtsdeurwaarder inroepen bij het opstellen van je inventaris.

Je kunt ook een 'samenlevingscontract' maken, waardoor je zoveel mogelijk bewijsproblemen voor de toekomst uitsluit.

De schuldeiser van je partner kan de goederen die je SAMEN bezit (in onverdeeldheid) wel in beslag nemen, dat wil zeggen laten noteren door een gerechtsdeurwaarder, maar hij kan ze niet verkopen zolang de andere partner zich daartegen verzet. De schuldeiser kan de verdeling van de onverdeeldheid tussen jou en je partner niet eisen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”