Koppel uiteen, agressie, gn werk, gn huis, wat met kind?help

Me-Online
Topic Starter

Koppel uiteen, agressie, gn werk, gn huis, wat met kind?help

#1 , 26 dec 2012 17:10

Hallo

Situatieschets:
Ik ben de peter/nonkel van het kindje (6jaar) van mijn broer.

Mijn broer (26j) heeft in het verleden veel fouten gemaakt, veel schulden gemaakt, is daar voor in schuldbemiddeling gegaan en is uit schuldbemiddeling sinds september 2012. Sinds 7 jaar is hij met een meisje samen, die samen heeft geholpen om zijn schulden af te betalen, daar heeft ie ook een kindje mee, mijn petekindje.

Momenteel is mijn broer werkloos, reed rond met auto zonder rijbewijs/verzekering (gisteren is ie daar mee gepakt), rookt weed (meer weten we niet), en kan zeer agressief uitvallen.

Sinds vorige week is dat koppel uiteen. Hij heeft een ander (buurmeisje).. Natuurlijk zijn we nu heel veel te weten gekomen wat daar gebeurde in dat gezin, maar als ik dat allemaal moet uiteen zetten ben ik een paar uur verder...
- drugs
- vreemd gaan
- webcamverhalen
- hij sloeg zn vriendin soms
- ...
vanalles, gewoon teveel om op te noemen, ongelooflijk.

Nu zit hij dus nog in hun gehuurde appartement, die huur kan hij niet betalen want zn ex-vriendin woont tijdelijk terug bij haar ouders en gaat voor zichzelf iets zoeken, die wilt in geen geval meer terug.
Hij wilt haar wel terug en heeft daar alles voor over, maar zij dus niet.

Nu kreeg ik net te horen dat de ouders van zn ex-vriendin vanaf 07/01 via de rechtbank het hoederecht gaan opeisen over het kindje (hoederecht voor de moeder), want blijkbaar kun je geen hoederecht krijgen als je geen onderdag/huis hebt, werk hebt, geld hebt.
--> Hij heeft dus niks, en zij kan bij haar ouders terecht, voor mij is het dus duidelijk wat daar gaat gebeuren, kleine naar de moeder

Van 1 ding ben ik zeker, dat is, als mn broer dit te horen krijgt gaan er ongevallen gebeuren. Vraag me niet wat, maar het zou de krant kunnen halen, zo ken ik hem...

Ik en mn ouders weten nu niet wat doen, hebben wij ook ergens recht op de kleine? Kan ik iets aanvechten?
Hoe moeten wij ons opstellen in deze zaak? Mijn broer is moeilijk te verdedigen, maar we kunnen toch ook niet zomaar aansluiten bij zn ex-vriendin en ons tegen hem opstellen?

Wat zijn de voorwaarden op hoederecht te krijgen?
Kan ik, als peter, nonkel, broer van de vader, iets eisen?
Kan het volledige hoederecht zomaar naar de moeder gaan?

pffff, het is een verhaal, waar ik hier heel lang over kan vertellen, ik hoop dat jullie ons toch wat raad kunnen geven in deze zaak... Ik denk dat niemand nog veilig is binnen zijn familiekring... :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 dec 2012 10:06

Om te beginnen, hoederecht bestaan niet meer. Er is enkel nog een omgangsrecht, dat normaal 50/50 wordt vastgelegd. Een andere regeling kan echter door de rechter worden uitgesproken, waarbij naar alles wordt gekeken wat relevant is. Dit kan ook onder voorwaarden, zoals een tijdige regeling tot de situatie veranderd is (bv vinden van een goede woning).

Als peter (of oom) kan u ook omgangsrecht vragen, als u een bijzondere affectieve band heeft met het kind (artikel 375bis BW). Maar in eerste instantie zal u met uw broer moeten overeenkomen, en enkel als die dit niet wil toestaan kan u dit voor de rechtbank vragen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2012 13:07

Heeft uw broer kind erkend?
Moeder heeft zo wie zo ouderschapsrechten.
Als ouders hierin willen tussenkomen kan dat mogelijk een aanwijzing zijn dat ze 'het ouderlijk gezag' willen opnemen ipv de moeder.

Gezien situatie door u beschreven : geweld en drugs kan de moeder ook maatregelen vragen tegen de feitelijke vader. Net zoals belanghebbende derden dat eventueel ook kunnen doen naar beide ouders toe.

Reclame

Me-Online
Topic Starter

#4 , 27 dec 2012 16:10

Kan ik een voogdij aanvragen? Je weet maar nooit?

Of kan je dat ook doen op het moment dat zich een groot probleem voordoet waarvoor een voogd nodig gaat zijn in de toekomst?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2012 13:46

Beide ouders zijn niet uit de ouderlijke macht ontzet dus is de kans dat u 'voogd' kan worden heel klein.
Echter indien jeugdrechtbank een beslissing zou nemen kan u wel aangeduid worden als de persoon waar het kind kan/moet verblijven.
Zo verbied niets u om uzelf als contactpersoon en plaats op te geven indien omgangsrecht een probleem zou zijn om het kind in een neutrale omgeving te laten verblijven

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”