Vragen over eigen onroerend goed gekocht na huwelijk?

scheko
Topic Starter

Vragen over eigen onroerend goed gekocht na huwelijk?

#1 , 29 dec 2012 15:30

Ik ben gehuwd volgens het wettelijk stelsel en heb cash geld verworven van mijn ouders via een schenking.
Hiermee zou ik een onroerend goed willen kopen op eigen naam en dit verhuren.
Hoe zorg ik er best voor dat dit tot mijn eigen vermogen blijft? (notariele akte of addendum toevoegen aan huwelijkscontract of....)
Volgens het wettelijk stelsel zijn de inkomsten hiervan voor de gemeenschap, dus de huur gaat naar de gemeenschappelijke rekening.
Wat als ik kosten heb aan het onroerend goed als het al verhuurd is(kleine: vb: nieuwe boiler of grote zoals een reparatie van het dak): moet dit van mijn eigen vermogen komen of wordt dit ook bekostigd door de gemeenschap?

Klopt het dat dit een goede manier is om mijn eigen vermogen te beschermen(ik zou naast het 'schenkingsgeld' misschien ook een deel van mijn eigen spaargeld van voor mijn huwelijk gebruiken om het onroerend goed te kopen) of bestaan er nog beter manieren....?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 dec 2012 17:25

Om te beginnen : alle dokumenten laten opmaken op uw naam alleen. Duidelijk in de akte laten opnemen dat u de aankoop betaalt met gelden uit uw eigen vermogen. Alle kosten van die woning betaalt u best met uw eigen gelden. Als u die vanuit de gemeenschap betaalt , ontstaat er een schild van uw vermogen aan de gemeenschap. Dat moet u vermijden. Indien u concrete plannen hebt , is het wel best dat u uw notaris daarvan op voorhand in kennis stelt.
Het is mogelijk om enkel de netto huur in de gemeenschap te brengen. De verzekering , O.V. en derg. worden dan betaald met de ontvangen huur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”