We zijn wettelijk samenwonend en hebben een samenlevingscontract laten opstellen door de notaris.
Het huis werd gekocht door mijn vriend voor onze relatie begon. We woonden eerst samen in een appartement dat ik huurde en zijn nadien samen in het huis getrokken, en hebben het samen verbouwd.
De lening voor de aankoop van het huis staat op naam van mijn vriend. De lening voor de verbouwingswerken staat op beide namen.
We betalen beiden elk de helft van beide leningen.
In het samenlevingscontract werd opgenomen dat mijn vriend mij de helft van de kosten nog moet van het samenwonen in het appartement, ik hem nog de helft moet van de lening van de aankoop van het huis - van de periode dat hij ze nog alleen betaalde. Daarnaast staat er ook in opgenomen dat ik sinds het samenwonen in het huis de helft van de lening (aankoop) mee afbetaal. Tot slot nog enkele andere zaken erin opgenomen (ivm samen kosten delen etc.).
Er is een schuldsaldoverzekering langs beide zijden op de verbouwingslening; als 1 van beiden sterft, is die lening afbetaald. Omdat de lening van de aankoop op mijn vriend zijn naam staat, kon er enkel eenzijdig een schuldsaldoverzekering; als hij sterft, is de lening afbetaald.
Ik vraag me af wat er gebeurt moesten we uit elkaar gaan of 1 van beiden sterft:
-als hij sterft, heb ik al de tijd mee afbetaald aan het huis, maar zal het huis naar zijn ouders gaan?
-als ik sterf, moet hij sowieso de lening van de aankoop nog verder afbetalen -- is hier toch een oplossing voor?
We zijn sowieso van plan om te trouwen (maar niet direct). De vraag is wat we kunnen doen om elkaar veilig te stellen..
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het huis niet naar zijn ouders gaat wanneer hij sterft? Is er een mogelijkheid om het huis op beide namen te krijgen, alsook de lening van de aankoop, zodat het huis is afbetaald als ik sterf en het huis mij toekomt (en niet zijn ouders) als hij sterft?
Voor wanneer we gaan trouwen; welk stelsel is hier de beste optie?
Kan iemand ons adviseren?
We zouden het erg appreciëren...
Alvast bedankt!