Contactverbod via vrederechter?

jmi17
Topic Starter

Contactverbod via vrederechter?

#1 , 02 feb 2013 23:29

Hoi,

ik heb volgende vraag: kan een vrederechter een contactverbod uitspreken wanneer je daarom vraagt?
Het is immers zo dat mijn ouders mij voor de vrederechter willen dagen, omdat ze mij uit het ouderlijk huis willen zetten.
Ikzelf ben vooraan in de twintig jaar. Deze tekstruimte is veel te kort om alles gedetailleerd weer te geven en het is bovendien ook erg privé.
Maar het komt er op neer dat onze gezinssituatie al jarenlang stroef verloopt waarbij ook kindermishandeling in het spel was vroeger. Ook nu zijn mijn ouders nog steeds agressief tegen mij, vooral verbaal momenteel dan. Toch wanen zij zich in de slachtofferrol. Zelf begrijp ik er niets van. En nu hebben zij er genoeg van dat ik hen niet kan vergeven om wat er vroeger allemaal gebeurd is. Helaas hebben zij te veel brokken gemaakt waardoor ik het hen inderdaad niet kan vergeven. En ze blijven mij het leven maar zuur maken. Nu dreigen zij ermee om mij uit het ouderlijk huis te zetten via de vrederechter. Of ze dat effectief menen, weet ik niet. Wel is het zo dat ze in het verleden al vaker dreigingen hebben geuit naar mij toe. Maar tot zover de situatie en terug naar mijn vraag. Stel dat de vrederechter geloof hecht aan hun verhaal en dat hij/zij me inderdaad aanziet als een persoon die zijn ouders het bloed onder de nagels uithaalt en hij/zij me uit het ouderlijk huis ontzet, kan ik dan ook vragen om een contactverbod uit te spreken voor mijn ouders (dwz dat ze mij nooit mogen contacteren op eender welke manier en niet in mijn buurt mogen komen)? Zo ja, is de kans groot dat de vrederechter mij daarin volgt? Of moet dit via een andere soort rechter? Persoonlijk kan het mij weinig schelen als ik het huis moet verlaten, tenslotte ben ik op de leeftijd dat je toch op eigen benen gaat staan maar ik had er liever nog wat mee gewacht om financiële redenen. Maar dan wil ik ook niets meer te maken hebben met mijn ouders als ze het dan toch zo hard willen spelen. Bovendien ben ik tamelijk bang dat ze mij volledig willen kraken, ook als ik elders woon. Vandaar dus mijn vraag tot een contactverbod. Dit is iets waar ik al wekenlang over nagedacht heb, dus het is zeker niet impulsief. Ik wil niet gestalkt worden door mijn ouders, want ze hebben me al duidelijk gemaakt dat ik "nog wel van hen zal horen" wanneer ik elders woon. En dat klonk tamelijk dreigend moet ik zeggen.
Iets in mij zegt ook dat mijn ouders gaan terug krabbelen als ze horen dat ik de rechter vraag om een contactverbod. Tenslotte zijn ze hun "pispaal" dan helemaal kwijt.

Ik hoop dat jullie meer weten hierover?

Bedankt alvast.

Jmi17

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 02 feb 2013 23:57

Deze eens lezen :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

en vrederechter : http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Een geding aanhangig maken bij een rechtbank , veronderstelt dat minstens één partij bewijzen heeft .
Op basis van vermoedens ( en van hetgene zomaar verteld wordt) , kan een rechter niet oordelen .
Welke " bewijzen " denkt u dat er in uw geval kunnen zijn ? ( zowel van de ene als de andere partij ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jmi17
Topic Starter

#3 , 03 feb 2013 00:45

Dus als ik het goed lees kan een vrederechter geen contactverbod uitspreken?
Hoe bekom ik dat dan het beste?

En wat die bewijzen betreft: zowel mijn ouders als ik zijn in het verleden al bij verschillende instanties (psychologen, huisarts,...) geweest. Ook is de politie al enkele keren geweest, omdat mijn ouders hen hadden gebeld. Maar daar is nooit een arrestatie of wat dan ook van verder gekomen. Dus buiten evt. één of meerdere PV's is er niets voor zover ik weet. Alleen beweren mijn ouders wel dat ze via de huisarts de nodige bewijzen zouden hebben dat ik hen slaag. Maar naar mijn gevoel is dat eerder een leugen. Het klopt wel dat er huiselijk geweld was in het verleden, maar nooit in die mate dat zij letsels opgelopen hebben. Ikzelf daarentegen wel, maar helaas ben ik toen nooit naar de huisarts gestapt. Het is wel zo dat mijn voormalige huisarts op de hoogte was van de problematiek, maar dan vooral in het kader van psychologische hulp. Ik heb wel een document ondertekend dat opgesteld was door mijn ouders met enkele regels (bvb job hebben tegen een bepaalde datum,...) en als ik daar niet aan voldeed tegen 23/2/2013 dan trekt men dus naar de vrederechter. Ik ben wel zo dom geweest van dat te ondertekenen... Als ik het niet ondertekende trok men sowieso naar de vrederechter. En met mijn stomme kop ben ik daar dus ingetrapt :(
Enkele vrienden van mij weten wel hoe ernstig de problemen zijn thuis, maar daar stopt het dan ook. Dus ik heb helaas niet echt bewijzen tegen hen, althans geen die in mijn voordeel spreken. Maar wil dat dan zeggen dat ik me niet bedreigd kan voelen door hen? En als de vrederechter een contactverbod niet kan uitspreken, kan hij/zij dan als alternatief wel de regel opleggen dat mijn ouders mij met rust moeten laten en zo niet dat er dan bij niet-naleving van deze regels een contactverbod volgt?

Reclame

freelance

#4 , 03 feb 2013 01:08

Hangt er van af wat u gelezen hebt ( of niet ) .
indien er ernstige redenen , of aanwijzingen ( bewijs ) zijn , kan een vrederechter wel degelijk een contactverbod opleggen .
Ook kan de vrederechter er voor zorgen dat u de woning binnen X maand moet verlaten ( indien aantoonbare redenen ) .

Maar u begeeft zich op erg glad ijs . Als u de gelinkte topic zou gelezen hebben , zou u gelezen hebben dat deze persoon gecolloceerd is geweest .
Dit wil zeggen : gedwongen opsluiting in een psychiatrische instelling . Kijkt u daar naar uit ?
Ook uw ouders kunnen de vrederechter vragen om u in psychiatrische observatie te plaatsen ( alweer met degelijke aanwijzingen ) .
Anderzijds met een contactverbod : hoe denkt u dit te doen naleven , als ze zich daar ( eventueel op subtiele wijze ) niet aan houden .

Huisartsen hebben geheimhoudingsplicht over medische dossiers .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jmi17
Topic Starter

#5 , 03 feb 2013 01:20

Hangt er van af wat u gelezen hebt ( of niet ) .
indien er ernstige redenen , of aanwijzingen ( bewijs ) zijn , kan een vrederechter wel degelijk een contactverbod opleggen .
Ook kan de vrederechter er voor zorgen dat u de woning binnen X maand moet verlaten ( indien aantoonbare redenen ) .

Maar u begeeft zich op erg glad ijs . Als u de gelinkte topic zou gelezen hebben , zou u gelezen hebben dat deze persoon gecolloceerd is geweest .
Dit wil zeggen : gedwongen opsluiting in een psychiatrische instelling . Kijkt u daar naar uit ?
Ook uw ouders kunnen de vrederechter vragen om u in psychiatrische observatie te plaatsen ( alweer met degelijke aanwijzingen ) .
Anderzijds met een contactverbod : hoe denkt u dit te doen naleven , als ze zich daar ( eventueel op subtiele wijze ) niet aan houden .

Huisartsen hebben geheimhoudingsplicht over medische dossiers .
Ik kan een kopie vragen uit mijn medisch dossier, dan kan ik dan op zijn minst al voorleggen.

Ik heb gelezen dat hij gecolloceerd is geweest en ik weet ook wat dat is, maar ik zou niet weten met welke reden een rechter mij dat kan opleggen. Vanuit mijn studies heb ik wellicht zelf een grotere kennis en ervaring over en met psychiatrie dan een vrederechter en ik kan me dus geen redenen bedenken. Dan zou ik ook een collocatie kunnen vragen voor mijn ouders. Dat zou even absurd zijn zonder echte bewijzen.

En met het contactverbod: als mijn ouders dat niet naleven, dan is het simpel en dien ik klacht in bij de politie. Bij mijn weten is dat nog altijd strafbaar? Check de voorlaatste (of 6e) aflevering van De Rechtbank waarbij een man ook voor de onderzoeksrechter moest verschijnen toen hij "toevallig" zijn ex opmerkte en daarop begon te roepen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2013 13:10

U hebt geen contract dus kunnen de eigenaars u daar buiten zetten via procedure vrederechter .
U hebt enkel een 'bezetting ten bede' dus u mag daar wonen maar het geen wettelijke noch contractuele verbintenis.
Dat wil echter NIET zeggen dat de rechter om die reden daarop in zal gaan want ouders hebben een onderhoudsverplichting naar hun kinderen toe (en omgekeerd).
Rechter zal ook nazien OF u in staat bent (studie/werken) om financieel op eigen benen te staan.
Uiteraard zal de rechter ook rekening houden met de psychologische elementen de 'relatie' in het verleden.
Het kan dus zijn dat de rechter uw ouders zal verplichten om gedeeltelijk mee in uw onderhoud te voorzien.
Maar alles hangt af van de feitelijkheden.

Wat de huisarts betreft deze zal een attest moeten afleveren niet ouder dan waaruit zou blijken dat uw geestestoestand een gevaar voor uzelf of andere inhoud.
Maar dan moet u een dagvaarding van vredegerecht ontvangen.
Staat er werk hebben of werk zoeken als u bent ingeschreven bij VDAB en RVA voldoet u aan de voorwaarden.

PS van waar de kennis psychiatrie?

Ga in elk geval ook langs het OCMW van uw gemeente vraag de sociale dienst die kunnen u ook info geven.
Ook volgende linken eens lezen:
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... &imgcn.y=6" onclick="window.open(this.href);return false;

jmi17
Topic Starter

#7 , 03 feb 2013 22:15

Franciscus,

bedankt om te reageren.

Er is inderdaad geen contractuele overeenkomst. Wel heb ik dat document getekend waarbij ik instemde met de regels die men ouders mij wilden opleggen (o.a. werk hebben tegen 23/2,...). Als ik dit niet ondertekende, dan moest ik meteen van hen vertrekken. Dus heb ik dat maar getekend, ook al volg ik die regels niet. En al zou ik ze wel volgen, uiteindelijk vinden zij wel iets om te laten uitschijnen dat ik ze niet gevolgd heb. Als ik het ondertekende (wat dus het geval is) en op 23/2 blijkt dat ik het niet gevolgd heb, dan willen ze me voor de vrederechter slepen en moet die beslissen of ik uit de woning wordt gezet.

Tot welke leeftijd is die onderhoudsverplichting er voor de ouders? Een vriend van me zei dat ook al en dus dat de rechter mij niet uit de woning kan zetten tenzij er bewijzen zijn die in mijn nadeel spreken. Maar het is dus niet zo dat ik een gevaar ben voor mijn ouders. Omgekeerd moet ik helaas wel op mijn hoede zijn voor hun impulsief, agressief gedrag.

Over het financieel aspect dan, ik heb momenteel geen job. Maar ik beschik wel over voldoende budget op mijn rekeningen om op eigen benen te staan. Alleen is het wel zo dat ik niet alleen een woning moet kopen/huren, maar ik moet ook een wagen aankopen om me te verplaatsen en boodschappen,... te doen. Daarbij komt mogelijks ook nog de rechtskosten en het budget dat ik moet spenderen aan een advocaat. Alles samengeteld zal mijn huidig budget dus vrij snel dalen en dat kan wel een probleem worden op termijn. Daar heb ik helemaal geen zin in. Zoals ik al zei, was het mijn doel om nog even thuis te wonen en te sparen alvorens de ouderlijke woning te verlaten of om te wachten tot ik een relatie heb en kan samenwonen.

Wat het psychologische betreft, gaf ik ook al aan dat ik jarenlang het slachtoffer was van kindermishandeling (helaas kan ik dat moeilijk bewijzen). En dat ging ook nog enkele jaren door na mijn 18e verjaardag. We zijn daarvoor bij meerdere instanties geweest, maar telkens lieten mijn ouders uitschijnen dat ik een onhandelbaar kind was. Toch kon men nooit een diagnose plakken op mij, omdat er geen psychiatrische afwijkingen waren. Mijn ouders hebben mij altijd laten verstaan dat het een erg moeilijke zwangerschap was van mij en dat nemen ze mij blijkbaar kwalijk. Alleen kan ik daar totaal niets aan doen. Maar zij vinden blijkbaar van wel. En toen ik enkele jaren aangaf dat ik homo ben, was het helemaal om zeep. Ze zeiden wel dat ze dat accepteren, maar ik krijg er toch regelmatig verwijten over. En mijn, voorlopige enige, relatie is ook op een breuk gelopen door o.a. hun schuld. Mijn ex-vriend voelde zich helemaal niet welkom bij mijn ouders en ze onderdrukten hem helemaal.
Ikzelf ben verpleegkundige en heb vanuit dat standpunt voldoende ervaring en kennis met/over psychiatrie dat ik echt wel weet dat ik geen psychiatrische ziektebeelden heb. Over mijn ouders daarentegen heb ik wel twijfels.

Momenteel ben ik bezig met een sollicitatie, maar daarover weet ik tussen morgen en binnen 2 weken pas meer.

Jmi17

Franciscus

#8 , 03 feb 2013 22:33

Getekend onder dwang van iets dat niet wettig is. Enkel de rechter kan u NA een vonnis buiten (laten) zetten.
Het is zelfs mogelijk een bedreiging.... of het een strafbare bedreiging is hangt dan weer af van wat er feitelijk gebeurd is.
Ik denk dat een vrederechter om die reden u niet zal buitenzetten.... en u zeker een langere termijn zal toebedelen.

Onderhoudsverplichting is er gans het leven ... voor een jongere in eerste instantie tot het voleinde van een studie die kans geeft op een plaats op de arbeidsmarkt. Dus manamana zal niet mogelijk zijn.
Manama mogelijk wel .

U zal vermoedelijk wel recht hebben op leefloon / werkloosheidsuitkering

Ook eens met vb het 'Rose huis' contact nemen
http://www.hetrozehuis.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

PS In welke regio.
Een vriendin van mij heeft via interim en vdab direct werk gevonden en is op 1 februari terug begonnen.
Was net zonder werk zelf ontslag genomen.
Had direct een 5-tal aanbiedingen van enkele maanden tot twee permanent. Kan zelfs kiezen.

jmi17
Topic Starter

#9 , 03 feb 2013 23:05

Dus als ik het goed lees is dat document niets waard bij justitie?

Ik kom helaas net niet in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering aangezien ik nog niet voldoende werkdagen op de teller heb. Ik kom ongeveer een werkmaand tekort.
Op zich heb ik als verpleegkundige wel de jobs voor het uit kiezen. Maar ik heb uit "ervaring" geleerd dat dat nu net gevaarlijk is en het niet zo slim is om het eerste het beste aan te nemen. Bij mijn eerste werkgever voelde ik me absoluut niet op mijn gemak. Bij de 2e werkgever ging het om een tijdelijk contract. Nu ben ik dus bezig met een sollicitatie waarvan ik kortelings iets zal vernemen. Ik hoop alvast dat ik de job heb, omdat het iets unieks is wat mij enorm zou moeten liggen.

Wat het leefloon betreft, voldoe ik wel aan enkele voorwaarden. Maar zoals ik al aangaf, heb ik wel genoeg budget op dit moment. Maar ik vrees dat ik op langere termijn in de problemen kan komen wanneer ik ook een wagen, advocaat, rechtskosten,... moet betalen. Dus denk ik dat ik niet in aanmerking zal komen voor een leefloon?

Als ik aanklop bij het ocmw voor advies, kan dit dan een nadeel zijn voor mijn verdere carrière als je bij een overheidsinstantie wil gaan werken waarbij je geen schulden zou mogen hebben (ook niet iemand uit je familie)? Dit zou bij bepaalde jobs problemen kunnen geven. Niet noodzakelijk een weigering, maar je moet je toch verantwoorden.

Welke meerwaarde kan het "Roze huis" opleveren?

Franciscus

#10 , 03 feb 2013 23:17

Leren omgaan met 'ambetante ouder' en juridische steun misschien.
Als zij een procedure starten kan dat een verzoening zijn .... daar geeft u ook uw argumenten ...
Ook in een verzoening kunnen bepaalde vragen van beide partijen opgenomen worden zoals oa ieder laat de andere gerust.
als zij dagvaarden kan u ook een tegeneis stellen nl dat contactverbod.

U hoeft uw adres niet door te geven en u kan ook bij gemeente vragen om uw adres nooit mede de delen aan derden ... zeker als u PV van verzoening hebt of een vonnis met het contactverbod.

jmi17
Topic Starter

#11 , 03 feb 2013 23:37

Dus stel dat mijn ouders mij voor de vrederechter dagen en mij uit het huis willen zetten, dan kan ik perfect akkoord gaan onder de voorwaarde dat ik dan een contactverbod wens?
Maar is de kans eigenlijk groot dat de rechter beide zaken zal uitspreken?

Ik denk dat ik eerder gebaat ben bij een algemeen omgangsadvies dan specifiek gericht op mijn geaardheid. Tenslotte is dat er maar een onderdeeltje van.
Ik weet ook niet of mijn ouders hun dreigement hard gaan maken en er echt een zaak van laten maken of eerder een verzoeningsgesprek.

Nog even dit: een uitspraak van de vrederechter, komt dat op je strafblad te staan? Stel dat ik uit de woning wordt gezet bvb. Want daarvoor ben ik ook wel bang.

Franciscus

#12 , 04 feb 2013 11:54

Vrederechter is een burgerlijke procedure?
Hebt u tijdens uw opleiding geen inleiding recht gehad?
Toch op zijn mint inzake aansprakelijkheidsrecht en beroepsgeheim en hoe er mee omgaan?

jmi17
Topic Starter

#13 , 04 feb 2013 12:25

Ja dat wel, maar dan meer medisch gericht.
Dus zelfs als ik uit de woning wordt gezet, dan gaat de politie dat nooit kunnen opzoeken in databanken?

Franciscus

#14 , 04 feb 2013 18:30

Hangt er vanaf.
In principe bestaat er bij de politie een werkorder omdat de deurwaarder beroep moet doen op de politie om de sterke arm te verlenen. Dus in die registers is het wel opgenomen.
Van het ogenblik dat er problemen ontstaan die vervolgbaar zijn moet en de deurwaarder en de politie elk voor de feiten waarvoor zij elk bevoegd zijn PV opstellen en verzenden aan de bevoegde overheid.
Dus politie zal PV opstellen voor de strafbare feiten. Indien u de strafbare feiten pleegt staat uw naam wel geregistreerd.
Maar als u niets misdoet niet van wakker liggen.

jmi17
Topic Starter

#15 , 04 feb 2013 23:03

Dus het puur uit huis gezet worden, kan de politie nooit terugvinden in één of ander verslag?
Hoe kan de politie dan weet hebben van het vonnis van de rechter? De partijen moeten dat vonnis dan tonen?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”