Wettelijke samenwonen + kind ten laste

Hammy
Topic Starter

Wettelijke samenwonen + kind ten laste

#1 , 06 feb 2013 11:24

Beste,

Ik en mijn vriendin verwachten een kindje. Sinds enkele jaren zijn we ook wettelijk samenwonend. Nu kwam de vraag naar boven wie van ons beiden het kind fiscaal ten laste gaat nemen. Als ik het correct voor heb dienen we hier een formulier voor in te vullen om te bepalen bij welke partner zijn loon dit verrekend wordt (doorgeven aan werkgever).

Mij vriendin heeft het liefst dat ik het kindje ten laste neem. Echter haar loon is +- 300 euro bruto per maand meer. Volgens mijn opzoekingswerk wordt de verrekening bij de aangifte gedaan bij de partner met het hoogste loon.

Als ik het kindje nu ten laste zou nemen, heeft dit dan negatieve implicaties, of wordt dit bij de jaarlijkse aangifte rechtgetrokken (en trekken we eventueel nog iets meer terug)?

Alvast bedankt voor enig advies!

Mvg
Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 feb 2013 14:42

Zoals u zegt , wordt een kind fiscaal ten laste genomen bij de partner met het hoogste inkomen. Dus is het aangewezen dat die ook de lagere voorheffing voor zich neemt : laat de verrekening bij haar doen.
Bij de uiteindelijke berekening van de belasting - u heeft een gezamenlijke afrekening - blijft het resultaat wel hetzelfde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”